Gå til innhold

Vil ikke fortelle om graviditet for jeg er "safe"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig funnet ut at jeg er gravid. Jeg er veldig engstelig for å spontanabortere og har bare på følelsen av at det er så typisk at det skjer meg. Jeg vet heller ikke om jeg orker å være åpen om evt. spontanabort / graviditet for det er tatt UL og jeg er overstått 12 uker. 

Har derfor ikke lyst å si det til noen før vi er "safe". For dersom jeg skulle spontanabortere så får jeg tid til å samle tankene selv uten at mange lurer på hvordan det går, maser om graviditet osv frem til jeg er klar for å fortelle det selv. 

Trenger derfor mange unnskyldninger slik at ikke noen mistenker jeg er gravid. Jeg orker ikke å si f.eks på fest "jeg kjører i dag". For alle vennene mine vet at jeg ikke kjører hjem fra fest og er edru. Og jeg orker ikke at noen skal ha mistanker heller. 

Anonymkode: 40bbf...737

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er du så ofte på fylla at dette blir et stort problem? Hva med å bare si at fest ikke passer? Antibiotika mot uvi? 

Anonymkode: 7be69...22b

• Liker 2
Skrevet

Ja. kan du ikke bare gjøre som du normalt gjør da?
Drikk alkoholfritt på fest, så kjører du ikke. Få noen andre til å kjøre...

• Liker 2
Skrevet

Nei?

Men hva tenker du si da?

Det kan umulig jinxes om noen spør. Du kan heller ikke ødelegge noe selv, og man er dessverre aldri safe - selv etter barnet er ute av magen.

Men selvsagt er jo tiden i starten ekstra risikofylt. 

Anonymkode: 67917...b29

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er du så ofte på fylla at dette blir et stort problem? Hva med å bare si at fest ikke passer? Antibiotika mot uvi? 

Anonymkode: 7be69...22b

Neim det var selvsagt bare et eksempel. Men det kan jo skje andre ting som gjør at jeg må finne unnskyldinger. F.eks om jeg blir kvalm eller får andre plager. 

Anonymkode: 40bbf...737

Skrevet

Flere forslag til unnskyldninger som jeg har brukt; 

- Jeg kan ikke drikke i dag fordi jeg har begynnende magesår og det er alkohol bare nei nei, begynt på medisiner så håper på snar bedring

- Er på diett, følger et program så kan ikke spise eller drikke som før, masse kalorier i alkohol så nei takk 

-  Så himla mye på jobb for tiden, er himla trøtt og skal tidlig opp i morgen, orker ikke noe sen kveld 

Ellers må jeg også si at det å si at man er gravid gjør ikke at man har større odds for å miste enn visst man ikke sier det. Jeg sa det til flere nære venner før 12 uker var gått, fordi hvorfor skal man sitte alene om det dersom det skjer. Familie derimot ventet jeg med til etter uke 12 og tidlig ultralyd var ok. 

Lykke til:) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa at vi prøvde å bli gravid og jeg ønsket å kutte alkohol i en periode for å se om det kunne bedre sjansene.

Anonymkode: 06fcd...e3a

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte si det for jeg festet en del og dette var testet positivt rett før en festival i byen. Skulle ha besøk som overnattet hos oss en hel helg fordi vi bodde så nær festivalen. Jeg var 8 uker på vei da vi delte det med folk. Jeg tenkte sånn at om det gikk galt så ville jeg vært så trist at jeg uansett ville delt hendelsen da og. Så har jeg alltid hatt lett for å prate om vanskelige ting. 

Jeg hadde nettopp en spontanabort nå som jeg har vært åpen om. Kommer til å fortelle om graviditet tidlig neste gang også. Eneste forskjellen da er at vi ikke ønsker å vite kjønn som en ekstra spenningsfølelse.

Anonymkode: a6717...009

• Liker 1
Skrevet

På fest har vann på en ølboks fungert greit, eller alkoholfri hvitvin. Eller så prøvde jeg å ikke ta initiativ så mye i den perioden før jeg ville fortelle :) 

Anonymkode: 12b90...3cb

Skrevet

Ikke gjør en stor sak ut av det. Dropp unnskyldninger. 

Bare si "jeg drikker ikke i dag". Om du har en normal vennegjeng vil de jo la det ligge med det, det høres utrolig rart ut om de krever forklaringer. 

Og det er nok mange som forstår, og gjetter det. Men de vet jo ikke. Går det ikke veien tok de "feil". Offentliggjør du graviditeten noen uker senere tok de "rett". Ingen skade skjedd. 

For meg høres det bare rart ut å fake med alkoholfritt. Vil du at alle skal tru at du helte nedpå med alkohol mens du var gravid? 

Anonymkode: 96b2b...5fb

• Liker 2
Skrevet

Jeg byttet ut rødvin med blåbærjuice. Fikk mannen til å drikke vinen, og jeg tok juicen på vinflaske.

Anonymkode: 4ca25...3c4

Skrevet

Jeg har hatt druejuice på rødvinsflaske - så lenge ikke andre skal smake går det greit. Jeg har også funnet en alkoholfri musserende på polet, står med veldig liten skrift at er alkoholfri. Ingen som oppdaget, selv etter smak.

Det er jo heller ikke sikkert at du blir så dårlig at det er vanskelig å skjule. 

• Liker 1
Skrevet

På litt rørete fester hvor en forsyner seg på kjøkkenet har jeg tatt meg kopp så ingen ser hva jeg har i. Da er det min sak om det er med eller uten alkolol i koppen. Dessuten mye lettere å holde kontroll og bære rundt på noe med hank. Heller noen alkohol i koppen, later du som du drikker til de ikke følger med og går og heller ut innholdet. Sørg for å alltid ha alkoholfritt alternativ i koppen, så minkes sjansen for vennlige påfyllere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...