Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å spare. Jeg prøver å forholde meg til budsjettet mannen og jeg har satt opp, men overskrider det alltid. Unnskylder det med at «vi lever kun en gang» Nyter derfor ofte litt ekstra god mat. Hva kan jeg gjøre? Vi har barn og de må jo stadig vekk ha nye klær til bhg, nye sko (yeezus de vokser fort) og ny sesong krever andre typer klær. Hva gjør dere?? Jeg selger unna ting vi ikke har behov for lenger. 

Anonymkode: d3921...320

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er jo å ta deg sammen. Greit nok at du bare lever én gang, men du har mange år du må fordele pengene dine på denne ene gangen da.

Anonymkode: 6592b...ebe

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å spare. Jeg prøver å forholde meg til budsjettet mannen og jeg har satt opp, men overskrider det alltid. Unnskylder det med at «vi lever kun en gang» Nyter derfor ofte litt ekstra god mat. Hva kan jeg gjøre? Vi har barn og de må jo stadig vekk ha nye klær til bhg, nye sko (yeezus de vokser fort) og ny sesong krever andre typer klær. Hva gjør dere?? Jeg selger unna ting vi ikke har behov for lenger. 

Jeg overfører litt til sparekonto hver måned, men det hender jeg tar de ut igjen. Nå skal jeg overføre alt til en konto i en annen bank, men vet ikke om det hjelper siden alle banker i dag gir deg automatisk tilgang til nettbank og man kan bruke samme kodebrikke. 

God mat trenger ikke være dyrt når man lager det hjemme. Det hender jeg går ut og spiser, ofte på en indisk restaurant der de har utrolig god mat der også studenter har råd til å spise av og til.  Lokalet er slitt, men de har fått fem stjerner i anmeldelsene og maten er fokuset. 

Når du selger unna ting, hva med å kjøpe brukte klær til barna? 

Anonymkode: f39f7...80a

Skrevet

Hos oss er jeg og samboer gode på forskjellige ting. Jeg er god på å holde budsjett og regninger, men er elendig på sparing. Han er flink til å spare, men holder aldri budsjettet og klarer aldri å få regninger betalt i tide.

Derfor har vi det sånn at jeg har ansvar for deg daglige budsjettet og betaling av regninger, mens han har andvar for en sparekonto som er opprettet i hans navn i en annen bank. Hver måned når lønna kommer inn så fører jeg fast over til den kontoen som jeg da ikke har tilgang til.

Denne måten har fungert veldig bra for oss!

Anonymkode: 132d3...a45

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg overfører litt til sparekonto hver måned, men det hender jeg tar de ut igjen. Nå skal jeg overføre alt til en konto i en annen bank, men vet ikke om det hjelper siden alle banker i dag gir deg automatisk tilgang til nettbank og man kan bruke samme kodebrikke. 

God mat trenger ikke være dyrt når man lager det hjemme. Det hender jeg går ut og spiser, ofte på en indisk restaurant der de har utrolig god mat der også studenter har råd til å spise av og til.  Lokalet er slitt, men de har fått fem stjerner i anmeldelsene og maten er fokuset. 

Når du selger unna ting, hva med å kjøpe brukte klær til barna? 

Anonymkode: f39f7...80a

Spar på lukket konto du ikke har tilgang til. 

La mannen ha sparekonto i sitt navn så du kan overføre til kontoen men ikke ta ut eller tilbakeføre. 

Anonymkode: 638df...bad

Skrevet

Jeg har tre kontoer: en konto som er knyttet til betalingskort, en regningskonto og en sparekonto. Jeg har automatisk trekk over på sparekontoen samme dag som lønnen kommer. Så overfører jeg et fast beløp til regningkontoen som jeg vet dekker regningene jeg har på autotrekk, pluss litt til. Da sitter jeg igjen med det jeg kan bruke på mat, klær, bensin osv. på kortet. Da har jeg full kontroll.

Selvfølgelig kan jeg føre pengene tilbake på kortet, men jeg har jo mange grunner til at jeg ønsker å spare, og derfor lar jeg være. Så spørsmålet blir kanskje hvorfor vil du spare, TS? Har du noen konkrete mål du kan tenke på når du blir fristet?

Anonymkode: 6e87b...34a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er jeg og samboer gode på forskjellige ting. Jeg er god på å holde budsjett og regninger, men er elendig på sparing. Han er flink til å spare, men holder aldri budsjettet og klarer aldri å få regninger betalt i tide.

Derfor har vi det sånn at jeg har ansvar for deg daglige budsjettet og betaling av regninger, mens han har andvar for en sparekonto som er opprettet i hans navn i en annen bank. Hver måned når lønna kommer inn så fører jeg fast over til den kontoen som jeg da ikke har tilgang til.

Denne måten har fungert veldig bra for oss!

Anonymkode: 132d3...a45

👆

Min mann tar regningene, jeg sparer  (begge bidrar til begge deler, ingen kvinnefelle for noen av oss)

Skrevet

Overfør til sparekonto i annen bank på lønningsdag. Bind sparepengene med fastrente i 1-2 år om nødvendig

Ikke ha kredittkort. Da får man ikke brukt penger man ikke har. Drit i de 1 eller 2% i bonus på kredittkortet du går glipp av. Det er ikke de som gjør deg rik.

Anonymkode: fc485...44d

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode råd alle sammen 😃

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre kontoer: en konto som er knyttet til betalingskort, en regningskonto og en sparekonto. Jeg har automatisk trekk over på sparekontoen samme dag som lønnen kommer. Så overfører jeg et fast beløp til regningkontoen som jeg vet dekker regningene jeg har på autotrekk, pluss litt til. Da sitter jeg igjen med det jeg kan bruke på mat, klær, bensin osv. på kortet. Da har jeg full kontroll.

Selvfølgelig kan jeg føre pengene tilbake på kortet, men jeg har jo mange grunner til at jeg ønsker å spare, og derfor lar jeg være. Så spørsmålet blir kanskje hvorfor vil du spare, TS? Har du noen konkrete mål du kan tenke på når du blir fristet?

Anonymkode: 6e87b...34a

Jeg vil spare til en sydenferie til et All Inclusive hotell med bamseklubb 😊 Det er dyrt da 😅

Skrevet

Jeg er også elendig på sparing. 

Det jeg har gjort: 

egen regningskonto - alle utgifter PR år delt på 12 og beløp pluss litt ekstra settes dit 

brukskonto/lønninhskonto- det jeg mener jeg må leve for 

to sparekontoer med autotrekk til fra lønningskonto hver mnd. Den ene er no-go-zone, den andre kan det tas fra i spesielle tilfeller 

morsom spar - alle regninger og innkjøp rundes opp til nærmeste tier og går automatisk til sparing 

dagen før lønningsdag settes alt på brukskonto inn på sparekonto 

prøver å tenke at alt er en prioritering - bruker jeg penger på én ting går det utover noe annet. Bestiller jeg take-away er det greit, men det vil gå ut over ny vinterjakke, ferie etc. 

Anonymkode: 74363...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...