hotfudge Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 Samboeren min og jeg har nå vært prøvere i snart 14 måneder. Jeg kjenner at jeg syns det er tøft og ikke minst veldig slitsomt. Av og til føler jeg det går veldig greit og jeg tenker at det skjer når det skjer, mens andre ganger stikker det i hjertet og jeg får en stor klump i magen. Jeg har mest lyst til å gråte og hyle, men det tror jeg ikke vil hjelpe så mye. Det stikker ekstra i hjertet når jeg ser folk rundt meg bli gravide, spesielt når barnet kommer. Jeg vil så gjerne være glad på dems vegne, for det å gå gravid og få en baby er det fineste og vakreste man kan oppleve. Men det gjør så vondt inne i meg at vi ikke får det til.. Eller, vi har jo fått det til, men begge gangene har jeg mistet i spontanabort. Det kan hende det er grunnen til at det gjør ekstra vondt. De siste månedene har jeg følt meg egentlig ganske grei følelsesmessig rundt prøvingen, men nå kjenner jeg at det knyter seg ekstra i magen. De siste månedene har jeg tatt eggløsningstester for å være sikker på at vi legger inn aksjer på riktig tid i syklusen, men denne måneden prøver jeg også babyklister. Hvis det ikke treffer denne måneden kommer jeg til å prøve ut wild yam også. Er det noen som har erfaring rundt babyklister og wild yam? Jeg håper så inderlig av hele mitt hjerte at vi snart får det til. At en spire fester seg og vi kan bli foreldre til et lite menneske. Det er min største drøm, og det gjør så vondt når drømmen føles så langt unna og uvirkelig. 1
bondekone Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 Kjenner meg igjen! Vi er i PP13 nå, og har begynt å få hjelp. Står nå på henvisning til IVF (men finner ikke noe galt med oss). Det der å konstant ikke vite om man kanskje muligens (forhåpentligvis)blir snart gravid, er så utfordrende. Mange ting jeg tenker at «nei det er ikke noe vits å tenke at jeg skal, jeg er jo sikkert gravid på det tidspunktet», og så viser det seg at det ikke skjer. Har dere gått til utredning? Har foresten testet wild yam. Vet ikke helt hva jeg skal si, jeg klusset det antakelig til (tror jeg tok det for tidlig, tempet ikke, kun tester) så det ble bare krøll i syklusen. Har du grunn for å tro at du trenger progesteronstøtte?
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2018 25 minutter siden, bondekone skrev: Kjenner meg igjen! Vi er i PP13 nå, og har begynt å få hjelp. Står nå på henvisning til IVF (men finner ikke noe galt med oss). Det der å konstant ikke vite om man kanskje muligens (forhåpentligvis)blir snart gravid, er så utfordrende. Mange ting jeg tenker at «nei det er ikke noe vits å tenke at jeg skal, jeg er jo sikkert gravid på det tidspunktet», og så viser det seg at det ikke skjer. Har dere gått til utredning? Har foresten testet wild yam. Vet ikke helt hva jeg skal si, jeg klusset det antakelig til (tror jeg tok det for tidlig, tempet ikke, kun tester) så det ble bare krøll i syklusen. Har du grunn for å tro at du trenger progesteronstøtte? Vi skal til gynekologen i midten av november for å bli henvist videre til utredning. Jeg har allerede tatt noen tester, og alt står fint til med meg. Kjenner meg så igjen i det du skriver.. Jeg husker jeg tenkte ifjord da vi startet at jeg var gravid innen ett år, men her sitter jeg da - ikke gravid. Og sånn tenker jeg hele tiden.. Jeg har veldig ustabile sykluser etter jeg mistet i mars. Jeg har hatt sykluser på alt fra 19 - 32 dager de siste månedene. Eggløsningen kommer alt fra rett etter mens (slik som denne måneden) til syklusdag 17 som den har gjort litt tidligere. Har kort lutealfase (10 - 11 dager ish), så har lett desperat etter noe som kan hjelpe. Er det ikke dette wild yam hjelper på? Men nå som jeg tenker meg om er det kanskje dumt å ta wild yam siden syklusene mine er så ustabile..
