Gå til innhold

Kreve pengegave tilbake

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Jeg kan også føre sak mot deg og lyve å si du lånte penger fra meg. 

Men er det en god ide? Er det lovlig? Og vil det føre fram?

Har du overført penger til Ts med melding im at dette er et lån, så har du nok en god sak ja. 

Anonymkode: 7b414...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sier han ikke så meldingen. det kan forsåvidt stemme siden han reagerte ikke den tiden, men det kan jeg nekte for og kan si at jo han så det og vi var enige at det var lån

Anonymkode: 66466...5d9

Så ved å lyve for advokaten og forliksrådet så mener du at han skal betale tilbake en GAVE?? Du får jo passe deg så alle de løgnene dine ikke slår tilbake på deg selv.

Anonymkode: 82df3...50a

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du overført penger til Ts med melding im at dette er et lån, så har du nok en god sak ja. 

Får begynne å skrive det i meldingen når jeg betaler husleie, så krever jeg det tilbake når jeg flytter.

• Liker 8
Skrevet

Som ts har skrevet så var det en gave, så hadde hun skrevet lån og så hadde hun skrevet lån som avtalt . så hva som er sannheten vet vi ikke når ts sklriver hun får fri rettshjelp til denne type sak, og det stemmer ikke. Når du får fri rettshjelp så er det noen som skal dekke den regningen, det er ikke noe advokaten gjør av snillhet. Og derfor er   det strengt hvilke saker som går innenfor fri rettshjelp, og dette er ikke den type sak . Så ts sier det som passer best for å få det svaret hun ønsker seg. At JA du kan selvfølgelig ta dette til forliks rådet og han må betale tilbake. Han er i sin fulle rett til å beholde 100 000 siden det var en gave uansett om han lå rundt med 100 000 eller ikke

Anonymkode: 05392...9d1

Beholde 100k når det står skriftlig at det er et lån? Tror ikke det. 

Skrevet

Får begynne å skrive det i meldingen når jeg betaler husleie, så krever jeg det tilbake når jeg flytter.

Da vil huseier kreve deg for ubetalt husleie, da dere har skrevet kontrakt om at du skal betale husleie hver eneste måned. Du har ingen sak 

• Liker 4
Skrevet

Beholde 100k når det står skriftlig at det er et lån? Tror ikke det. 

Er nok ikke så sikker på at hun skrev lån der når hun starter med å si det er en gave, og hun vingler med som faktisk sto. Så lenge det ikke er avtalt noe nedbetaling , renter eller annet så har hun nok ikke en sak. 

Skrevet

Da vil huseier kreve deg for ubetalt husleie, da dere har skrevet kontrakt om at du skal betale husleie hver eneste måned. Du har ingen sak 

Så nå mener du at å skrive "lån som avtalt" ikke er en magisk bindende avtale som kan tvinge hvem som helst til å betale tilbake penger uavhengig av hva som var avtalt på forhånd?

• Liker 4
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har advokat på saken. Advokaten min sendte han brev om tilbakebetling av lån, der han har 14 dager på å betale det, som vedlegg la han den overføringen der det står lån. men det er ikke sånn at han må betale pga brevet, han kan fortsatt nekte, så da sa advokaten vis han nekter så tar vi det gjennom forliksrådet, er er min siste sjans..

Og i mellomtiden kan din eks melde deg for svindelforsøk...

Anonymkode: 8fcaa...842

• Liker 4
Skrevet

Så nå mener du at å skrive "lån som avtalt" ikke er en magisk bindende avtale som kan tvinge hvem som helst til å betale tilbake penger uavhengig av hva som var avtalt på forhånd?

Jeg skriver at du da skylder huseier for huslån. 

Får jeg 100k på min konto, der det står «lån som avtalt» så ville jeg reagert fort som svint ja. 

I dette tilfellet trodde mottager at det var et lån, kjipt for han at hsn ikke leste meldingen, flaks for vår kjære Ts her. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke så sikker på at hun skrev lån der når hun starter med å si det er en gave, og hun vingler med som faktisk sto. Så lenge det ikke er avtalt noe nedbetaling , renter eller annet så har hun nok ikke en sak. 

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/derfor-bor-du-ikke-gi-lane-bort-penger-til-venner/

Ikke i følge denne linken her! 

Skrevet

I denne linken står det klart også at det er viktig med gjeldsbrev eller en konkret låne avtale, og det foreligger ikke her- 

Ig hvis ikke man har det, så er en face melding også god nok. 

Ts her har noe bedre enn en face melding. Hun har skrevet lån på selve overføringen. Det kan ikke misforståes på noen som helst måte. Umulig. Hun har en kjempesak!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver at du da skylder huseier for huslån. 

Får jeg 100k på min konto, der det står «lån som avtalt» så ville jeg reagert fort som svint ja. 

I dette tilfellet trodde mottager at det var et lån, kjipt for han at hsn ikke leste meldingen, flaks for vår kjære Ts her. 

Mottager trodde det var en gave. Giver trodde det var en gave.

• Liker 1
Skrevet

Ig hvis ikke man har det, så er en face melding også god nok. 

Ts her har noe bedre enn en face melding. Hun har skrevet lån på selve overføringen. Det kan ikke misforståes på noen som helst måte. Umulig. Hun har en kjempesak!

Hun har nok ikke det. Kjenner til en tilsvarende sak gvor en venninne lånte bort penger til en kollega, skrev også lån på overføring, var snakk om ca 40 000. Men de hadde ikke avtalt noe med hverken lån eller tilbake betaling, det tapte min veninne på. Hun kunne skrevet hva det måtte være, men så lenge motparten ikke hadde skrevet under på papirer på at dette var et lån så sto saken ord mot ord, de møttes i konflikrådet og så gikk saken via namsmannen men fikk ikke medhold. Så det var 40 000 rett i do, bra det ikke var mye penger så hun tålte tapet

• Liker 3
Skrevet

Gud bedre så smålig du er! 

Anonymkode: c450d...1a7

• Liker 2
Skrevet

Hun har nok ikke det. Kjenner til en tilsvarende sak gvor en venninne lånte bort penger til en kollega, skrev også lån på overføring, var snakk om ca 40 000. Men de hadde ikke avtalt noe med hverken lån eller tilbake betaling, det tapte min veninne på. Hun kunne skrevet hva det måtte være, men så lenge motparten ikke hadde skrevet under på papirer på at dette var et lån så sto saken ord mot ord, de møttes i konflikrådet og så gikk saken via namsmannen men fikk ikke medhold. Så det var 40 000 rett i do, bra det ikke var mye penger så hun tålte tapet

Så hvis jeg ved en feiltagelse overfører 100k til deg, så tror du at pengene er dine?

Skrevet
6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Mottager trodde det var en gave. Giver trodde det var en gave.

Giver var tydelig og skrev at det var et lån. Ingen gave. 

Skrevet

Giver var tydelig og skrev at det var et lån. Ingen gave. 

TS her

Men er det en lov som sier at gave ikke kan tilbake betales?

Skrevet

TS her

Hadde dere noen form for samboerkontrakt og evt felles økonomi? Bodde dere sammen? Jeg aner  ikke  om det finnes regler for gaver gitt til samboer  hvis man har samboeravtale, men det er verdt å undersøke.

Anonymkode: 8fcaa...842

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

:sprettoy:

Anonymkode: c89fb...f7f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...