Gå til innhold

Kollegaer mener vi uten barn skal jobbe julaften. Hallo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo

Anonymkode: 3f62e...9d2

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg er så frustrert! Diskusjonene om hvem som skal jobbe julaften og andre høytider tar aldri slutt...

Jeg jobber i helsevesenet og jobber turnus. Jeg viste om ulempene da jeg begynte, så jeg er så klart innforstått med at alle innimellom må jobbe i høytider. Jeg jobber selvsagt når det er min "tur". 

Men i det siste har flere begynt å diskutere på jobben. De mener at vi som ikke har barn eller de med voksne barn bør jobbe i julen, for de fikk jo gjerne mer fri om julen da de hadde barn. Og vi som ikke har barn kan gjerne få mer fri når vi får barn. 

Jeg er helt uenig i dette og sier klart i fra. Jeg er 26år og jeg og min samboer har ikke tenkt å prøve å få barn før om noen år. Og i mens ønsker jo jeg selvsagt å innimellom feire jul med min familie. Jeg har jo familie jeg også, selv om jeg ikke har barn. 

Jeg mener en ordentlig rullering er det beste, men det ser ikke ut som ledelsen ser på dette som en god plan, for de vet jo at flere blir "sykemeldt" når det nærmer seg jul, og derfor er det lurt man ikke vet om i god tid om man skal jobbe, for da kan man lettere ta seg en tur til legen...

Til og med sjefen sier at hun forsøker å la de som har småbarn få fri julaften. Synes bare dette er så feil og dårlig gjort mot oss uten barn. 

Mange virker irritert på meg fordi jeg har ulike meninger. Hva kan jeg si slik at de virkelig forstår?

Anonymkode: a4a4d...ab0

Det beste ville vært å gjort seg opp meningene, slik at du ikke fremsto så uklar.

Anonymkode: 6b1fe...15f

• Liker 18
Skrevet

Reglene er klare, hvis de som setter opp turnus følger dem vil det  bli likt for alle. 

Anonymkode: e29c8...432

• Liker 10
Skrevet

Helt enig med det. Barnløs jeg også, men hadde blitt forbanna hvis det var slik. Syns helt klart at det skal være en rullering på dette uavhengige av om du har barn eller ei. Stå på!

Anonymkode: c7969...aed

• Liker 24
Skrevet

Dessverre ganske vanlig i norsk arbeidsliv. Har man småbarn, er det frikort for å være mye borte, og belastningen er det de barnløse kollegaene som får. Ikke er det kudos for ekstra innsats å hente heller, selv om man står på hele døgnet gjennom 15 timer så får man likevel bare pes fra ledelsen når ting tar lenger tid enn vanlig fordi man har dobbelt så mye å gjøre. Norsk arbeidsliv i et nøtteskall. Å argumentere med at man får mer fri når man selv får barn er dårlig. For det første er det mange som har voksne barn eller ikke barn i det hele tatt, og for det andre risikerer man bare at de gode (uten barn eller med voksne barn) etterhvert slutter når de jobber alle høytidsdagene år etter år, mens andre slipper unna hver gang. 

Men ja, det er ganske hårreisende, særlig dette med at lederne dine ikke vil planlegge i god tid i forveien fordi de er redd for at sine ansatte skal spekulere i å sette opp legetime hvis de får vaktplanene i god tid. Sånt blir det dårlig arbeidsmiljø av, og det blir jo vanskelig å planlegge noe utenfor jobb dersom man skal få vaktlistene rett før man skal jobbe. Håpløst å planlegge ferier og julefeiring, så jeg ville nok sett etter en annen jobb. 

Anonymkode: a55b3...638

• Liker 31
Gjest Overrasket
Skrevet

Juleaften må fordeles helt uavhengig av barn. Alle er barn til noen – altså alle har familie og kjære de vil tilbringe julen med. Det er ingen automatisk småbarnsfamilie-rettighet å få fri på juleaften. Alle har lik rett til fri/lik plikt til å utføre arbeidsoppgavene.

Skrevet

Det blir for dumt. Folk tror vi som er barnløse lever ett lett liv,som om vi har valgt det selv, men ingen vet om vi er frivillig barnløse eller ikke. Det er et sårbart tema. Det er det folk ikke vil forstå.

Anonymkode: dcb87...15e

• Liker 32
Skrevet

For en dårlig ledelse.

Jeg har vært vant med at julen fulgte vanlig turnus, men man skulle ikke jobbe to julekvelder etter hverandre. Problemet på min arbeidsplass var at juledagen ikke telte. Vi slutter kl 15. Og nei, det er ikke en rød dag, men ingen fra kontoret eller annen administrative stillinger var der på julaften dag, så så veldig vanlig dag er det da ikke. Synes hele dagen bør telle. 

Selvfølgelig skal man bytte på, uavhengig om man har barn eller ikke. Og ja, jeg har barn. 

Anonymkode: b15f6...6ef

• Liker 14
Skrevet

Selvfølgelig skal julaften osv ruleres på. Noe annet er uhørt. Så det de mener er at barnløse og de som evt aldri skal ha barn ikke skal få feire jul med familien like ofte som de som har barn? For noe tull. 

Anonymkode: 4d9da...a9a

• Liker 27
Skrevet
Akkurat nå, Overrasket skrev:

Juleaften må fordeles helt uavhengig av barn. Alle er barn til noen – altså alle har familie og kjære de vil tilbringe julen med. Det er ingen automatisk småbarnsfamilie-rettighet å få fri på juleaften. Alle har lik rett til fri/lik plikt til å utføre arbeidsoppgavene.

Amen!

Rullering er det eneste rette. Punktum. Så kan man selvfølgelig bytte hvis noen vil det, jeg har jobbet kvelden nyttårsaften mange ganger pga bytte (da jeg har fått fri julaften som var viktigere for meg) Alle må gi og ta. Har man valgt en jobb der man må være 24/7 så har man valgt det! Dette har jeg også ment gjennom alle år som småbarnsmor! 

Hvs folk sykemelder seg på julaften ( !!!) uten at det er reelt, må man rett og slett ta samtale med de det gjelder. 

Men jeg synes det er viktig å ha gode rutiner og at man vet i god tid når man skal jobbe så man feks kan feire julaften lille julaften med fam osv. 

Anonymkode: b10a0...6eb

• Liker 13
Skrevet

Herregud, noen folk... Har ikke lyst på barn, men elsker å feire jul med familien min for det. Hadde nektet en slik ordning som lot de med barn få chille hjemme i jula kun fordi de har forplantet seg. Altså, de var vel også klar over ulempene ved å jobbe turnus da de valgte å jobbe i helsevesenet.

Er det uaktuelt å jobbe på julaften, så må man nesten vurdere å bytte yrke. I hvert fall ikke la sine livsvalg gå negativt utover andre mennesker.

Anonymkode: 51981...877

• Liker 26
Skrevet

Det å ha barn er ikke en mer «legititim» grunn å ønske seg fri på julaften enn en annen. Har barn selv, og tenker det skal rulleres på hvem som har fri i ferier/helligdager. 

Anonymkode: bbb5c...57c

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en dårlig ledelse.

Jeg har vært vant med at julen fulgte vanlig turnus, men man skulle ikke jobbe to julekvelder etter hverandre. Problemet på min arbeidsplass var at juledagen ikke telte. Vi slutter kl 15. Og nei, det er ikke en rød dag, men ingen fra kontoret eller annen administrative stillinger var der på julaften dag, så så veldig vanlig dag er det da ikke. Synes hele dagen bør telle. 

Selvfølgelig skal man bytte på, uavhengig om man har barn eller ikke. Og ja, jeg har barn. 

Anonymkode: b15f6...6ef

Da avspaserer de hvis de ikke er der på julaften, det er kontortid til 12 på julaften. (Men de to siste årene har det jo vært lør-søn så da har de hatt fri😉)

Anonymkode: b10a0...6eb

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var barn (og da mener jeg 6 år, ikke 26), så var jeg glad for at mine foreldre ble prioritert til å ha fri julaften siden de hadde små barn.

Da jeg var voksen 26-åring og barnløs, kostet det meg lite å jobbe julaften innimellom så småbarnsforeldre kunne få fri.

Nå er jeg småbarnsmor selv, og må si jeg synes at TS er barnslig og sutrete.

Når mine barn blir større tar jeg med glede julaften igjen, for at kolleger med små barn kan få fri.

Det handler om livsfaser og evnen til å vise hverandre litt romslighet.

Anonymkode: c3f24...61c

• Liker 32
Skrevet

Er jo bedre at de jobber enn å sitte alene hjemme.

Anonymkode: 2c2e8...9b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes barnløse burde ta en for laget assa, melde seg til å ta julaften. Men det gjør de jo ikke av seg selv, folk tenker bare på seg selv.

Men.Hvis det virkelig er så problematisk å få noen til å ta enkelte vakter, at noen spekulerer og jukser for å få fri, da må kanskje lønna opp på disse utsatte skiftene? Vedder på at noen stiller opp hvis timeslønna ganges med3 f eks.

Når det er sagt synes jeg helsepersonell som jobber turnus klager litt vel mye med tanken på hvor mye ekstra de får betalt i kveldstillegg, helgetilleggosv. 

Har flere i familien som er sykepleiere og det er ikke måte på hvor kjipt det er med turnus da. Men alle som en jobber nedsatte stillinger og tjener mer enn f eks en lærer i fulltid (som de ofte sammenligner seg med), og kan bytte og holde på med vakter ettersom det passer seg. Fordelene ved sykepleieryrket mtp arbeidstid er mange. Ganske sjukt at det da skal klages når baksiden av medaljen (jobbe hva da: hver tredje julaften) kommer på bordet.

Hva er egentlig tillegget på en typisk rød aften feks ?

Anonymkode: ed170...45e

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber turnus og har jobbet omtrent hver julaften etc før jeg fikk barn. Jeg synes man kan være litt fleksibel slik at de med småbarn får mer tid sammen med de i jula. Nå som jeg har to små slipper jeg å jobbe på juleaften fordi en voksen kollega alltid tar den for meg - han synes jeg skal være hjemme med barna. Jeg takker pent, og lar han vite at dette er noe jeg setter stor pris på men absolutt ikke noe jeg krever/forventer.

Jeg har også jobbet ekstra i høytider/ferier for kolleger som f.eks skal reise langt hjem og vil få litt lengre tid med familien hvis jeg tar en dag for de osv. 

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...