AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har en kollega som jeg ikke går godt overens med. Vedkommende er lat, sitter for det meste og er ganske fiendtlig innstilt. Det er så og si umulig å ha en vanlig samtale med vedkommende, hun svarer kort og er, hvordan skal jeg si det på en skånsom måte, stor i kjeften. Hun gjør minst mulig når hun er på jobb, unnasluntrer for det meste og er ganske spesiell på mange måter. Det er alltid dårlig stemning når hun er på jobb, heldigvis jobber vi ikke så ofte sammen, men de gangene vi gjør det, er det uutholdelig. Tips på hvordan takle dette? Hun er i slutten av tredveårene, mens jeg er i begynnelsen av 20-årene, hun er med andre ord ganske umoden. Hun er den eneste kollegaen jeg ikke går overens med. Anonymkode: 47845...cd6
Chablis Skrevet 30. oktober 2018 #2 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Sånn er det her i verden, man har ikke kjemi med alle. Beste måten å takle dette på er bare å akseptere det. Endret 30. oktober 2018 av Tipptoppi 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #3 Skrevet 31. oktober 2018 Kan du ikke snakke med sjefen din om holdningen til denne kollegaen, om den er så dårlig? Anonymkode: dd082...07c 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #4 Skrevet 31. oktober 2018 10 timer siden, Tipptoppi skrev: Sånn er det her i verden, man har ikke kjemi med alle. Beste måten å takle dette på er bare å akseptere det. Du har rett i det, men det er ganske forferdelig å jobbe sammen med noen du ikke går overens med og som ikke gjør en innsats for å øke trivselen heller. Jeg har forsøkt, men til ingen nytte. Det er ikke sånn at hun skjuler at hun ikke liker meg, hun er stille når jeg er i nærheten, men når det kommer en annen kollega blir hun plutselig veldig pratsom. Jeg forstår ikke hva det er som gjør at voksne folk oppfører seg sånn. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke snakke med sjefen din om holdningen til denne kollegaen, om den er så dårlig? Anonymkode: dd082...07c Vi jobber heldigvis ikke så mye sammen og derfor har jeg tenkt at det ikke er noe poeng i å lage konflikter. Det virker også som hun har et bra forhold til sjefen, eller bra forhold, men hun blir veldig smiskete når lederen er i nærheten. Anonymkode: 47845...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 Kanskje hun ikke liker deg, rett og slett. Anonymkode: cc0b1...a51 1
Rosmarin(ert) Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 Sånn er det bare. Hvis dere ikke jobber sammen så ofte, så er det vel bare å la det ligge? Kollegaer er først og fremst kollegaer, er du heldig så blir noen av dem venner av deg etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 La vær å innlede noen samtale med henne, bare hils. Det er lite annet å gjøre. Det er ofte en og annen som forsurer et arbeidsmiljø, men i dette tilfellet er det lettere å løse ved å bare la henne være i fred rett og slett. Anonymkode: 91d95...97e 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun ikke liker deg, rett og slett. Anonymkode: cc0b1...a51 Akkurat det er ingen overraskelse. Hun liker meg definivit ikke, jeg liker ikke henne heller, men jeg forsøker å være snill og grei mot alle. 3 minutter siden, Rosmarin(ert) skrev: Sånn er det bare. Hvis dere ikke jobber sammen så ofte, så er det vel bare å la det ligge? Kollegaer er først og fremst kollegaer, er du heldig så blir noen av dem venner av deg etterhvert. Det er så tungt å jobbe sammen med vedkommende og når vi er på jobb samtidig får jeg bare lyst til å dra hjem, for det er dårlig stemning og det ødelegger dagen min når vi jobber sammen. Får la det ligge, men det er trist at det skal være sånn. Anonymkode: 47845...cd6 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La vær å innlede noen samtale med henne, bare hils. Det er lite annet å gjøre. Det er ofte en og annen som forsurer et arbeidsmiljø, men i dette tilfellet er det lettere å løse ved å bare la henne være i fred rett og slett. Anonymkode: 91d95...97e Du har helt rett, men vi må dessverre samarbeide når vi er på jobb, og det er ofte slik at vi sitter sammen en liten gjeng og det blir litt kleint. Men jeg skal gjøre mitt beste for å holde meg unna når vi jobber sammen igjen. Jeg klarer bare ikke å forstå at voksne folk gidder å holde på sånn, det er ikke rart at det er mye mobbing når voksne som liksom skal være rollemodeller oppfører seg sånn som hun her gjør. Anonymkode: 47845...cd6 4
