Gå til innhold

Katten min har vært borte i 7 timer nå... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her å skjelver og griner fordi katten ikke kommer tilbake.. :(
Ganske dumt av meg å slippe han ut på halloween uten halsbånd.. Jeg en idiot!

Han har aldri vært ute så lenge før..Har gått rundt i hele nabolaget og sjekka, men ingen katt observert.. :(

Er det fortsatt håp? Hadde aldri trodd at jeg skulle bli så glad i et dyr som jeg er i han.. 

Anonymkode: b59ff...502

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at det kan hjelpe å sette ut kattedoen, sånn at den gjenkjenner lukta og kan finne veien hjem. 

Skrevet

Først og fremst, ta det helt med ro! Katter elsker å utforske den store verden! :) Ikke vær lei deg, vær optimistisk! Prøv å gå litt ut på terrassen og lag lyder hver 10.minutt. Han kommer tilbake! 

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammel er katten? Rundt 6-7 måneders alder så er stedssans og retningssans veldig utviklet. Før den tid kan det skje at de går seg bort, etter den tid, til eldre de er, er det veldig sjelden at de går seg bort. 

Det kan være katten er skremt av noen. Det kan også være katten synes det var litt mye styr ute og har funnet seg en rolig krok. Det er mildt mange steder i Norge nå, og om det bare har vært litt yr og regn så finnes mange tørre fine steder i en hekk eller under en busk. 

Det er 99% sjanse for at katten hører deg når du roper eller lokker fra deres egen eiendom. Katter går sjelden mer enn 100-150 meter fra hjemmet sitt. Den hører deg rope og tenker "det passer ikke helt akkurat nå. Jeg driver med noe mer passende."

Men jeg vet hvordan det føles. Min forsvant et par ganger i mange flere timer enn jeg var vant til og hver gang var jeg sikker på noe hadde skjedd. I løpet av 13 år skjedde det noe hvor han trengte hjelp kun én gang. Da hadde naboen lukket ham inn i garasjen sin uten å vite det. Om noe sånt har skjedd så er det vanlig hverdag i morgen og stor sjanse for at han har det fint natten gjennom og kommer hjem når han slipper løs. Men de løper som regel ut når noen romsterer, så det er en forsvinnende liten sjans. 

Når han kommer hjem (ikke hvis, jeg er sikker på du får ham hjem snart) bør du vurdere microchip, halsbånd kan mistes eller hekte seg opp i greiner og ting. :)

Anonymkode: 2259f...cb2

Skrevet

Er katten vant til å gå ute? Hvor lange turer pleier den isåfall å ta?

Kan hende den har forvillet seg i en garasje også for alt vi vet. Det trenger ikke å ha skjedd noe. Heng opp plakater og legg ut bilde på lokale Facebookgrupper om den ikke kommer tilbake før i morgen.

Anonymkode: 36e11...dbd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er katten? Rundt 6-7 måneders alder så er stedssans og retningssans veldig utviklet. Før den tid kan det skje at de går seg bort, etter den tid, til eldre de er, er det veldig sjelden at de går seg bort. 

Det kan være katten er skremt av noen. Det kan også være katten synes det var litt mye styr ute og har funnet seg en rolig krok. Det er mildt mange steder i Norge nå, og om det bare har vært litt yr og regn så finnes mange tørre fine steder i en hekk eller under en busk. 

Det er 99% sjanse for at katten hører deg når du roper eller lokker fra deres egen eiendom. Katter går sjelden mer enn 100-150 meter fra hjemmet sitt. Den hører deg rope og tenker "det passer ikke helt akkurat nå. Jeg driver med noe mer passende."

Men jeg vet hvordan det føles. Min forsvant et par ganger i mange flere timer enn jeg var vant til og hver gang var jeg sikker på noe hadde skjedd. I løpet av 13 år skjedde det noe hvor han trengte hjelp kun én gang. Da hadde naboen lukket ham inn i garasjen sin uten å vite det. Om noe sånt har skjedd så er det vanlig hverdag i morgen og stor sjanse for at han har det fint natten gjennom og kommer hjem når han slipper løs. Men de løper som regel ut når noen romsterer, så det er en forsvinnende liten sjans. 