bondekone Skrevet 31. oktober 2018 #4 Skrevet 31. oktober 2018 3 minutter siden, hotfudge skrev: Vi skal til gynekologen i midten av november for å bli henvist videre til utredning. Jeg har allerede tatt noen tester, og alt står fint til med meg. Kjenner meg så igjen i det du skriver.. Jeg husker jeg tenkte ifjord da vi startet at jeg var gravid innen ett år, men her sitter jeg da - ikke gravid. Og sånn tenker jeg hele tiden.. Jeg har veldig ustabile sykluser etter jeg mistet i mars. Jeg har hatt sykluser på alt fra 19 - 32 dager de siste månedene. Eggløsningen kommer alt fra rett etter mens (slik som denne måneden) til syklusdag 17 som den har gjort litt tidligere. Har kort lutealfase (10 - 11 dager ish), så har lett desperat etter noe som kan hjelpe. Er det ikke dette wild yam hjelper på? Men nå som jeg tenker meg om er det kanskje dumt å ta wild yam siden syklusene mine er Jo, WY skal hjelpe på kort lutealfase. Men du må være helt sikker på at du tar det etter EL er, om ikke kan du risikere å stoppe EL. Jeg har lik lutealfase som deg, men gyn mente det ikke hadde noe å si.😊 Lykke til hos gynekolog! Har du tatt ultralyd? Har han sjekket?
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, bondekone skrev: Jo, WY skal hjelpe på kort lutealfase. Men du må være helt sikker på at du tar det etter EL er, om ikke kan du risikere å stoppe EL. Jeg har lik lutealfase som deg, men gyn mente det ikke hadde noe å si.😊 Lykke til hos gynekolog! Har du tatt ultralyd? Har han sjekket? Gynekologen min også mener at lengden på min lutealfase ikke har noe å si. Han sa at så lenge den er over 7 dager går det fint, og det syns jeg virket litt lite.. Takk for det :-) Han tok innvendig ultralyd av meg, hvor han sa at alt så fint ut. Tenker du på noe spesifikt?
bondekone Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 7 minutter siden, hotfudge skrev: Gynekologen min også mener at lengden på min lutealfase ikke har noe å si. Han sa at så lenge den er over 7 dager går det fint, og det syns jeg virket litt lite.. Takk for det 🙂 Han tok innvendig ultralyd av meg, hvor han sa at alt så fint ut. Tenker du på noe spesifikt? Nei, lurte bare på om du kun har tatt blodprøver som test. 😊 men da blir det spennende med undersøkelse. Er jo mulig å få medisiner for p stabilisere syklusene iallefsll, vil jeg tro. Dere har jo fått til å bli gravide, så det er jo mulig😊 krysser fingrene!
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, bondekone skrev: Nei, lurte bare på om du kun har tatt blodprøver som test. 😊 men da blir det spennende med undersøkelse. Er jo mulig å få medisiner for p stabilisere syklusene iallefsll, vil jeg tro. Dere har jo fått til å bli gravide, så det er jo mulig😊 krysser fingrene! Jeg har tatt noen blodprøver, og de så fine ut Men har jo ikke tatt alle tester vil jeg tro, men er spent. Mannen har ikke tatt noen prøver enda. Håper det finnes noe som kan hjelpe oss raskt. Hva med dere da? Hva har dere gjort så langt?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 Du har jo blitt gravid 2 ganger på relativ grei tid - så jeg tenker jo at dersom du mister en gang til bør det utredes for habituell abort. Skjønner godt det er utrolig kjipt, men foreløpig er du enda innenfor normalen. Som i at det ikke enda er grunn til å anta st noe er galt. Men er du igang med utredning? Sånn utover enkle GU’ er? Hos meg viste problemet seg å være endometriose, helt tilfeldig oppdaget rett før vi skulle igang med privat IVF. Ingen andre åpenbare tegn. Alt annet er tipp topp. Anonymkode: 04620...05e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Skrevet 31. oktober 2018 Kan jo legge til hva jeg har gjort til nå: GU hos spesialist, fant små polypper. Opererte disse bort, ingen effekt. Prøvde Letrozol i noen sykluser uten hell, samt Otrivelle 1-2 sykluser (sistnevnte fikk jeg kun på privat klinikk, offentlig ville vente). Letrozol bedret lutealfasen noe kanskje, men ellers ingen effekt. Lapraskopi som viste masse endometriose og stor blødende cyste - hjalp på akutte smerter. Man må iallfall ha det fjernet for å bedre miljøet. Hos meg er alle GU’ er «perfekte», har bra resultater på alt. Mannen tok en enkelt normal sædprøve. Vi har barn fra før, så kroppen kan bli gravid - aner ikke om jeg fikk endometriose etter fødsel eller ikke. Jeg er veldig lettet nå som jeg bare har akseptert at ingenting virker og jeg må ha IVF. Da blir ikke spørsmålene og alternativene så mange. Og så vet jeg at det er 3 forsøk, ikke årevis med uvisshet. Anonymkode: 04620...05e
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #10 Skrevet 31. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo blitt gravid 2 ganger på relativ grei tid - så jeg tenker jo at dersom du mister en gang til bør det utredes for habituell abort. Skjønner godt det er utrolig kjipt, men foreløpig er du enda innenfor normalen. Som i at det ikke enda er grunn til å anta st noe er galt. Men er du igang med utredning? Sånn utover enkle GU’ er? Hos meg viste problemet seg å være endometriose, helt tilfeldig oppdaget rett før vi skulle igang med privat IVF. Ingen andre åpenbare tegn. Alt annet er tipp topp. Anonymkode: 04620...05e Jeg skal på gynekologtime i starten av november for å bli henvist videre til utredning. Jeg har tatt en innvendig ultralyd og noen blodprøver, men ellers ingenting. Det kan godt hende at jeg er innenfor normalen, men det hjelper ikke på følelsene rundt prøvingen - det er fremdeles tungt, vanskelig og vondt. Er du prøver?
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #11 Skrevet 31. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jo legge til hva jeg har gjort til nå: GU hos spesialist, fant små polypper. Opererte disse bort, ingen effekt. Prøvde Letrozol i noen sykluser uten hell, samt Otrivelle 1-2 sykluser (sistnevnte fikk jeg kun på privat klinikk, offentlig ville vente). Letrozol bedret lutealfasen noe kanskje, men ellers ingen effekt. Lapraskopi som viste masse endometriose og stor blødende cyste - hjalp på akutte smerter. Man må iallfall ha det fjernet for å bedre miljøet. Hos meg er alle GU’ er «perfekte», har bra resultater på alt. Mannen tok en enkelt normal sædprøve. Vi har barn fra før, så kroppen kan bli gravid - aner ikke om jeg fikk endometriose etter fødsel eller ikke. Jeg er veldig lettet nå som jeg bare har akseptert at ingenting virker og jeg må ha IVF. Da blir ikke spørsmålene og alternativene så mange. Og så vet jeg at det er 3 forsøk, ikke årevis med uvisshet. Anonymkode: 04620...05e Er dere i gang med forsøkene? Hvor lenge måtte dere eventuelt vente?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #12 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, hotfudge skrev: Jeg skal på gynekologtime i starten av november for å bli henvist videre til utredning. Jeg har tatt en innvendig ultralyd og noen blodprøver, men ellers ingenting. Det kan godt hende at jeg er innenfor normalen, men det hjelper ikke på følelsene rundt prøvingen - det er fremdeles tungt, vanskelig og vondt. Er du prøver? Ja, jeg skrev det siste innlegget og Er igang med IVF nå. Privat da, har ikke rett på offentlig i landsdelen siden jeg har en fra før Utredningen og diverse inngrep tok vel ca 1 år for meg - inkludert noen sykluser med Letrozol. Det er vel det vanlige å teste underveis i ventetiden på IVF. Jeg tenker det er helt innafor å starte med utredning og søknad på IVF nå - så kan det jo godt hende dere lykkes før det. Anonymkode: 04620...05e
