AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Skrevet 31. oktober 2018 Men de samme personene bryr seg ikke at mange er alene alle de andre dagene i året. Man bryr seg plutselig at noen er ensome og alene på jula. men når man er ensom og alene de andre dagene så bryr man seg ikke. Hva tror dere er grunnen til dette? Nå snakker jeg ikke om de som er frivillig alene. noe jeg antar er opplagt. Anonymkode: 4ad0a...e85 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 I jula ikke på Ellers er det synd at noen er ensomme hele året. Heldigvis har vi jula så folk i det minste bryr seg litt mer da. Bry seg burde man gjøre hele tiden, men enda godt det er 1 mnd folk flest kanskje bryr seg litt ekstra. Anonymkode: 03486...dba 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #3 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I jula ikke på Ellers er det synd at noen er ensomme hele året. Heldigvis har vi jula så folk i det minste bryr seg litt mer da. Bry seg burde man gjøre hele tiden, men enda godt det er 1 mnd folk flest kanskje bryr seg litt ekstra. Anonymkode: 03486...dba Tror nok det handler mer om egen selvfølelse enn å bry seg om andre. Anonymkode: 4ad0a...e85 7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #4 Skrevet 31. oktober 2018 Klart man skal få være alene på juleaften om man ønsker det, ikke alle som feirer heller. Det var jo en periode media frontet at man skulle tvinges til å feire jul. Selv har jeg ingen forhold hverken 17.mai, jul eller nyttår. Tar dette som vanlige dager som regel, er jeg ute å reiser kan jeg spise ute der for eks. Anonymkode: 4903a...a69
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Klart man skal få være alene på juleaften om man ønsker det, ikke alle som feirer heller. Det var jo en periode media frontet at man skulle tvinges til å feire jul. Selv har jeg ingen forhold hverken 17.mai, jul eller nyttår. Tar dette som vanlige dager som regel, er jeg ute å reiser kan jeg spise ute der for eks. Anonymkode: 4903a...a69 Herregud gjør du deg dum med vilje?. Jeg skrev ganske tydelig at spørsmålet mitt GJELDER IKKE jeg gjentar IKKE folk som er frivllig alene. Anonymkode: 4ad0a...e85 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det handler mer om egen selvfølelse enn å bry seg om andre. Anonymkode: 4ad0a...e85 Spiller ingen rolle. Man har da virkelig rett til å få bedre selvfølelse av å hjelpe noen både i jula og ellers. Mange føler jo kanskje ekstra på ensomheten akkurat i jula. Anonymkode: 03486...dba
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 Folk har det kjipt og burde få mer omsorg utenom høytider, men ikke gjør det til noe negativt å hjelpe noen i høytiden. Anonymkode: 03486...dba 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 Tydelig at folk ble fornærmet av spørsmålet. Da antar jeg at dere er slike personer. Altså egoister som egentlig ikke bryr seg om andre mennesker. Anonymkode: 4ad0a...e85 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Skrevet 31. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydelig at folk ble fornærmet av spørsmålet. Da antar jeg at dere er slike personer. Altså egoister som egentlig ikke bryr seg om andre mennesker. Anonymkode: 4ad0a...e85 Hvordan tolker du det ut fra svarene du har fått? Var kjapp konklusjon. Var det det du ønsket å få ut av innlegget? Å fortelle at mennesker er egoister som ikke bryr seg om andre? Anonymkode: 03486...dba 6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #10 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg for min del har en jobb som hjelper andre hele året. Og så bryr jeg meg om familien min. Så innser man fort at man kan ikke hjelpe alle, selv om det er trist at mamge er ensomme. Anonymkode: 03486...dba
Rullestolbruker Skrevet 31. oktober 2018 #11 Skrevet 31. oktober 2018 Det er jo engang slik at jula er en ekstra høytid for mange. Der man gir presanger, spiser ekstra god mat, har familien samlet og koser seg sammen. For veldig mange er jo det også en kristen høytid, som mange ikke får oppleve. Ja mange mennesker er alene hele året, men for mange føles det enda mer ensomt om julen. Da er det fint å kunne gi noen den ekstra gode maten, en presang, for å prøve å glede også dem. Har selv gitt mange ganger til innsamlinger for julemat, som er litt dyrere enn vanlig hverdagsmat. Er jeg da altså egoist? Skal jeg slutte å gjøre noe den tiden fordi jeg er egoist? Vel da fortsetter jeg å være egosist..
lille humla Skrevet 31. oktober 2018 #12 Skrevet 31. oktober 2018 Helt enig! Mange er ensomme hele tiden, men jeg tror flere som egentlig ikke er ensomme på den måte du beskriver, føler at julen er ekstremt ille. Dvs de har mange venner, men kanskje ikke familie. Da kjenner de kanskje på den ensomheten som andre føler hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #13 Skrevet 31. oktober 2018 Jobber på sykehjem og ofte når noen får en plass så forsvinner de pårørende. Kommer kanskje 1 time i mnd. Helt hårreisende at folk legger fra seg ansvaret det meste av året. Anonymkode: 55b77...398 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #14 Skrevet 31. oktober 2018 Det er vel fordi man i jula viser ekstra omsorg for alle rundt seg. Og det er en høytid hvor familie og venner kommer i stor fokus og da kan man føle seg enda mer alene om man ikke har noen. Anonymkode: 417fa...b36
Arkana Skrevet 31. oktober 2018 #15 Skrevet 31. oktober 2018 Hvordan vet du egentlig at de som bryr seg om ensomme mennesker i jula ikke bryr seg ellers i året? 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #16 Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men de samme personene bryr seg ikke at mange er alene alle de andre dagene i året. Man bryr seg plutselig at noen er ensome og alene på jula. men når man er ensom og alene de andre dagene så bryr man seg ikke. Hva tror dere er grunnen til dette? Nå snakker jeg ikke om de som er frivillig alene. noe jeg antar er opplagt. Anonymkode: 4ad0a...e85 Et veldig innlegg som jeg applauderer deg for 👏👏 det er dessverre blitt slik at folk er veldig egoistiske og bryr seg ikke om andre. Kan bare ta min egen familie som et eksempel: jula er EKSTREMT VIKTIG at da skal vi jaggu kose oss sammen, men jeg hører ikke noe fra de resten av året. Det er så falskt som falskt kan bli. Anonymkode: 36516...969 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #17 Skrevet 31. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et veldig innlegg som jeg applauderer deg for 👏👏 det er dessverre blitt slik at folk er veldig egoistiske og bryr seg ikke om andre. Kan bare ta min egen familie som et eksempel: jula er EKSTREMT VIKTIG at da skal vi jaggu kose oss sammen, men jeg hører ikke noe fra de resten av året. Det er så falskt som falskt kan bli. Anonymkode: 36516...969 Hvorfor ikke ta kontakt selv? Hvorfor ikke sette pris på at de hvertfall 1 gang i året ønsker kontakt? Om du syns det er falskt at folk vil være sammen med deg så avslå invitasjonen. (men ikke klag på at du er ensom i jula etterpå) Anonymkode: 03486...dba 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #18 Skrevet 31. oktober 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke ta kontakt selv? Hvorfor ikke sette pris på at de hvertfall 1 gang i året ønsker kontakt? Om du syns det er falskt at folk vil være sammen med deg så avslå invitasjonen. (men ikke klag på at du er ensom i jula etterpå) Anonymkode: 03486...dba Oh ignorence is bliss... jeg tar kontakt jeg eller jeg har ihvertfall gjort det fremtid nå nylig, men når du aldri får et første initiativ tilbake så går du lei til slutt skjønner du. Anonymkode: 36516...969 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #19 Skrevet 31. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oh ignorence is bliss... jeg tar kontakt jeg eller jeg har ihvertfall gjort det fremtid nå nylig, men når du aldri får et første initiativ tilbake så går du lei til slutt skjønner du. Anonymkode: 36516...969 Okei. Da kan du jo avslå på julekvelden også da. Anonymkode: 03486...dba 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #20 Skrevet 31. oktober 2018 Som en av de som heller vil feire jul alene enn sammen med perifere venner og slektninger, kan jeg bekrefte at det alltid er et evig mas rundt jul om at jeg MÅ komme dit og dit for jeg SKAL ikke "sitte alene" i jula. Kan også bekrefte at de aldri tar kontakt ellers i året. Så ja, det er nok noe med jul som gjør at folk prøver å lappe på sin egen dårlige samvittighet. Frivillige organisasjoner opplever jo så stor pågang rundt juletider at de ofte må si nei til folk. Det problemet har de sjelden resten av året. Anonymkode: e327f...d54 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå