Gå til innhold

YOGA - andre entusiaster?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går på yogakurs en gang i uken, og prøver å få til en god, lang yoga-økt hver dag hjemme. Fordi jeg har slitt med muskelsmerter i ca ett år (fibromyalgitendenser?) opplever jeg at yoga er en fantastisk treningsform for meg!

Er litt spent på om det er noen her på KG som har drevet med yoga lengre enn meg, og som har opplevd å ha kommet i bedre form - fysisk og psykisk - etter å ha startet opp. Jeg merker allerede at jeg er blitt mykere i kroppen på de to månedene jeg har holdt på, samtidig som jeg føler øvelsene virkelig henter fram og tar tak i muskler jeg ikke visste jeg hadde!

Når jeg trener "låser jeg meg inne" for å få fred for alt rundt meg, setter på rolig avpenningsmusikk/yogamusikk og går helt inn i meg selv i 40-45 minutter på matta på golvet. Det er terapi for kropp og sjel! Og jeg som alltid har hatet gym og trening!!! :ler:

Hadde vært gøy med noen tilbakemeldinger på dette! Og gjerne tips fra mer erfarne! :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror neppe at jeg er mer erfaren :ler:

Men jeg har trent "power-yoga" i noen måneder nå og merker fremgang. Psykisk og fysisk.

Har ikke forhåninger om at jeg skal klare å stå på hendene da. Men jeg prøver i alle fall.

:-?

Skrevet

Hoppsann, Lea!

På mitt kurs er vi delt i to; viderekomne og nybegynnere. De viderekomne blant de viderekomne holder på med hodestående. Jeg tror ikke jeg kommer dit helt ennå... :roll:

Hva er forresten forskjellen på power-yoga og vanlig, tradisjonell yoga? :klø:

Så bra at du merker framgang, Lea! Jeg synes også jeg er blitt mykere, og det er utrolig deilig. Særlig synes jeg det er mange fine øvelser som tar tak i min svake og vonde rygg, og det gjør bare nydelig godt!!! F.eks. den øvelsen når vi ligger på ryggen med beina trukket opp til magen, lar knærne velte over til den ene siden og motsatt arm bli dratt ned mot golvet av tyngdekraften. - Den river godt i stivnet brusk! :ler:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg har holdt på med yoga en stund, nå har jeg faktisk vært veldi sløv med det i lang tid. Det er en av de tingene jeg liker så godt med KG, det minner meg på så mye som jeg har lyst å gjøre eller ta tak i.

Da jeg holdt på merket jeg det veldi godt både fysisk og psykisk. Brukte og avslutte med en avslapnings øvelse, tror den i kombinasjon med yoga øvelsene gjorde meg veldi avslappet og hadde en sentrerende virkning. Jeg fikk bedre kontakt med meg selv.

Fysisk så ble jeg fort mykere, mer utholden og fikk veldi god balanse.

I morgen skal jeg starte med sol hilsen, tok faktisk sol hilsen i ski løypa for noen uker siden, jeg så en stor flate med urørt snø, måtte lage litt spor der, akkurat da kom solen, en av de første gangene jeg virkelig kunne kjenne den i år. Men jeg var litt redd for at noen skulle komme og se meg, så jeg tror det ble på hurtigspoling :)

Skrevet

Jeg er ikke heeelt sikker på hva forskjellen er. Men jeg tror at Power-yoga går mer på styrke. Det er skikkelig hardt og armer og bein rister.

Jeg har aldri prøvd vanlig yoga da. Men jeg innbilder meg at det går litt roligere for seg og at det er mer meditasjon?

Men jeg de fleste øvelsene er vel like tror jeg.

Ballansen min er bedre, jeg kommer dypere i de fleste yoga-stillingene og merker at jeg er rakere i ryggen og puster "smartere". Jeg er nemlig en av dem som puster fort når jeg stresser. :roll:

Skrevet
Hva er forresten forskjellen på power-yoga og vanlig, tradisjonell yoga? :klø:

Power yoga er mer dynamisk yoga hvor du bruker kroppen på en litt annerledes måte. Power yoga virker på kondisjon noe som vanlig yoga ikke gjør. Power yoga er en serie med øvelser som går inn i hverandre i et høyere tempo. Vanlig yoga er mer for kropp og sinn mens power yoga er mest for kropp.

Jeg har trent vanlig yoga å syntes det er helt supert. Power yoga er også deilig på en annen måte. Yoga har gitt meg en balanse og tålmodighet som jeg ikke har funnet ved noen annen trening. Psykisk er jeg blitt sterkere og mer konsentrert. Jeg annbefaler alle å trene yoga eller pilates begge deler er underverker for kropp og sjel.

Skrevet

Takk for oppklarende innlegg, miracl3!

Jeg tror også yoga er noe som er bra for de fleste. Tidligere har jeg gått på vanlig aerobic, hopp og tjo og hei, noe som jeg har blitt lei av etter en stund. Mens yoga har jeg allerede blitt "hekta" på, jeg liksom lengter etter en liten mulighet til å snike meg bort fra alle andre og bare være egosentrisk en stund!

Yoga går jo - som det blir sagt her - på både kropp og sjel, og det tror jeg er det som gjør at det passer meg så godt. Jeg har også en tendens til å legge ting for mye på meg, for mye bekymring, skyldfølelse, stress, spenninger... Der tror jeg yoga er uovertruffen behandling. Jeg var hos healer for noen uker siden, han mente også yoga var bra for meg. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...