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #13 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skrev det siste innlegget og Er igang med IVF nå. Privat da, har ikke rett på offentlig i landsdelen siden jeg har en fra før Utredningen og diverse inngrep tok vel ca 1 år for meg - inkludert noen sykluser med Letrozol. Det er vel det vanlige å teste underveis i ventetiden på IVF. Jeg tenker det er helt innafor å starte med utredning og søknad på IVF nå - så kan det jo godt hende dere lykkes før det. Anonymkode: 04620...05e Åja, hehe Beklager! Da vil jeg bare si lykke til Håper jo vi lykkes før vi går i gang med hjelp, men syns det er greit at jeg ble tatt seriøst av gynekologen. Det at vi blir henvist osv. er med på å gjøre så vi forhåpentligvis kan senke skuldrene litt, også har vi noe å se frem til på en måte.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #14 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, hotfudge skrev: Er dere i gang med forsøkene? Hvor lenge måtte dere eventuelt vente? Igang med første forsøk. Ventetid privat er kort, MEN, ventetiden tok mange måneder ekstra for meg fordi jeg jo stod i offentlige køer på diverse inngrep/operasjoner som må gjøres før IVF.(om man har indikasjoner på eks polypp/endometriose). Bestilte time til utredning for ca 1,5 år siden - fikk time hos gyn i mai måned ifjor, og først nå kan vi starte med IVF. Men det kunne vært fremskyndet med kanskje 4 mnd - om vi droppet noen sykluser med Letrozol. Jeg ville prøve Letrozol fordi jeg ikke var klar over endometriosen da, og tenkte det var greit å teste før IVF&pengekjør. Jeg er glad for at jeg testet alt, jeg vet at IVF er eneste metode for hjelp nå. Er på langt regime pga endometriose (det betyr at behandling tar ca 5-6 uker istedenfor 2-3, og man får nesespray for å settes i kunstig overgangsalder). Jeg vil tippe du kan få litt ekstra oppfølging for å fokusere på dette med å unngå SA - jeg tror noen settes på ekstra medisiner om det mistenkes habituell abort. Men det har jeg ingen erfaring med, hos meg er bare miljøet for surt til at noe gidder feste seg overhodet Angrer litt på at jeg ikke gikk privat med en gang da, det hadde forkortet tiden for utredning. Men det er med tanke på at jeg fyller 38 år nå. Startet prøving ved 35 år. Anonymkode: 04620...05e
bondekone Skrevet 31. oktober 2018 #15 Skrevet 31. oktober 2018 Vi har akkurat vært hos gynekolog. Tatt blodprøve (dag 3 og 21), og ultralyd av eggstokker, livmor osv. Ingen åpenbare feil her, får eggløsning når jeg skal, og stabile sykluser. Har startet på letrozol får å prøve å stimulere til dobbel eggløsning. Venter på svar fra celleprøve, er den fin, henviser han oss til ivf. Er ca 6 ukers ventetid offebtlig her, så syns det er veldig raskt.
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #16 Skrevet 31. oktober 2018 4 timer siden, bondekone skrev: Vi har akkurat vært hos gynekolog. Tatt blodprøve (dag 3 og 21), og ultralyd av eggstokker, livmor osv. Ingen åpenbare feil her, får eggløsning når jeg skal, og stabile sykluser. Har startet på letrozol får å prøve å stimulere til dobbel eggløsning. Venter på svar fra celleprøve, er den fin, henviser han oss til ivf. Er ca 6 ukers ventetid offebtlig her, så syns det er veldig raskt. Hvor blir dere henvist hen?
bondekone Skrevet 31. oktober 2018 #17 Skrevet 31. oktober 2018 2 minutter siden, hotfudge skrev: Hvor blir dere henvist hen? Porsgrunn
hotfudge Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #18 Skrevet 31. oktober 2018 28 minutter siden, bondekone skrev: Porsgrunn Åå, vi bor ikke så langt unna så da kan det hende vi blir henvist dit da? 😄
bondekone Skrevet 31. oktober 2018 #19 Skrevet 31. oktober 2018 4 timer siden, hotfudge skrev: Åå, vi bor ikke så langt unna så da kan det hende vi blir henvist dit da? 😄 Det er godt mulig. Vet ikke om du bor nærmere oslo, da er det kanskje der😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå