Gå til innhold

Besøk som bare sitter der...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så inderlig lei besøk som bare sitter i sofaen hele j... dagen! Snakker ikke om besøk for en dag/kveld- men i dagesvis!

Vi har 2 barn, og de gidder aldri gjøre noe med ungene, gjelder også barnas tante og gudmor. Svarer når barna spør om noe, men ellers sitter de og glor på TV eller mobil. 

Tror rett og slett ikke jeg orker besøk i dagesvis mere, mens ungene er små (De er 7 og 10). De voksne vil jo bare prate med oss andre voksne, og drikke kaffe. I dagesvis!!!

Anonymkode: 5be46...813

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sier du nei neste gang de spør om å få komme. Eventuelt : «Nå har vi det ganske hektisk om dagene, men vi kan prøve å få være hjemme dato X slik at dere kan komme på kaffebesøk da.» Men vi skal ut igjen senere den dagen, så det passer ikke å ha besøk lengre enn til klokka X. Noe slikt må du si da. Nytter ikke å gå rundt grøten.

Anonymkode: 0443d...7bd

• Liker 5
Skrevet

Barnets tante kunne giddet å engasjere seg litt for å skape et bånd, men andre voksne, tenker jeg ikje har noen plikt til å «underholde» barna. Når barna i tillegg er så store som 7 og 10 så ser jeg ikke helt problemet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det sånn når svigers er på besøk. De kan sitte i sofaen mer eller mindre hele dagen uten å ha gjort noe, og jeg begynner med middag når jeg kommer hjem etter klokka 17. Å finne på noe med barna har de gjort et par ganger på 16 år... 

Jeg har resignert og prøver å slutre og irritere meg... De bor på andre kanten av landet så de blir noen dager når de først er her. Men det er et par ganger i året, og det blir bare mitt problem at jeg irriterer meg... Så jeg jobber hardt med meg selv... 

Anonymkode: 8313f...dd2

• Liker 1
Skrevet

Hva krever du av besøket? Det er ikke sikkert de er innforstått med dine forventninger. Kanskje de ikke liker barn en gang. 

Anonymkode: b9461...5a8

• Liker 7
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva krever du av besøket? Det er ikke sikkert de er innforstått med dine forventninger. Kanskje de ikke liker barn en gang. 

Kan jo ikke 'kreve' noe. Voksne folk skjønner jo at middag må lages og oppvask må tas. Når jeg er borte hos andre, mer enn dags besøk, deltar jeg alltid. I det minste tilbyr meg. 

TS

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så inderlig lei besøk som bare sitter i sofaen hele j... dagen! Snakker ikke om besøk for en dag/kveld- men i dagesvis!

Vi har 2 barn, og de gidder aldri gjøre noe med ungene, gjelder også barnas tante og gudmor. Svarer når barna spør om noe, men ellers sitter de og glor på TV eller mobil. 

Tror rett og slett ikke jeg orker besøk i dagesvis mere, mens ungene er små (De er 7 og 10). De voksne vil jo bare prate med oss andre voksne, og drikke kaffe. I dagesvis!!!

Vær glad de kommer. Her gidder de ikke komme for å sitte der å varme sofa putene engang.

Anonymkode: 632fa...677

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at du må ta initiativ her. Spør om de kan hjelpe deg med oppvasken. Spør om de kan ta av sengetøyet før de drar. Eller noe annet du har behov for. Ellers er jeg enig med den som skrev at besøkende ikke har noen plikt til å underholde barna dine, spesielt ikke så store barn som du har. Når vi har besøk pleier barna våre å holde på med sine egne ting, de går ikke og venter på at besøkende skal finne på noe med dem, men blir selvfølgelig glade når de gjør det. Hvis du likevel vil at de skal gjøre noe med barna kan du jo bare spørre. Gi f.eks. barna et brettspill og si at de kan høre med de besøkende om de vil spille med dem.

Folk har ulike forventninger til det å ha og være på besøk og noen er bare slik at de ikke tenker på at de bør tilby seg å hjelpe til. Til gjengjeld forventer de heller ikke at andre hjelper når de selv har besøk, så det jevner seg gjerne ut siden man jo går på besøk til hverandre og det ikke bare er én vei. For min del synes jeg verdien av kontakt med familie og folk som betyr noe for oss og barna er verdt ekstraarbeidet når vi har besøk av de (heldigvis få) som ikke hjelper til (og til gjengjeld vet jeg at når det er vi som besøker dem blir det vi som får avslappende dager). 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke liker barn, så får de jo holde seg unna da. Makan.

Anonymkode: a7899...37b

Skrevet

Jeg har det sånn når svigers er på besøk. De kan sitte i sofaen mer eller mindre hele dagen uten å ha gjort noe, og jeg begynner med middag når jeg kommer hjem etter klokka 17. Å finne på noe med barna har de gjort et par ganger på 16 år... 

Jeg har resignert og prøver å slutre og irritere meg... De bor på andre kanten av landet så de blir noen dager når de først er her. Men det er et par ganger i året, og det blir bare mitt problem at jeg irriterer meg... Så jeg jobber hardt med meg selv... 

Hvordan er det når dine foreldre (hvis du har noen) er på besøk? Er de aktive og finner på ting med barna? 

Skrevet

Normal folkeskikk er å ihverfall tilby seg å bidra og hjelpe til. Hadde aldri i verden gidder å bare sittet der på rompa uten å gjøre annet enn å drikke kaffe. Hadde følt meg dum rett og slett. Dessuten bør en virkelig være litt interessert i barna som bor der også. Det er ikke riktig at de skal føle seg som statister eller usynlige i eget hjem fordi besøkende okkuperer foreldrene med kaffeslaberas i flere dager. Skjønner deg så godt Ts, og forstår meg lite på så late og passive gjester! 

Anonymkode: a7899...37b

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene mine oppfører seg omtrent sånn. Dersom jeg eller mine søsken er på besøk hos dem, så er foreldrene våre ALDRI interessert i å faktisk finne på noe. Foreslår noen for eksempel å stikke en tur på kino, konsert / festival eller restaurant, så sier foreldrene våre ALLTID nei, ikke snakk om! Da vil de heller sitte å glo foran TV og datamaskiner i TIMESVIS hver eneste ettrmiddag / kveld. 

Men gamlingene bruker den begrunnelsen at alt mulig er så alt for dyrt, og at de ikke er interessert i å betale for noe som helst. Men de har null problemer med å være med på ting, så lenge det er noen andre som faktisk betaler for det. Selv om de har millioner på bok til sammen, eier hus og hytte - og de har null kroner i gjeld. Men flere av oss barna er jo fremdeles i "etableringsfasen" og har jo blant annet studielån, eller huslån, bil-lån og så videre. Ordentlige gjerrigknarker! 

Anonymkode: 13a93...924

Skrevet

Hvorfor skal besøket underholde barna dine? 

Er mange mennesker her i verden som ikke liker barn evt. Sliter med å sosialisere seg med barn, så syns kanskje flere skulle tatt hensyn til denne muligheten istedenfor å påstå at dem er late og passive. 

Kommer an på omstendighetene rundt besøket. Men om de bare er på besøk et par dager syns jeg ikke du kan forvente at besøket lager mat og rydder opp i ditt hus. Jeg syns selvfølgelig det er folkeskikk å spørre om du trenger hjelp. 

Tilbyr du boplass et par dager hadde det hvert naturlig at de også hjalp til litt i huset. 

Om du syns det er så utrolig vanskelig med besøk sier du ifra. Jeg hadde ikke ønsket å hvert på besøk hos deg. 

Anonymkode: 5ccee...ad3

• Liker 1
Skrevet

Er mange mennesker her i verden som ikke liker barn evt. Sliter med å sosialisere seg med barn, så syns kanskje flere skulle tatt hensyn til denne muligheten istedenfor å påstå at dem er late og passive. 

Kommer an på omstendighetene rundt besøket. Men om de bare er på besøk et par dager syns jeg ikke du kan forvente at besøket lager mat og rydder opp i ditt hus. Jeg syns selvfølgelig det er folkeskikk å spørre om du trenger hjelp. 

Tilbyr du boplass et par dager hadde det hvert naturlig at de også hjalp til litt i huset. 

Om du syns det er så utrolig vanskelig med besøk sier du ifra. Jeg hadde ikke ønsket å hvert på besøk hos deg. 

Ville heller ikke ønsket deg på besøk, du virker kort. Er måte på hva jeg drar inn i mitt hjem. 

Ts 

Jeg s

Skrevet
2 timer siden, Mystic woman skrev:

Hvordan er det når dine foreldre (hvis du har noen) er på besøk? Er de aktive og finner på ting med barna? 

Mine foreldre er en helt annen type. Lager middag, inviterer på mat, er på alle måter engasjert i barna. 

Jeg har lurt flere ganger på om svigers synes det er vanskelig å ta initiativ, men de gangene jeg har spurt om noe med barna er det alltid nølende og tvilende svar... Så da spør man jo ikke så mye... Svigers er forøvrig sånn med barna til min manns søsken også som bor 5 minutter unna dem... 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Voksne folk skjønner jo at middag må lages og oppvask må tas. Når jeg er borte hos andre, mer enn dags besøk, deltar jeg alltid. I det minste tilbyr meg. 

TS

Niks, veldig mange, kanskje minst halvparten, forstår ikke dette av seg selv. Noen blir lært opp, de som ikke blir det forstår sjeldnere av seg selv at de burde hjelpe til. Jeg er eneste av 4 søsken som hjelper til på besøk- fordi jeg forstod av meg selv at det var en hyggelig gest. De er alle over 25 og ingen av dem har forstått dette enda. 

Du må faktisk etterlyse hjelp og være ærlig i mange tilfeller, for folk klarer ikke sette seg inn i hvordan det er for deg

Anonymkode: a2763...a5a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er en helt annen type. Lager middag, inviterer på mat, er på alle måter engasjert i barna. 

Jeg har lurt flere ganger på om svigers synes det er vanskelig å ta initiativ, men de gangene jeg har spurt om noe med barna er det alltid nølende og tvilende svar... Så da spør man jo ikke så mye... Svigers er forøvrig sånn med barna til min manns søsken også som bor 5 minutter unna dem... 

Jeg forstår at det er kjedelig at de ikke er deltagende, men du får se det slik at de i hvert fall ikke gjør forskjell på noen av dere.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du ønsker at de skal underholde barna dine (unntak barnas tante). De andre voksne er jo på besøk hos dere, ikke hos barna. Flott at de viser engasjement, men utover det kan man ikke forvente.

MEN. Enig med deg i at de bør hjelpe til om de er på besøk i dagesvis. Jeg pleier å hjelpe til ved å ta oppvasken, dekke på bordet, lage mat, tatt av sengen og annet. Synes det er uhørt at de skal bare sitte i sofaen dag ut og inn. Det hadde jeg ikke akseptert. 

Anonymkode: a7af4...acb

Skrevet

Vi har ofte besteforeldre på besøk en helg i slengen. Dessverre vil de gjerne ikke gjøre noe i løpet av den tiden. Vi har barn som gjerne vil ut, ut og springe, leke eller finne på noe. Syntes det er skikkelig vanskelig. Slik er det også når vi kommer "hjem". Alltid TV, eller andre prosjekter i hus eller hage som skal gjøres. Aldri lyst til å være med å gå en tur, kjøpe bolle på bakeren eller spille et spill. Hva med å gjøre noe i lag liksom?

Skrevet
21 minutter siden, -venter- skrev:

Vi har ofte besteforeldre på besøk en helg i slengen. Dessverre vil de gjerne ikke gjøre noe i løpet av den tiden. Vi har barn som gjerne vil ut, ut og springe, leke eller finne på noe. Syntes det er skikkelig vanskelig. Slik er det også når vi kommer "hjem". Alltid TV, eller andre prosjekter i hus eller hage som skal gjøres. Aldri lyst til å være med å gå en tur, kjøpe bolle på bakeren eller spille et spill. Hva med å gjøre noe i lag liksom?

Er de gamle disse besteforeldrene, så de kanskje ikke orker så mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...