Gjest padawan Skrevet 31. oktober 2018 #10 Skrevet 31. oktober 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er i slutten av tredveårene, mens jeg er i begynnelsen av 20-årene, hun er med andre ord ganske umoden. Hun er den eneste kollegaen jeg ikke går overens med. Anonymkode: 47845...cd6 Hun er 15-ish år eldre enn deg og det er nok til at du ser på henne som umoden? Det kan være flere grunner til at hun er kort mot deg.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #11 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, padawan skrev: Hun er 15-ish år eldre enn deg og det er nok til at du ser på henne som umoden? Det kan være flere grunner til at hun er kort mot deg. Jeg ser på henne som umoden pga. hvordan hun oppfører seg. Jeg gjør mitt beste for at arbeidsmiljøet skal være bra, er alltid hyggelig mot henne og har forsøkt å gjøre en innsats, men hun er kort, fryser meg ut når det er andre kolleger tilstede, svarer direkte frekt i blant og har veldig attitude, samtidig som hun forventer at jeg skal gjøre arbeidsoppgavene hennes. Det er trist at det skal være sånn, jeg går ellers godt overens med alle. Anonymkode: 47845...cd6 4
Raven.Writingdesk Skrevet 31. oktober 2018 #12 Skrevet 31. oktober 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett i det, men det er ganske forferdelig å jobbe sammen med noen du ikke går overens med og som ikke gjør en innsats for å øke trivselen heller. Jeg har forsøkt, men til ingen nytte. Det er ikke sånn at hun skjuler at hun ikke liker meg, hun er stille når jeg er i nærheten, men når det kommer en annen kollega blir hun plutselig veldig pratsom. Jeg forstår ikke hva det er som gjør at voksne folk oppfører seg sånn. Vi jobber heldigvis ikke så mye sammen og derfor har jeg tenkt at det ikke er noe poeng i å lage konflikter. Det virker også som hun har et bra forhold til sjefen, eller bra forhold, men hun blir veldig smiskete når lederen er i nærheten. Anonymkode: 47845...cd6 Har du forsøkt å snakke med henne alene? Ikke angrip henne men si rett ut at du opplever det som dårlig stemning på jobb og synes det er vanskelig når dere jobber sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #13 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, Raven.Writingdesk skrev: Har du forsøkt å snakke med henne alene? Ikke angrip henne men si rett ut at du opplever det som dårlig stemning på jobb og synes det er vanskelig når dere jobber sammen. Jeg har forsøkt å starte samtale med henne, men det går liksom ingen vei. Men du har jo rett i at det beste hadde vært å være helt ærlig og fair og si det sånn som det er, men det er nok lettere sagt enn gjort. Hun har veldig attitude og jeg vet ikke om jeg har så lyst til å starte en diskusjon med henne 😕 Hun har en skikkelig mean-girl-oppførsel. Når lederen er i nærheten, smiler hun fra øre til øre, men med engang hun er ute av synet kommer den slemme oppførselen hennes fram... Får flashback til ungdomsskolen. Jeg har egentlig ikke lyst til å jobbe der mer pga. denne dama, men jeg er student og det er dessverre vanskelig å få seg en ny deltidsjobb ved siden av studiene. Anonymkode: 47845...cd6
Raven.Writingdesk Skrevet 31. oktober 2018 #14 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har forsøkt å starte samtale med henne, men det går liksom ingen vei. Men du har jo rett i at det beste hadde vært å være helt ærlig og fair og si det sånn som det er, men det er nok lettere sagt enn gjort. Hun har veldig attitude og jeg vet ikke om jeg har så lyst til å starte en diskusjon med henne 😕 Hun har en skikkelig mean-girl-oppførsel. Når lederen er i nærheten, smiler hun fra øre til øre, men med engang hun er ute av synet kommer den slemme oppførselen hennes fram... Får flashback til ungdomsskolen. Jeg har egentlig ikke lyst til å jobbe der mer pga. denne dama, men jeg er student og det er dessverre vanskelig å få seg en ny deltidsjobb ved siden av studiene. Anonymkode: 47845...cd6 Min erfaring er at det beste er å ha en avvæpnende, ikke-anklagende samtale med kollegaer som man opplever gnissing med. Du forhåndsdømmer henne du også om du på forhand har bestemt deg for at «henne er det ingen vits i å snakke med». Du aner jo ikke hvordan hun vil respondere på en slik samtale. Jeg har gjort det ved et par anledninger gjennom min yrkeskarriere selv, om det har alltid fungert for min del. Det viktige er jo da at du er tydelig på hva hensikten med samtalen er ( at du synes det er vanskelig sosialt når dere jobber sammen) og høre om det er noe du kan ha gjort eller sagt som begrunner det du opplever (at hun fryser deg ut og avviser deg) eventuelt om du har misforstått situasjonen? (Gi henne en mulighet til å ta retrett) - så kan du si at du håper det ikke skjer igjen i fremtiden fordi det gjør at du mistrives sosialt på jobb. Da får hun mulighet til å korrigere adferden sin fremover.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #15 Skrevet 31. oktober 2018 Thats life. Jeg har en kollega (vi er begge 20 år) som kun snakker om seg selv, hun spør meg aldri noe om meg, og hvis jeg har en samtale med henne så spør jeg spørsmål, og hun svarer. Hun spør altså ikke spørsmål slik at det blir flyt i samtalen. Hun spør dog spørsmål vedrørende arbeidsoppgaver og lignende. Hun virker også totalt uinteressert i å bli kjent med meg, og hun fremsto heller aldri interessert i å bli kjent med meg når jeg begynte å jobbe på denne arbeidsplassen heller. Noe av det første hun sa til meg var at hun syntes at det kjipt at vi hadde samme faste helg. Dette var vel rundt 5 minutter etter at vi hadde hilset på hverandre. Ellers er hun avvisende mot meg, og hvis jeg f.eks møter henne i gangen på vei opp til arbeidsplassen og sier "god morgen", "hei" eller lignende så ser hun bare på meg uten å svare. Hun er dog hyggelig mot de andre kollegaene våre, men disse kollegaene er minst 10 år eldre enn oss. De fleste er vel rundt 40-50. Jeg prøvde å få henne til å like meg i sikkert 5 måneder, men så gadd jeg ikke å bry meg lenger. Jeg har en felles venn/bekjent med denne kollegaen, og vår felles venn har fortalt at hun er avvisende mot alle, og pleide å "mobbe" medelever på videregående. Hun har angivelig også svært få venner grunnet dette, og for noen år tilbake hadde hun ikke en eneste venn. Hun har også jobbet hver eneste helg i mange måneder, noe som kan indikere at det vår felles venn fortalte meg stemmer. Så nå er jeg høflig mot henne, men jeg prøver ikke lenger å få henne til å like meg. Hun kan mislike meg hvis hun vil, for det er faktisk ikke mitt problem. Så nå har jeg bare tatt en viss avstand fra denne kollegaene, i den grad det lar seg gjøre. Vi må samarbeide på enkelte arbeidsoppgaver, men da tar jeg meg ikke bryet med å holde i gang en samtale, utover vanlig høflighet selvfølgelig. Så mitt tips er egentlig bare å slutte å bry deg om denne kollegaen. Det er tross alt hennes problem at hun ikke liker deg. Du trenger heller ikke å snakke med vedkommende om noe annet enn arbeidsoppgavene dere må samarbeide om. Anonymkode: 0495c...4b2 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #16 Skrevet 31. oktober 2018 Hvis hun ikke gjør jobben sin, ta det opp med sjefen. Bortsett fra det er det ikke så mye å gjøre, annet enn å la henne være i fred. Jeg kan sikkert også virke avvisende på mange, men det er rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å sosialisere med dem, og har lyst til å være i fred. Det er ikke alle jeg liker, og ikke alle som liker meg. Sånn er livet. Anonymkode: fc73d...daf 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #17 Skrevet 31. oktober 2018 8 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Min erfaring er at det beste er å ha en avvæpnende, ikke-anklagende samtale med kollegaer som man opplever gnissing med. Du forhåndsdømmer henne du også om du på forhand har bestemt deg for at «henne er det ingen vits i å snakke med». Du aner jo ikke hvordan hun vil respondere på en slik samtale. Jeg har gjort det ved et par anledninger gjennom min yrkeskarriere selv, om det har alltid fungert for min del. Det viktige er jo da at du er tydelig på hva hensikten med samtalen er ( at du synes det er vanskelig sosialt når dere jobber sammen) og høre om det er noe du kan ha gjort eller sagt som begrunner det du opplever (at hun fryser deg ut og avviser deg) eventuelt om du har misforstått situasjonen? (Gi henne en mulighet til å ta retrett) - så kan du si at du håper det ikke skjer igjen i fremtiden fordi det gjør at du mistrives sosialt på jobb. Da får hun mulighet til å korrigere adferden sin fremover. Jeg tenker at det ikke er noe poeng ettersom hun er så avvisende som hun er. Jeg har jo forsøkt å starte samtale med henne, har vært høflig og fleipet litt, men det hjelper liksom ikke, og da er det litt demotiverende å skulle ta opp en problemstilling med en som har lagt deg for hat (for ja, det er sånn det føles.) Det du skriver virker jo som en veldig fornuftig ting å gjøre og noe jeg burde ha forsøkt, men hun er en person som kan være ufin og det gjør at det er enda vanskeligere å skulle ta dette opp med henne. Anonymkode: 47845...cd6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #18 Skrevet 31. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Thats life. Jeg har en kollega (vi er begge 20 år) som kun snakker om seg selv, hun spør meg aldri noe om meg, og hvis jeg har en samtale med henne så spør jeg spørsmål, og hun svarer. Hun spør altså ikke spørsmål slik at det blir flyt i samtalen. Hun spør dog spørsmål vedrørende arbeidsoppgaver og lignende. Hun virker også totalt uinteressert i å bli kjent med meg, og hun fremsto heller aldri interessert i å bli kjent med meg når jeg begynte å jobbe på denne arbeidsplassen heller. Noe av det første hun sa til meg var at hun syntes at det kjipt at vi hadde samme faste helg. Dette var vel rundt 5 minutter etter at vi hadde hilset på hverandre. Ellers er hun avvisende mot meg, og hvis jeg f.eks møter henne i gangen på vei opp til arbeidsplassen og sier "god morgen", "hei" eller lignende så ser hun bare på meg uten å svare. Hun er dog hyggelig mot de andre kollegaene våre, men disse kollegaene er minst 10 år eldre enn oss. De fleste er vel rundt 40-50. Jeg prøvde å få henne til å like meg i sikkert 5 måneder, men så gadd jeg ikke å bry meg lenger. Jeg har en felles venn/bekjent med denne kollegaen, og vår felles venn har fortalt at hun er avvisende mot alle, og pleide å "mobbe" medelever på videregående. Hun har angivelig også svært få venner grunnet dette, og for noen år tilbake hadde hun ikke en eneste venn. Hun har også jobbet hver eneste helg i mange måneder, noe som kan indikere at det vår felles venn fortalte meg stemmer. Så nå er jeg høflig mot henne, men jeg prøver ikke lenger å få henne til å like meg. Hun kan mislike meg hvis hun vil, for det er faktisk ikke mitt problem. Så nå har jeg bare tatt en viss avstand fra denne kollegaene, i den grad det lar seg gjøre. Vi må samarbeide på enkelte arbeidsoppgaver, men da tar jeg meg ikke bryet med å holde i gang en samtale, utover vanlig høflighet selvfølgelig. Så mitt tips er egentlig bare å slutte å bry deg om denne kollegaen. Det er tross alt hennes problem at hun ikke liker deg. Du trenger heller ikke å snakke med vedkommende om noe annet enn arbeidsoppgavene dere må samarbeide om. Anonymkode: 0495c...4b2 Tusen takk for dette innlegget, det er fint å lese at andre også opplever det samme, det er så leit at det skal være sånn. Har vært litt lei meg når jeg tenker over hvordan situasjonen er, og det hjelper å lese at andre går gjennom det samme Det ødelegger arbeidsmiljøet og skaper stress som ikke er nødvendig. Takk, AB! Jeg er en sånn person som vil bli likt av alle, og det er jo umulig å bli likt av alle, men jeg blir lei meg når det oppstår slike situasjoner... Anonymkode: 47845...cd6 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #19 Skrevet 31. oktober 2018 Kjenner meg så igjen. Er i starten av 20 årene og denne damen er sikkert 15 år eldre enn meg. Veldig avvisende og har en ordentlig attitude mot meg, men ingen andre. Skikkelig frekk kan hun være, helt uten noen grunn. Har en kjempegod tone med alle de andre kollegaene, men det er kun denne ene kvinnen jeg ikke takler å jobbe med. Har aldri sagt noe som helst galt eller gjort noe som gir henne grunn til å mislike meg så sterkt. Hun er også sånn som enten er stille når jeg er i nærheten og ikke sier et pip, eller så er hun ordentlig ufyselig og bruker hersketeknikker mot meg. Enkelte mennesker er bare sånn og det må man nesten bare takle dessverre! Har også en liten teori om at slike folk ikke har det helt bra med seg selv og rett og slett er misunnelige. I mitt tilfelle regner jeg med at hun er misunnelig da jeg er student (bare assistent i denne jobben) og utdanner meg til et høyt respektert yrke innenfor sektoren vi jobber i og hun er «bare» faglært fra videregående. Har hørt henne snakke nedlatende om de på jobben som har autorisasjon som det jeg utdanner meg som. Anonymkode: 27a4d...212 4
Gjest padawan Skrevet 31. oktober 2018 #20 Skrevet 31. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan sikkert også virke avvisende på mange, men det er rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å sosialisere med dem, og har lyst til å være i fred. jeg kan vær veldig lik som dette,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå