Gå til innhold

Flere aksjesparekontoer i samme bank? Hva er poenget med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste at noen har flere aksjesparekontoer i samme bank, med flere fond på hver av disse aksjesparekontoene. Hva er poenget med det? Er det fordeler eller ulemper ved å gjøre det slik? Hva er fordelene/ulempene

Anonymkode: cc215...df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde greia er at om du f.eks har 1 konto som går med profitt, 1 med tap, så kan du avslutte kontoen med tap og få skattefradrag og dermed mer penger å investere, mens den andre som går med profitt kan du beholde og få skattemessig fordel ved at profitt/tap ikke beskattes/"belønnes" før realisering ved avslutting av konto så "renters rente" fordel oppstår

Men er helt fersk jeg angående dette så godt mulig jeg misforstår sikkert noen som kan oppklare :) 

Anonymkode: 23cfe...24b

• Liker 1
Skrevet

En av de beste grunnene jeg kan tenke meg,er arv. Du kan ikke fordele en ASK på flere arvinger. Så om dette er måten man f eks sparer deler av barnetrygden på,er det veldig fornuftig å ha flere konti. Man må bare huske å overføre de før barnet får skattbar inntekt, ellers kan gevinsten fort spises opp av formuesskatten.

Anonymkode: 01269...4de

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En av de beste grunnene jeg kan tenke meg,er arv. Du kan ikke fordele en ASK på flere arvinger. Så om dette er måten man f eks sparer deler av barnetrygden på,er det veldig fornuftig å ha flere konti. Man må bare huske å overføre de før barnet får skattbar inntekt, ellers kan gevinsten fort spises opp av formuesskatten.

Anonymkode: 01269...4de

Du mener ikke inntektsskatten?

Anonymkode: cc215...df8

Skrevet

Det er uansett kapitalskstt og ikke inntektsskatt på gevinsten. Spiller ingen rolle, den er lik uansett. 

Alltid dumt å overføre penger i barnas navn.

Anonymkode: 00070...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...