AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 I jobbsammenheng opplever jeg mye av mailkommunikasjonen som direkte uhøflig. Får jeg mail der avsender(kollega) er misfornøyd, er det utropstegn etter størsteparten av setningene. En etat har en sekretær som skriver relativt enkle mail, men der hun ofte avslutter med flere utropstegn(f.eks :"vennligst bekreft tiddpunkt!!!"). En annen igjen setter ofte himmel og jord i bevegelse dersom hun mener at jeg må gjøre ditt eller datt, eller noe ikke er blitt gjort riktig iflg henne, og sender mail både til meg, hennes overordnede, overordnede til overordnede og rådmann. (Samme person som i første eksempelet). Men ikke til min overordnede. Jeg blir så psykisk sliten av det. Har lyst til å få HR til å sende en liten mail om å huske på vanlig høfligher og folkeskikk, samt litt om e,postkommunikasjon. Men spørsmålet mitt er bare; overreagerer jeg? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 2c0f2...9ca 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg er enig med det. Det er er ganske ufint og uprofesjonelt. Det finnes jo egen studier om dette. Anonymkode: 46e92...179 5
Gjest Kokuyo Skrevet 31. oktober 2018 #3 Skrevet 31. oktober 2018 Det er nokså typisk at det kommer fram hvem som fulgte med på skolen og ikke i slike mail. Jeg synes godt dette er noe du kan ta videre.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #4 Skrevet 31. oktober 2018 Ta det videre. Nå vet jeg ikke om denne personen har kundekontakt eller kontakt med andre utenfor deres arbeidsplass, men om språket er samme da, så gir det jo veldig uprofesjonellt inntrykk. Har selv opplevd da jeg søkte jobb at svaret jeg fikk på email var så merkelig at jeg trodde det var hacking! Behøver vel ikke legge til at når avslaget på jobbsøknaden kom senere, så var det uten stor forbokstav, knapt punktum og bare en setning. Jeg behandler mail som vanlig brev, altså formell tone, ordentlig til og fra, mellomrom, etc. Anonymkode: c019b...3d9 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 Psykisk slikten av dårlig mail? Du må være en sart sjel. Men det er absolutt greit å ta opp med øverste ledelse at de må sende ute en fellesmail med litt reningslinjer for bruk av mail, f.eks godt språk, ikke sms språk og dialekt, høflighet og at alle trenger ikke stå i kopifeltet på endeløse mailrekker "bare fordi de kanskje trenger det". For øvrig satt jeg i en lederstilling der folk sendte mail med jobbforespørsel, og flere av mailene manglet både hilsen, introduksjon, noramalt språk med rettskriving og tegnsetting, skikkelig singatur og gjerne med en mailadresse som burde være blokkert fra arbeidslivet. Skrekkelig. F.eks "trenger jobb er noe ledig hos dere hvor kan jeg sende søknad xoxo tina [email protected]" Anonymkode: cc58d...c6c 1
Dame_Enda Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psykisk slikten av dårlig mail? Du må være en sart sjel. Men det er absolutt greit å ta opp med øverste ledelse at de må sende ute en fellesmail med litt reningslinjer for bruk av mail, f.eks godt språk, ikke sms språk og dialekt, høflighet og at alle trenger ikke stå i kopifeltet på endeløse mailrekker "bare fordi de kanskje trenger det". For øvrig satt jeg i en lederstilling der folk sendte mail med jobbforespørsel, og flere av mailene manglet både hilsen, introduksjon, noramalt språk med rettskriving og tegnsetting, skikkelig singatur og gjerne med en mailadresse som burde være blokkert fra arbeidslivet. Skrekkelig. F.eks "trenger jobb er noe ledig hos dere hvor kan jeg sende søknad xoxo tina [email protected]" Anonymkode: cc58d...c6c Nå lo jeg godt! Til ts: Skjønner godt at det er ubehagelig med slike mail. Ta det videre. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psykisk slikten av dårlig mail? Du må være en sart sjel. Men det er absolutt greit å ta opp med øverste ledelse at de må sende ute en fellesmail med litt reningslinjer for bruk av mail, f.eks godt språk, ikke sms språk og dialekt, høflighet og at alle trenger ikke stå i kopifeltet på endeløse mailrekker "bare fordi de kanskje trenger det". For øvrig satt jeg i en lederstilling der folk sendte mail med jobbforespørsel, og flere av mailene manglet både hilsen, introduksjon, noramalt språk med rettskriving og tegnsetting, skikkelig singatur og gjerne med en mailadresse som burde være blokkert fra arbeidslivet. Skrekkelig. F.eks "trenger jobb er noe ledig hos dere hvor kan jeg sende søknad xoxo tina [email protected]" Anonymkode: cc58d...c6c Fortsetter avsporingen, jeg... Det har jeg også opplevd. Skulle sortere ut og sende svarmail til de som ikke hadde fått jobben og så mange av de søknadene som hadde havnet i nei-bunken straks de kom inn. Det var mye begredelige meldinger. Litt artig at du pirker på å skrive rett og riktig og har noen skrivefeil selv i meldingen din over da. Dette med å sette andre i kopi i tide og utide er en uting syns jeg. Kan tenke meg de som hele tiden får disse kopiene er relativt leie de også, hvis dette er korrespondanse som ikke er relevant for dem uansett. Anonymkode: d861d...483 1
Gjest Kritt Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I jobbsammenheng opplever jeg mye av mailkommunikasjonen som direkte uhøflig. Får jeg mail der avsender(kollega) er misfornøyd, er det utropstegn etter størsteparten av setningene. En etat har en sekretær som skriver relativt enkle mail, men der hun ofte avslutter med flere utropstegn(f.eks :"vennligst bekreft tiddpunkt!!!"). En annen igjen setter ofte himmel og jord i bevegelse dersom hun mener at jeg må gjøre ditt eller datt, eller noe ikke er blitt gjort riktig iflg henne, og sender mail både til meg, hennes overordnede, overordnede til overordnede og rådmann. (Samme person som i første eksempelet). Men ikke til min overordnede. Jeg blir så psykisk sliten av det. Har lyst til å få HR til å sende en liten mail om å huske på vanlig høfligher og folkeskikk, samt litt om e,postkommunikasjon. Men spørsmålet mitt er bare; overreagerer jeg? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 2c0f2...9ca Er enig i at det er en uting både med overdreven bruk av tegn, og det å ha for mange på cc i epost. Dette er rett og slett dårlig kommunikasjonsstil, og jeg tror mange av oss har noen slike på arbeidsplassen. Jeg tror imidlertid du gjør lurt i å tenke at dette er avsenders problem og at det antakelig er flere som irriterer seg over det.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fortsetter avsporingen, jeg... Det har jeg også opplevd. Skulle sortere ut og sende svarmail til de som ikke hadde fått jobben og så mange av de søknadene som hadde havnet i nei-bunken straks de kom inn. Det var mye begredelige meldinger. Litt artig at du pirker på å skrive rett og riktig og har noen skrivefeil selv i meldingen din over da. Dette med å sette andre i kopi i tide og utide er en uting syns jeg. Kan tenke meg de som hele tiden får disse kopiene er relativt leie de også, hvis dette er korrespondanse som ikke er relevant for dem uansett. Anonymkode: d861d...483 Når jeg skriver et innlegg i et debattforum fra mobilen mens jeg sitter på toget, da bruker jeg lite energi på å sjekke rettskriving. Når jeg sender mail/brev i jobbsammenheng er derimot alt lest over før det sendes. Og søker jeg på en stilling eller sender lignende henvendelser er det korrekturlest flere ganger, og satt opp i rett format. Anonymkode: cc58d...c6c 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #10 Skrevet 31. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykisk slikten av dårlig mail? Du må være en sart sjel. Anonymkode: cc58d...c6c Det er jeg nok 😂 Takk for samtlige svar. Skal vurdere det litt. Står i så mange kamper på jobben, at det hadde vært fint å kunne lese mail på morgenen uten å få vondt i magen. Anonymkode: 2c0f2...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå