Gå til innhold

Må jeg ringe å melde meg syk på morgnen når jeg har ettermiddagsvakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går følte jeg meg rett og slett helt elendig da jeg våknet i ni-tiden, men siden jeg ikke skulle på jobb før klokka 15 tok jeg smertestillende og la meg igjen. Da vekkerklokka ringte et par timer senere følte jeg meg ikke bedre. Tvert i mot følte jeg meg verre og jeg ringte sjefen min og sa fra at jeg er syk og ikke kommer på jobb. Han ble skikkelig gretten for at jeg ringte så sent på dagen og mente jeg burde ringt på morgenen, så hadde han hatt bedre tid til å skaffe vikar. 

Jeg skjønner jo hva han sier, men samtidig følte jeg det var dumt å ringe og melde meg syk siden jeg normalt blir bedre av litt mer søvn og smertestillende om jeg føler meg sånn når jeg våkner. Jeg skulle jo ikke på jobb før på ettermiddagen og hadde god tid til å prøve det. Jeg ringte tross alt tre timer før jeg skulle vært på jobb, så det var jo ikke så sent. Er jeg helt på jordet her? (Mine to forrige jobber jobbet jeg kun på dagtid, "ni-til-fire" jobb, så dette med turnus og ettermiddags/kveldsvakter er nytt for meg.)

Anonymkode: f8d58...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her oppsto en situasjon hvor du kan klandres uansett hva du hadde gått for. Men hvis formen var av en slik art at du trodde at et par timers søvn og paracet ville hjulpet, vurderte du rett her. 

• Liker 5
Skrevet

Man skal ringe så snart man vet at man blir forhindret. Om man har fri mandag og våkner med f.eks omgangssyke, skal man umiddelbart ringe inn syk selv om man ikke skal på jobb før tirsdag ettermiddag.

Dog skjønner jeg hvorfor du valgte å prøve å bli bedre, og til sjefen ville jeg nok svart at 'det er nå litt vanskelig å ringe før man våkner, da'.

Anonymkode: 56116...46d

Skrevet

Jeg jobber også turnus og pleier å ringe inn relativt tidlig, 10-11 tiden. Men ikke noe unormalt at kollegaer ringer 12 heller. Syns sjefen overreagerer her.

Anonymkode: 87d1f...90e

Skrevet

Ringer alltid før 10, helst før.

Anonymkode: a8072...74f

Skrevet

Han reagerte sikkert slik fordi det er vanskelig å hente inn vikarer på dette arbeidsstedet på så kort tid. Nå var det jo ikke akkurat rett før vakt (noe som kan skje der jeg jobber), så synes du fikk unødvendig mye pes. Jeg synes uansett at sjefen skal forholde seg helt nøytral i slike saker, så får han heller tenke sitt inne i seg. Du sa nå i fra i relativt god tid før vakt. Det er jo som regel mye mindre tid når folk ringer inn om morgenen og sier de ikke kan dra på morgenvakt. 

Anonymkode: 2be33...7c4

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det er en vanskelig avgjørelse å ta. Man vil jo helst gi arbeidsgiver god tid til å finne en erstatter, samtidig som man vil se an egen form (særlig når det er god sjans for at man føler seg bedre) slik at arbeidsgiver slipper.

Jeg har ingen gode svar til deg, syntes det er utrolig vanskelig selv. 

Skrevet

Jeg syns du ringte for sent, du burde ringt på morgenen eller slept deg på jobb. 

Anonymkode: 9e40a...b7b

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går følte jeg meg rett og slett helt elendig da jeg våknet i ni-tiden, men siden jeg ikke skulle på jobb før klokka 15 tok jeg smertestillende og la meg igjen. Da vekkerklokka ringte et par timer senere følte jeg meg ikke bedre. Tvert i mot følte jeg meg verre og jeg ringte sjefen min og sa fra at jeg er syk og ikke kommer på jobb. Han ble skikkelig gretten for at jeg ringte så sent på dagen og mente jeg burde ringt på morgenen, så hadde han hatt bedre tid til å skaffe vikar. 

Jeg skjønner jo hva han sier, men samtidig følte jeg det var dumt å ringe og melde meg syk siden jeg normalt blir bedre av litt mer søvn og smertestillende om jeg føler meg sånn når jeg våkner. Jeg skulle jo ikke på jobb før på ettermiddagen og hadde god tid til å prøve det. Jeg ringte tross alt tre timer før jeg skulle vært på jobb, så det var jo ikke så sent. Er jeg helt på jordet her? (Mine to forrige jobber jobbet jeg kun på dagtid, "ni-til-fire" jobb, så dette med turnus og ettermiddags/kveldsvakter er nytt for meg.)

Anonymkode: f8d58...bbb

Er sikker på at om du hadde ringt tidlig så hadde han sagt at du skulle se det an. 

Anonymkode: 93632...49f

Skrevet

Dette kunne lederen din håndtert bedre. Hvis han ønsker at du skal si ifra på morgenen selv om du kanskje blir bedre utover dagen så er vel det helt greit, da kan han jo bare si det på en ordentlig måte? 

Anonymkode: 520f3...0c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...