Når han kommer hjem (ikke hvis, jeg er sikker på du får ham hjem snart) bør du vurdere microchip, halsbånd kan mistes eller hekte seg opp i greiner og ting. :)

Tusen takk! Setter pris på denne kommentaren. Skal ta alt i betraktning. 

Skrevet

Han er 1 år gammel.

Skrevet

Som andre sier, hvis katten er 6-7 måneder eller eldre har den stedssans :)

Katter elsker å utforske, min var borte maaange timer første gang jeg slapp henne ut. I sommer var hun borte i nesten to uker, det var ikke moro. Da fikk jeg smålig panikk. Hun kom tilslutt tilbake heldigvis, så ikke krisemaksimer enda, selv om det føles lenge. 

Anonymkode: 7236e...a3f

Skrevet

7 timer er ikke mye du. Hvis han ikke er kastrert, kan han være borte i dagesvis evt ukesvis.

Siste katten vi hadde var ofte borte i flere dager om gangen og det var hun katt.

Anonymkode: 00b1d...b34

Skrevet

Katten er kastrert ja.. Veldig "pysete" og snill. Ikke noe aggressiv katt dette.. 
Har vært ute nå å leita litt, men ingen napp.. 😕

Skrevet

Vent litt til, til det er blitt enda stillere ute, da hører du bedre om den svarer deg når du roper, Ta med lommelykt og lys opp i trærne og under busker.

Pusen kommer nok, men det er jo mye å undersøke. 

Anonymkode: 059dc...9c9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten er kastrert ja.. Veldig "pysete" og snill. Ikke noe aggressiv katt dette.. 
Har vært ute nå å leita litt, men ingen napp.. 😕

Er katten vant til å høre deg prate? Med andre du bor med eller i telefonen? 

Jeg opplevde flere ganger at katten kom om jeg satt på trappa eller terrassen og pratet i telefon. Nesten hver gang, faktisk 😛

Prøv, ta med deg kaffe eller te og ta på lue og varm jakke og ring noen og slå av en prat. Katten hører kanskje et vanlig, vennlig tonefall og kjenner deg og kommer. I stedet for gråtkvalt lokking. :)

Skrevet

Føler meg deg! :klem:Tenker positive tanker om at pusen din snart kommer hjem igjen. Synes ikke det er rart at du bekymrer deg, men han er nok bare ekstra nysgjerrig i dag. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fant min i garasjen da hun ble borte for første gang. Tenkte også de verste tingene. Stakkaren hadde vært innelåst i nesten 24 timer. Katten din er nok rett rundt hjørnet! Er den ikke tilbake om noen dager anbefaler jeg at du legger bilder ut på dyrebeskyttelsen der du bor og på dyrebar. Henge plakater rundt omkring i nabolaget. Men han kommer nok veldig snart tilbake!

Skrevet

Ååå tusen takk alle sammen! Jeg leita nå i flere minutter, og endelig fant jeg han! Han var ca 200 meter borte fra hjemmet.
Er SÅ lettet og glad. Nå sitter han her ved siden av meg og maler :)

Tusen takk alle sammen.

• Liker 8
Skrevet

Så bra pusen er hjemme igjen!!:yvonne::catmilk:

• Liker 3
Skrevet

Ser du! Katten forlater ikke hjemmet ditt så lett.. :)
Katten min sitter også her ved siden av meg. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Ja vel, 7 timer er ingenting. .

Anonymkode: b9062...e05

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel, 7 timer er ingenting. .

Anonymkode: b9062...e05

Hvor har du lært å utvikle dine empatiske sider egentlig? 

Anonymkode: da702...71b

Skrevet

Godt at han er hjemme igjen, men husk til neste gang at selv om 7 timer er helvete for oss bekymrede kattemødre som sitter hjemme og venter, så er 7 timer ingenting i pus sin verden når de drar på oppdagelsesferd:) dyrlegen min ba meg tenke meg 8 etasjers bygning der hver etasje inneholdt de mest spennende tingene jeg visste om, og hun spurte om 2 timer var nok til å se over alt. Sånn er det for pus og, en stor spennende verden :)

Anonymkode: ab9ea...f6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...