AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #21 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev: Fordi rettsvesenet ikke har noen som helst mulighet til å dømme i saken. Du har ingen dokumenter å vise til. Jeg er forresten ikke skråsikker, bare ganske sikker. Men for all del, bare prøv. Hva med den bankoverføringen der jeg skrev som melding: lån som avtalt. Anonymkode: 66466...5d9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #22 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok og hvordan tror dere han kan bevise det? vil gjerne vite litt på forhånd. Anonymkode: 66466...5d9 Kan dere ha skrevet om dette på sms, chat, mail f.eks? Det at du skrev lån, er et godt bevis for deg. Men om noe annet fremkommer av skriftlig kommunikasjon mellom dere, vil det veie tyngre. Anonymkode: 7bafe...8b0 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #23 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden gir du bort kr. 100.000,- i gave til noen som helst hvis du ikke står for det i ettertid? Hvis du trenger pengene gir du de ikke bort i gave, så enkelt er det. Hvor dum går det egentlig an å bli? Greit at fyren mulig har vist seg å være en dust, men det burde du tatt høyde for i forkant av at du gir bort kr. 100.000,- i gave til han. Uansett hvor dum han har vist seg å være topper du idiotien en høy gang. Gratulerer med kongepokalen i IDIOTI. La oss bare håpe at du har lært og ikke gjentar tabben 😉 Anonymkode: 64a50...c58 Ok veldig hyggelig å høre. Nå spurte jeg om hvordan jeg får pengene tilbake ikke hvor dum jeg var som gav de. Anonymkode: 66466...5d9 1
Guidet Kvinne Skrevet 31. oktober 2018 #24 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med den bankoverføringen der jeg skrev som melding: lån som avtalt. Anonymkode: 66466...5d9 Jeg ville rådført meg med advokat.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #25 Skrevet 31. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK men hva hvis jeg nekter for at det var en gave? hvordan skal han bevise at det var gave? Kan dere svare meg på dette? Anonymkode: 66466...5d9 Det er svindel. Vær forsiktig så ikke du isteden blir dømt for forsøk på svindling. Du tar en risiko om du går rettens vei. Anonymkode: 9e320...42f 7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #26 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok veldig hyggelig å høre. Nå spurte jeg om hvordan jeg får pengene tilbake ikke hvor dum jeg var som gav de. Anonymkode: 66466...5d9 Du spør som du får svar. Du har gitt bort kr. 100.000,- i GAVE og nå lurer du på hvordan du kan kreve beløpet tilbakebetalt i ettertid. Eier du ingen skrupler? Anonymkode: 64a50...c58 21
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #27 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er svindel. Vær forsiktig så ikke du isteden blir dømt for forsøk på svindling. Du tar en risiko om du går rettens vei. Anonymkode: 9e320...42f Hvordan svindel?? det er jeg som har tapt penger ikke han?? nå skjønner jeg ikke Anonymkode: 66466...5d9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #28 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du spør som du får svar. Du har gitt bort kr. 100.000,- i GAVE og nå lurer du på hvordan du kan kreve beløpet tilbakebetalt i ettertid. Eier du ingen skrupler? Anonymkode: 64a50...c58 Ja han hadde gjeld så jeg ville hjelpe han. Men fant ut at han var utro senere..... Anonymkode: 66466...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #29 Skrevet 31. oktober 2018 Du overførte 100 000,- til han i januar, merket de lån, og vil nå ha de tilbake i oktober. Etter at det har blitt slutt? Nei, det kan du bare glemme. Jeg har neppe så mye penger som du har, men jeg brukte 13 500,- av egne penger til å betale ut billånet til eksen. Så ble det slutt. Var det noe å gjøre med det? Nei. Og det kan jeg si sikkert for jeg brukte advokat (fordi ekssvigermor gjorde seg vanskelig på diverse, som ikke er relevant her). La det gå, og noter deg at du er en kronidiot som ikke skrev gjeldsbrev. Anonymkode: e53ba...ce2 7
Gjest HanenIFlokken Skrevet 31. oktober 2018 #30 Skrevet 31. oktober 2018 For det første så tar man aldri tilbake en gave, for det andre kommer du absolutt ingen vei med å sitte der og lyve om at det var et lån..isåfall skulle du hatt et skriftlig gjeldsbrev. Skjerp deg!
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #31 Skrevet 31. oktober 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har tidligere gitt ett pengebeløp til kjæresten min, den er på 100 000kr. Nå er det slutt mellom oss og han ønsker ikke å betale de til meg. Da jeg først ga de til han var det som en gave fra meg. Men nå ønsker jeg dem tilbake, tenker å ta det via foliksrådet, og si at det var lån, har ikke noe bevis på det utenom bankoverføringen til hans konto. Er det noe sjans i det hele tatt å få pengene tilbake? Føler meg lurt av ham... Lurer også på om vi får møte på forliksrådet og at han skal sitte der og si gave mens jeg sier lån, hva skjer i sånne situasjoner? Trenger virkelig hjelp med dette. Anonymkode: 66466...5d9 Du har jo lurt han også ved å gi en gave for deretter å nå vil juge om det. Pluss at du skrev lån uten at han visste det. Men for all del, du må jo kontakte en advokat, så får du nok et råd. Anonymkode: b699c...030 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #32 Skrevet 31. oktober 2018 Ta det som en kostbar lærepenge. Og vær glad for at det ikke var et enda større beløp du ga bort til han. Anonymkode: 8fcaa...842 1
Gjest Kokuyo Skrevet 31. oktober 2018 #33 Skrevet 31. oktober 2018 Et lån defineres av et gjeldsbrev. Det er derfor man alltid signerer når man låner bort og låner selv. Dokumentasjonen ligger i gjeldsbrevet.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #34 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du overførte 100 000,- til han i januar, merket de lån, og vil nå ha de tilbake i oktober. Etter at det har blitt slutt? Nei, det kan du bare glemme. Jeg har neppe så mye penger som du har, men jeg brukte 13 500,- av egne penger til å betale ut billånet til eksen. Så ble det slutt. Var det noe å gjøre med det? Nei. Og det kan jeg si sikkert for jeg brukte advokat (fordi ekssvigermor gjorde seg vanskelig på diverse, som ikke er relevant her). La det gå, og noter deg at du er en kronidiot som ikke skrev gjeldsbrev. Anonymkode: e53ba...ce2 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har jo lurt han også ved å gi en gave for deretter å nå vil juge om det. Pluss at du skrev lån uten at han visste det. Men for all del, du må jo kontakte en advokat, så får du nok et råd. Anonymkode: b699c...030 Jeg har advokat på saken. Advokaten min sendte han brev om tilbakebetling av lån, der han har 14 dager på å betale det, som vedlegg la han den overføringen der det står lån. men det er ikke sånn at han må betale pga brevet, han kan fortsatt nekte, så da sa advokaten vis han nekter så tar vi det gjennom forliksrådet, er er min siste sjans.. Anonymkode: 66466...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #35 Skrevet 31. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan svindel?? det er jeg som har tapt penger ikke han?? nå skjønner jeg ikke Anonymkode: 66466...5d9 Det er j9 forsøk på svindel når du gir noe som gave for så å senere oppgi at det var lån. Du prøver å "stjele" gaven tilbake. Anonymkode: 9e320...42f 9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #36 Skrevet 31. oktober 2018 Som noen sier: skrev du lån i feltet på nettbanken vil det styrke saken din. Men har han bevls på at du mente å gi det som gave så er saken tapt. Har dere skrevet på sms eller messenger f.eks. så kan han bare grave frem det. Han kan jo også kalle inn vitner hvis dette blir en sak. Har dere snakket med andre om det? Vil slenge meg på de andre og si at det var en dårlig ide å gi et såpass stort pengebeløp i gave. Likevel verdt å forsøke å få dem igjen. Anonymkode: 0a6c1...983 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #37 Skrevet 31. oktober 2018 2 minutter siden, Kokuyo skrev: Et lån defineres av et gjeldsbrev. Det er derfor man alltid signerer når man låner bort og låner selv. Dokumentasjonen ligger i gjeldsbrevet. Ok så hvis jeg ikke har gjeldsbrev så kommer jeg ingen vei? Vet dere om en sak som dette har gått bra uten gjeldsbrev? Anonymkode: 66466...5d9
ajarRun Skrevet 31. oktober 2018 #38 Skrevet 31. oktober 2018 10 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Fordi rettsvesenet ikke har noen som helst mulighet til å dømme i saken. Du har ingen dokumenter å vise til. Jeg er forresten ikke skråsikker, bare ganske sikker. Men for all del, bare prøv. Her tar du helt feil. Det er sannsynlighetsovervekt som teller. Dvs mer sannsynlig enn usannsynlig. Når man skriver "Lån" er det noe vagt men det taler jo helt klart sterkere. Jeg er alltid tydelig på å skrive hva det gjelder. "Betaling for kjøp av Mercedes DH12345" lemner ingen tvil om hva overføringen gjelder. Men å kreve tilbake penger er en uting. Ikke gi bort noe du ikke ønsker å gi bort. Men det er ikke usansynnlig at saken vinner fram.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #39 Skrevet 31. oktober 2018 Helt ærlig tror jeg ikke på TS et sekund. Jeg tror hxn snur på situasjonen for å sjekke om det virkelig er noen reell fare for at eks´en (eller andre) kan kreve tilbake en pengesum hxn selv har fått i gave. Dersom beløpet er på kr. 100.000,- vil det selvsagt fremkomme i meldinger eller annet hvorvidt dette var en gave eller ikke. Venner/familie/bekjente vil også kunne vitne om de faktiske forhold. Folk rundt er oftest kjent med hvorvidt det dreier seg om et lån eller en gave. Er det en gave finnes det ofte noen meldinger som viser til dette i form av takknemlighet eller giverglede. Er det et lån sikrer man selvsagt en avtale rundt dette på summer som beløper seg til kr. 100.000,-. Klart at man ikke kan gi en gave med et notat til seg selv om at det er et lån. Trådtittelen etterspør hvordan man kan KREVE TILBAKE en pengeGAVE. Det lar seg dessverre ikke gjøre med mindre du kan bevise at du ble tvunget eller lurt til å gi fra deg pengene på noe som helst slags finurlig vis. Lykke til! Anonymkode: 64a50...c58 8
ajarRun Skrevet 31. oktober 2018 #40 Skrevet 31. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan svindel?? det er jeg som har tapt penger ikke han?? nå skjønner jeg ikke Anonymkode: 66466...5d9 Du sier jo at du skal lyve i en rettsak eller i forliksrådet for din egen vinning. Usikker på om det er bedrageri eller mened som du gjør deg skyldig i da. Men kriminelt er det. Du har gitt bort penger, det er ikke å tape penger. Du brukte dem slik du ønsket. 6 minutter siden, HanenIFlokken skrev: For det første så tar man aldri tilbake en gave, for det andre kommer du absolutt ingen vei med å sitte der og lyve om at det var et lån..isåfall skulle du hatt et skriftlig gjeldsbrev. Skjerp deg! Gjeldsbrev er selvsagt fordelaktig, men det er ikke slik at man slipper å betale hvis du ikke signerer gjeldsbrev.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå