Gå til innhold

Første dag i ny jobb i morgen - livredd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Noen tanker, råd, gode ord til meg?

Jeg starter i ny jobb i morgen, min første jobb etter endt utdanning. Jeg er mildt sagt livredd og nervøs. Hva om ingen liker meg, hva om jeg ikke får til jobben, hva om jeg ikke trives? Noe spesielt jeg må tenke på? 

Anonymkode: e228d...2cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette fikser du helt fint! Vær imøtekommende, hyggelig med de nye kollegaene dine, åpen for å lære - det kommer til å gå fint!

Anonymkode: cdc07...0fc

• Liker 2
Skrevet

Du er ny, alle har vært der! 

Ikke vær redd for å spørre dersom du lurer på noe og vær heller ikke redd for å prøve deg frem. Hvordan ellers skal du klare å sette deg inn i rutinene? Bli kjent med folk - de er nok glade for å få en ny kollega også! 

• Liker 1
Skrevet

Det går nok helt fint! Jeg var like redd da jeg startet i ny jobb for en måned siden. Jeg møtte opp første dagen med et smil og var veldig imøtekommende og pratet med folk. Allerede nå føles det ut som jeg har jobbet der i åresvis! Eneste utfordringen er alle systemene, men jeg spør og får gladelig hjelp om jeg står fast på noe 😊

Anonymkode: 43cd1...243

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med ny jobb! Bare vær blid og hyggelig. Takk når du får hjelp og forklaringer, og tenk på at ingen forventer du skal få til alt med en gang. De er nok glade for å få deg på plass, kanskje har de vært en person for lite en stund? 

Lykke til med jobbstart 😊

• Liker 1
Skrevet

De har ansatt deg, så de har trua på at akkurat DU vil gjøre en god jobb :) Husk det og senk skuldrene. Og dessuten er det ikke vanlig at folk kan alt fra dag 1 - det har man opplæring til. For ja, selv om du har en utdannelse trengs nok også opplæring i jobben, systemer, rutiner etc.

Alle har vært nye en gang, så ikke vær redd for å spørre hvis det er noe du ikke forstår. Tvert imot, det forventes nok, og spesielt av deg som ung og nyansatt. Du som kommer inn ny har en glimrende evne til å se på ting med nye øyne, og spørre «hvorfor gjør vi slik..?» 

Mange bedrifter har stammespråk som må forklares for nye (og som regel vet man det selv, og tar det med et smil når noen spør)

Lykke til i ny jobb - og husk, du kommer langt med et «hei» og et smil :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...