tsnr1 Skrevet 31. oktober 2018 #1 Skrevet 31. oktober 2018 Hei! Jeg jobber på en butikk som ekstrahjelp. Jeg har ingen faste vakter i mnd, men pleier å få alt fra 1-10 vakter i mnd. 10 vakter er det jeg pleier å få i sesonger som jul eller sommer. 2-3 vakter i MÅNEDEN er det vanlige. Denne jobben har jeg hatt i 2 år. Jeg jobber også 80 % som servitør. Her startet jeg for ca 1 år siden. Her får jeg 4-6 vakter i uken. Det har seg slik at på jobben min som ekstrahjelp forventer de at de skal være førsteprio siden det var denne jobben jeg hadde først. Det gjør det veldig vanskelig for meg og planlegge. Det er det slik at som ekstrahjelp så har du ikke krav på noen vakter, men du kan på din side også si nei takk til vakter. Dette klarer de ikke å forholde seg til. Ble spurt om friøsnker for julen og desember og sa jeg ønsket fri 20-30 des. Fikk beskjed om at dette kunne de ikke gi meg, da jeg hadde ikke spurt om ferie på forhånd. De forventer på den andre siden at jeg skal være tilgjengelig hele jula og legge vaktene mine på servitørjobben opp etter hvordan jeg blir satt opp hos dem. (Har enda ikke fått vaktlisten min herfra, så vet ikke hvordan jeg jobber) Har selvfølgelig også blitt spurt om friønsker på servitørjobben, med en frist som har gått ut. På servitørjobben min sier de at de må ansette en ny person om jeg ikke kan være tilgjengelig i høytider og sesonger. Det vil da selvfølgelig bli litt mindre vakter på meg. Jeg føler derfor jeg taper vakter og penger på å jobbe som ekstrahjelp. Dette er siste dag i mnd, noen som gjør at hvis jeg sier opp idag så må jeg jobbe ut november, og så er jeg ferdig. Jeg vet at desember er den travel tid så jeg får litt dårlig samvittighet for at jeg sier opp rett før dette. Jeg har heller ikke gitt den noen muntlig forvarsel. Er dette veldig dårlig gjort av meg eller burde jeg tenkte på meg selv? Er redd for dårlig referanse for å si opp jobben på en dårlig måte. Hva ville dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg ville sagt opp den førstejobben med begrunnelsen at du trenger mer og fast inntekt enn de kan tilby. Jeg har vært i en tilsvarende situasjon, og jeg sendte mail til leder med personalansvar om at jeg ikke lenger hadde anledning til å jobbe som vikar og at de måtte finne en ny. Er du satt opp på vakter i november? Anonymkode: a9927...297 3
tsnr1 Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville sagt opp den førstejobben med begrunnelsen at du trenger mer og fast inntekt enn de kan tilby. Jeg har vært i en tilsvarende situasjon, og jeg sendte mail til leder med personalansvar om at jeg ikke lenger hadde anledning til å jobbe som vikar og at de måtte finne en ny. Er du satt opp på vakter i november? Anonymkode: a9927...297 Er satt opp på vakter i november. Oppsigelsestiden min er 1 mnd. Så jeg blir nødt til jobbe ut november om jeg sier opp idag
Mafia girl Skrevet 31. oktober 2018 #4 Skrevet 31. oktober 2018 Er helt greit å si opp, virker som de ikke gidder å være litt fleksibel med deg. 😤 2
Duff Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 Da hadde jeg sagt opp. Du må selvfølgelig prioritere den jobben som gir deg størst inntekt. 2
tsnr1 Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2018 6 minutter siden, Mafia girl skrev: Er helt greit å si opp, virker som de ikke gidder å være litt fleksibel med deg. 😤 Det jeg også tenker. Er ikke gjensidig. Jeg har aldri klaget når de har gitt meg 1 vakt hele mnd.
Chiyo Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 (endret) De kan ikke fortelle deg at du skal prioritere de først når du ikke har fast arbeid der. Du sier jo selv at du har mellom 1-10 vakter i måneden. De har ikke noe krav over deg, du kan si nei når du vil. Ingen kontrakt, ingen rettigheter. Det går begge veier. Endret 31. oktober 2018 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 Man skal alltid tenke på seg selv først i jobbsammenheng. Noe annet er dumt. En arbeidsgiver vil jo aldri tenke på deg først, noe eksemplet ditt også viser. Anonymkode: 233d4...2de 2
tsnr1 Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #9 Skrevet 31. oktober 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal alltid tenke på seg selv først i jobbsammenheng. Noe annet er dumt. En arbeidsgiver vil jo aldri tenke på deg først, noe eksemplet ditt også viser. Anonymkode: 233d4...2de Men vil dere si det er dårlig om jeg sender melding og ikke gir noen muntlig forvarsel? For det blir litt knapt med tid.
Phetzl Skrevet 31. oktober 2018 #10 Skrevet 31. oktober 2018 Det er bare å si opp, ikke noe dårlig gjort det. Hilsen en som har vært arbeidsgiver i store deler av livet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #11 Skrevet 31. oktober 2018 Man prioriterer selvfølgelig den jobben som er mest fleksibel og som gir flest vakter. Jeg hadde avsluttet arbeidet på jobb nr 1. Anonymkode: 4ff61...34b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #12 Skrevet 31. oktober 2018 Si opp skriftlig, med vanlig brev på papir, og ikke bare med tekstmelding/epost. Sørg for at de mottar brevet i dag. Husk å få med dato, og bevar en kopi selv. Helt normalt å si opp siste dato i måneden. Anonymkode: 26bdf...37e 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #13 Skrevet 31. oktober 2018 43 minutter siden, tsnr1 skrev: Men vil dere si det er dårlig om jeg sender melding og ikke gir noen muntlig forvarsel? For det blir litt knapt med tid. Det er ikke dårlig. Du skylder dem ingen verdens ting. Anonymkode: 233d4...2de
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #14 Skrevet 31. oktober 2018 Tror jeg ville sagt noe a la at jeg ikke kan være så fleksibel som det de har behov for pga. servitørjobben, men det er den som gir deg mest inntekt og du må dessverre prioritere den slik livssituasjonen din er nå. Det skjønner jo enhver er logisk. At det blir knapt med tid for dem er ikke ditt ansvar, de setter jo seg i den situasjonen selv. Anonymkode: 708d7...850
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #15 Skrevet 31. oktober 2018 Har du ingen fast stillingsprosent, så kan de ikke setter deg opp på vakter du ikke godkjenner, så de kan ikke si noe på at du sier du ikke tar på deg vakter mellom 20 til 30 desember. Trenger ikke si opp for det. Anonymkode: eb74a...eb8 1
tsnr1 Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #16 Skrevet 31. oktober 2018 Da har jeg sagt opp folkens. De tok det veldig bra og forstod hvorfor. Takk for hjelpen 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå