AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Skrevet 31. oktober 2018 Hei. Våknet idag med masse små kvise lignende nupper med hvit væske rundt munnen og på haken. Litt på kinnet også. Er en utrolig vond og brennende følelse i hele ansiktet og det er vondt og smile. Ser at dette kan minne litt om perioral dermatitt når jeg leste om det og ser da man må få resept på antibiotika kur... Legen min har aldri tid før sånn 3-4 uker og lurte på om det er noe man kan gjøre hvis noen har erfaring med lignende?... er litt desperat og er ikke spesielt fint heller. Kan jo igså hende at det ikke er det siden jeg bare har lest og mistenker det selv... Setter veldig stor pris på all hjelp og svar!! Anonymkode: 3ef6a...586
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 Hva du enn gjør: IKKE bruk kortison på! Da vil det BOOM! eksplodere og blir mye verre enn det var. Been there done that. Anonymkode: c6197...a50 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #3 Skrevet 31. oktober 2018 Er det noe annet man kan få uten resept da jeg ikke klarer å vente en hel måned 😩😩😩 Anonymkode: 3ef6a...586
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #4 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg ble kvitt det med ren aloe vera fra planten. Merket synlig endring allerede dagen etter. Da smørte jeg kun aloe vera på, opptil flere ganger iløpet av dagen og uken. Ingen fuktighetskrem eller sminke på huden, det gjør det verre. Anonymkode: 5b0a6...dcb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noe annet man kan få uten resept da jeg ikke klarer å vente en hel måned 😩😩😩 Anonymkode: 3ef6a...586 Spør på apoketet! Anonymkode: c6197...a50
Trolltunge Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Apoteket har ingen som hjelper. Elixcir sulfasitil! Det tar noen dager, men eneste jeg har funnet som tar det, og holder det borte. Jeg bestilte på nettet, men har sett at enkelte skjønnhetssalonger fører dette. Zinksalve kan dempe det litt. Beklager, Elixir Sulfactil heter det. Endret 31. oktober 2018 av Trolltunge
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 Du får ikke resept på antibiotikakur i form av tabletter for perioral dermatitt uten at du har prøvd kremen Rozex først. Den brukes ihvertfall et par måneder hver dag og kan kjøpes i reseptfri pakning på apoteket (men burde ikke brukes uten å ha fått diagnose), men denne er selvsagt dyrere enn den reseptbelagte typen og i mye mindre pakning. Jeg for min del hadde særdeles lite effekt av rozex, og merkelig nok svært god effekt av å få sol på huden. Det er egentlig ikke anbefalt å få sol på huden ved perioral dermatitt, men 10 min i solen fjernet utslett jeg hadde hatt i flere måneder. Jeg går dog på kortisoninhalasjoner konstant og har derfor mye større problemer med å behandle min periorale dermatitt enn mange andre da jeg ikke kan slutte å bruke kortison. Som sagt, du bør få diagnose før du starter noen behandling. Anonymkode: 4e77a...6ac
Bringebærdrops Skrevet 8. november 2018 #8 Skrevet 8. november 2018 Elixir Cosmoceuticals har en krem, den som nevnes lenger oppe. Eneste som hjalp meg. Det er en slags svovelkrem, men virker helt utrolig bra. Dyr, minst 700kr, da. Ingen resept.
kanelsnurr Skrevet 9. november 2018 #9 Skrevet 9. november 2018 Jeg fant ut, etter å ha prøvd i desperasjon, at Inotyol (salve for bleieutslett) fungerer på meg. Finnes i mor og barn hylla på apoteket. Ellers finnes Rosex uten resept. Men det viktigste du kan gjøre er å stoppe/redusere kosmetikk-bruk. Vaske bare med vann og vaskeklut, ingen fuktighetskrem, ingen sminke, ingenting så langt det lar seg gjøre. Men man føler seg jo ikke så fin med det rundt munnen, og det er vanskelig å ligge unna sminken. Reduser i alle fall mest mulig, bruk ingenting når du er hjemme, og kutt for all del ut produkter du nylig har innfør. Hvis det er noe trøst så har jeg flere ganger klart å stoppe utbrudd ved å begynne å behandle med en gang jeg har sett tendenser: Noen dager uten kosmetikk, og smøre med Inotyol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå