Gå til innhold

Spørsmål rundt dette med status. Kan vi få mer status pga ting vi HAR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eksempel, kan man få mer status av å kjøpe seg iPhone ? eller er man likeverdig dersom man har Sony , Samsung eller Huawei? 
Hvilken bil du har..... ? 
Jeg er en veldig sparsommelig kvinne, som prioriterer riktig. Men gjør det ikke spesielt godt på den sosiale biten..kanskje det er fordi jeg ikke har nok status ting? 

Anonymkode: 5dd02...a6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For eksempel, kan man få mer status av å kjøpe seg iPhone ? eller er man likeverdig dersom man har Sony , Samsung eller Huawei? 
Jeg er en veldig sparsommelig kvinne, som prioriterer riktig. Men gjør det ikke spesielt godt på den sosiale biten..kanskje det er fordi jeg ikke har nok status ting? 

Spørs jo helt hvilke miljøer du frekventerer. I underklassen har man nok med å klare hverdagen, i arbeiderklassen gir glorete, vulgært forbruk status, i nedre middelklasse gir det status å være mest mulig konvensjonell / A4, i den kulturelle delen av middelklassen gir det mest status å gjenbruke, bruke mye tid på å lage ting og dyrke selv og kjøpe (dyre) økologiske produkter, mens i den mer bemidla delen av middelklassen og øvre middelklasse gir anerkjent kvalitet og merkevarer mest status. I overklassen gir det som er unikt, bisart og enestående mest status.

Endret av Sulo_V
Skrevet

For mange gir det status å ha "riktige" ting. Hva som er "riktige" ting, varierer ut fra hvilket miljø man ferdes i. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er på tide å slå seg til ro med at alle har lik verdi uansett hvordan man ser ut eller hva man har på konto. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg bruker mobilen min til:

- Facebook/messenger, snapchat

- google

- quora

- litt random apper 

- ringe

Hvorfor skal jeg kjøpe en iPhone til 10.000, når jeg kan få en Huawei 7.000 kr billigere som gjør akkurat den samme jobben?

• Liker 4
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 10/30/2018 at 11:49 PM, AnonymBruker said:

Jeg er en veldig sparsommelig kvinne, som prioriterer riktig. Men gjør det ikke spesielt godt på den sosiale biten..kanskje det er fordi jeg ikke har nok status ting

1. Det er lett å dømme mennesker på bakgrunn av biler, båter etc. Det er synlig og kan være et tegn på god økonomi, som forbindes med å være flink i på jobb, som kan forbindes med å være smart. Når det er sagt, finnes det både mennesker som arver og folk som kjøper en nøktern bil selv om de har råd til mer. De fleste med mye penger lever sparsommelig. Det er derfor de har mye penger. Litt Onkel Skrue. Det er milliardærene som kommer i media. 

Naboene leaser en dyr BMW. De har sagt at de bruker uforholdsmessig mye penger på bil. Noen i borettslaget omtalte dem som "de vellykkede". De kjenner dem ellers ikke. Man kan kjøpe seg et godt rykte. Jeg er ikke bilinteressert. Jeg tror folk bruker minimalt med tid på bry seg om hvordan bil andre kjører i, men det kan være et statussymbol. 

2. Du prioriterer riktig sier du. Du gjør det i forhold til økonomi. Andre har annen økonomi og kan ha mer kjøpekraft kan derfor ha flere og bedre ting og samtidig prioritere riktig. 

Anonymkode: da465...446

Skrevet
På 30.10.2018 den 23.49, AnonymBruker skrev:

For eksempel, kan man få mer status av å kjøpe seg iPhone ? 

Det er i så fall en status jeg klarer meg godt uten. Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en iPhone. 

Skrevet
På 31.10.2018 den 4.12, Locus skrev:

Jeg tror det er på tide å slå seg til ro med at alle har lik verdi uansett hvordan man ser ut eller hva man har på konto. 

Man har faktisk ikke lik verdi i praksis. Vakre mennesker blir bedre behandlet enn mindre pene. Rike mennesker får større respekt enn fattige. Utdannede mennesker får større respekt enn lavt utdannede. Kjendiser får mer status enn den vanlige personen i gata. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...