Gå til innhold

Hvorfor blir de mest sosiale og pratsomme på jobben favorisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har merket en trend på jobben. Når det kommer til forfremmelser, gode oppdrag / oppgaver, osv., så er det alltid de mest sosiale, pratsomme, og høylytte som får det beste. Personlig er jeg kanskje på den stillere siden, men jeg er jo sosial av meg, og kjenner alle godt. Samme ser jeg med resten som er lik meg.

De folka som er "på" 24/7, dvs. at kjeften stort sett går i ett, er veldig "animerte" av seg, og generelt veldig ekstroverte, rykker opp stigen langt kjappere enn andre. 

Nå er ikke nødvendigvis kvaliteten på arbeidet eller suksess-raten bedre, men det virker å være en x faktor som ledere liker. 

Anonymkode: 81abb...ce3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi de synes mer. Det er derfor de oftere blir sjefer også, ikke fordi de nødvendigvis er bedre, men fordi de blir lagt mer merke til. 

Anonymkode: 98df9...ec8

• Liker 4
Gjest Faerunpedia
Skrevet

De er synligere og blir ofte oppfattet som engasjert.

Skrevet

Har merket det selv jeg også. De blir ofte fort og godt likt, og folk "stoler" på dem. Selv er jeg sjenert. Snakker med de jeg jobber med å sånt, men er ikke den som liker oppmerksomhet og da er det lett å havne i skyggen av de som ikke er redd for å by på seg selv. Favorisering er overalt dessverre, og de som er pratsomme/høylytte har dessverre en fordel der selv om det kan bli plagsomt i lengden.

Anonymkode: 60a28...eb1

Skrevet

De er synlige, og det er lettere å huske dem og noe de har sagt og gjort. Både når man snakker om folk på jobben generelt, og når lønn og opprykk skal bestemmes. 

Denne typen mennesker er også flinkere til å by på seg selv, interessere seg i andres liv, og er generelt lettere å like. Og med det kommer det selvfølgelig fordeler. 

Jobber også i et kundeyrke. Så personer som ikke umiddelbart oppnår en kontakt med fremmede, og som sikrer at det aldri er ubehagelig stille, vil jo selvfølgelig alltid bli prioritert. 

Anonymkode: 30d4b...455

Skrevet

De tørr si fra når det er noe og tørr engasjere nye ansatte og andre kollegaer. Det er bedre egenskaper i en sjef enn noen som er stille og snakker lite

Anonymkode: 750a3...72f

Skrevet

De stille ses dessverre på som arrogante.

Anonymkode: 67fc0...0f2

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har merket en trend på jobben. Når det kommer til forfremmelser, gode oppdrag / oppgaver, osv., så er det alltid de mest sosiale, pratsomme, og høylytte som får det beste. Personlig er jeg kanskje på den stillere siden, men jeg er jo sosial av meg, og kjenner alle godt. Samme ser jeg med resten som er lik meg.

De folka som er "på" 24/7, dvs. at kjeften stort sett går i ett, er veldig "animerte" av seg, og generelt veldig ekstroverte, rykker opp stigen langt kjappere enn andre. 

Nå er ikke nødvendigvis kvaliteten på arbeidet eller suksess-raten bedre, men det virker å være en x faktor som ledere liker. 

Anonymkode: 81abb...ce3

Sånn er det ikke bare i arbeidslivet men overalt etter at samfunnet begynte å verdsette alt som er overfladisk og flyktig.

Anonymkode: a05f5...9c9

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel helt an på jobben? I mitt yrke er det ikke nødvendigvis positivt å være «på» og pratsom i enhver situasjon. 

Anonymkode: 45bc2...fa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...