Gå til innhold

Hvordan få huset til å lukte godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!! 

Jeg vet det er rart spørsmål, men er så newbie på hus-ting...

jeg synes ikke huset lukter no godt.. jeg vasker å sånn altså, men det har litt sånn gammel dame lukt... går det an å kjøpe noe som får vekk lukta? Vet det finnes sånn parfymespray til do, men dem er jo skikkelig sterke og ekkle og jeg vil ikke at deg skal lukte do i stua liksom...,

Anonymkode: 2be04...2b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mugg et sted? bak skap, senger, på badet?

Anonymkode: 45235...601

• Liker 4
Skrevet

Hvis alle overflater er rene ville jeg brukt en sprayflaske med 50/50 varmt vann og en fresh cotton-tøymykner. Spray på alle tekstiler.

• Liker 2
Skrevet

Duftlys, voksbrenner, friske blomster osv.  

Anonymkode: 96c78...c2a

• Liker 1
Skrevet

Sett en skål med grønnsåpe under sofaen. Da lukter det grønnsåpe i stua.

Anonymkode: 12cfe...882

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!! 

Jeg vet det er rart spørsmål, men er så newbie på hus-ting...

jeg synes ikke huset lukter no godt.. jeg vasker å sånn altså, men det har litt sånn gammel dame lukt... går det an å kjøpe noe som får vekk lukta? Vet det finnes sånn parfymespray til do, men dem er jo skikkelig sterke og ekkle og jeg vil ikke at deg skal lukte do i stua liksom...,

Har lukten kommet plutselig, etter at dere har bodd der en stund? I så fall kan det være mugg grunnet vannskade el.l..

Luktet det slik med det samme dere flyttet inn, kan det også være  mugg grunnet vannskade el.l eller rett og slett at det bodde et eldre menneske i boligen tidligere og at dufter fra mennesket har satt seg i huset (JA det er vanlig). . Evt døde mus i veggene?

Anonymkode: 85b44...9c2

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke finner ut hva lukten kommer fra, kontakt en takstmann og be han ha med diverse måleapparater som kan måle fukt i tak, vegger og gulv og som kan sjekke om det er lekkasjer/fukt noe sted og som kan teste inneluften for å avdekke hva  lukten  er.

• Liker 1
Skrevet

Sett frem glass med eddik, det skal ta vekk vondt lukt. Vi gjorde det da de som bodde i leiligheten før oss tydeligvis røyka under vifta på kjøkkenet og i døråpningene (luktet røyk, men ikke nok til at de dampa i stua). Lukta forsvant rimelig fort etter det. 

• Liker 1
Skrevet

Stikk innom kremmerhuset og kjøp deg sånn duft du heller oppi med stikkpinner, jeg har lukt med vanilje og boligen lukter fantastisk godt :) 

Skrevet

Gammel isolasjon kan også avgi stygg lukt 

• Liker 2
Skrevet

IKKE bruk eddik, duftpinner  etc. Finn ÅRSAKEN til luktproblemet og få løst det :) 

• Liker 5
Skrevet

Har samme problemet, jeg bruker sånn dufte greie man setter inn i vegg-støpselet. 

Anonymkode: d455a...e4c

Skrevet

Ts her... 

har luktet gammel dame alltid her, og takstmannen fant ingenting spes når vi kjøpte... finner ingen mugg eller Anna guffe heller...er nok bare huslukta! 

• Liker 1
Skrevet

Er vegger, tak og lister vasket? Eddik tar til seg lukt og jeg bruker det når jeg vasker skap og kjøkken fordi det er miljøvennlig og desinfiserende. Røyk kan sette seg og lukter surt. Vet ikke hva du mener med gammel dame lukt. Er det gamle skap i huset som har finerplater kan det ha samlet gammelt støv og lukter og krever grundig skrubbing. Har dere en sliten gammel sofa eller møbler som burde byttes, kan dere prøve å dra over med en klut med en blanding 50/50 av eddik og vann. Rens sluk og avløp. Det siste jeg ville valgt er forsøk på å kamuflere lukta med noe som er parfymert. 

Anonymkode: 52cbb...b89

Skrevet (endret)

Enig med mange over her, og her er mine to favoritter;

44c385d28e34acf0ff4fc2b1038f7fb0--tin-ca

228728a2ba50a27969e5dbde58235da4--volusp

Noen ganger da det er barn i huset tør jeg ikke ha på brennende lys og sprayer litt i luften eller på teppet ved inngangspartiet;

nest-voluspa-room-spray-pink-citron.jpg

giphy.gif?cid=3640f6095bd9a46a47394c516f

Endret av Wonders
  • Liker 3
Skrevet

Når det bor ei gammel dame der, så blir lukta slik da :P

Ellers enig med mange her ; lukta MÅ komme fra noe . Og IKKE bruk lukt til å kamuflere annen lukt , det er luftforurensing! 

Anonymkode: 5c001...b4f

• Liker 4
Skrevet

Sånn lukta det her også. Men vi har renovert huset, og nå er lukta borte. Den kom fra den gamle isoleringen, og satt i veggene. Jeg brukte duftlys før vi begynte, og jeg hater duftlys, med det tok litt av lukta.....

Anonymkode: 7ffa1...175

• Liker 1
Skrevet
På 31.10.2018 den 11.55, Ramble skrev:

Stikk innom kremmerhuset og kjøp deg sånn duft du heller oppi med stikkpinner, jeg har lukt med vanilje og boligen lukter fantastisk godt :) 

Lukter de stikkpinnene veldig sterkt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...