Gå til innhold

Hvordan feire ettårsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby begynner i barnehagen samtidig som ettårsdagen skal feires! Vi har hatt innkjøring i bhg i 8 dager når lille fyller år. Barnehagen sier at det skal være minst mulig aktiviteter/ opplegg mens vi holder på med innkjøring, for at det ikke skal bli for mye for lille. Så jeg er skeptisk til at den lille leiligheta plutselig blir full av folk vi knapt ser ellers (typ onkler og tanter, nevøer og nieser), samt venner med barn som vi ser litt oftere. Leiligheta er liten og det blir veldig trangt hvis alle kommer. I tillegg er det en menneskematch blant de voksne som jeg ikke helt tror passer. 

Det er jo mulighet til å spre besøkene utover, feks som gløggfest i desember. Men da blir det jo ikke det jubileumet og den store festen som jeg ønsker. "Bursdag" i mitt hode, er ballonger, vimpler, flotte kaker, og alle samlet for å feire lilles første år i livet. I tillegg vil jeg gjerne at lille skal bli husket på, for etter dåpen har jeg knapt sett et eneste familiemedlem. Mange venner har også falt fra.

Så hva er deres kloke råd i min situasjon? Og hvordan feiret dere ettårsdagen? Kanskje jeg kan få litt inspirasjon?

Anonymkode: f484e...d96

Skrevet

Jeg ville bare invitert nærmeste familie på kake..

Skrevet

Vi var tre damer med tre unger som hadde en formiddag hjemme hos meg. Vi hadde gått på mor-og barn-trening og babysvømming sammen. Helt rolig dag der vi drakk kaffe og spiste snitter og barna puslet på med sitt. Hadde nærmeste søndag som familiefeiring med de nærmeste over på kake. Rolige greier med andre ord. Det viktigste for barnet er at ting er mest mulig normalt ellers i en bhg-start.

Anonymkode: 6bae3...927

• Liker 2
Skrevet

Be nærmeste familie? Altså det er en 1 åring da, de trenger ikke at du ber inn så voldsomt mange mennesker. Spar de store sammenkomstene til barnet er eldre. 

Anonymkode: 75f98...e45

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi hadde bare nærmeste familie på ettårsdagene.

Hva med en type åpen dag? At folk er velkomne når som helst mellom klokka X og Y og så har dere enkel servering som det ikke gjør noe om står framme en stund. Da slipper du at alle kommer samtidig. Du har årevis med muligheter for store familiesammenkomster og en ettåring bryr seg ikke uansett. :)  

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Fram til barna begynner på skolen har vi det som de små kaller familiebursdag.  Det vil si at foreldre, besteforeldre og oldeforeldre er invitert. I tillegg kommer foreldres søsken og deres barn.  Siden noen ikke bor i nærheten dreier det seg om ca. 15 personer. 

Når barna blir 4-6 år ber vi bestevennene i tillegg.  Det er gjerne 1 eller 2.  Da er gjerne en av foreldrene med også. 

En ettåring vil bli sliten av så alt for mye.  Mitt råd er å gjøre bursdagen fin, men ikke stresset og hektisk. 

Gjest BearMama
Skrevet

Så små barn driter i bursdag. Vi inviterte besteforeldre og så spiste vi kake og fikk et søtt bilde med kaken og bursdagshatt til fotoalbumet. Har gjort det hvert år frem til nå. Han er 3 år.

Skrevet

Jeg kan veldig godt forstå deg, selv om en ettårsdag hovedsakelig er for barnets mor egentlig (så lenge barnets ellers primære behov blir ivaretatt slik som normalt er). En ettåring blir nok mest glad over å få lov å kjenne på innpakningspapiret. ;) 

Jeg har ett tips til underholdning for bursdagsbarnet: 

Store ballonger I ulike primærfarger gjør nok susen der. ;)

Sånn ellers ville jeg spurt barnehagen når de regner med å være ferdig med innkjøringsperosessen i barnehagen, slik at du da kan få en pekepinn på når dere bør ha en større feiring. Så går det an å invitere noen av de voksne som du tenker ikke går overens med alle de andre voksne rundt selve datoen for en rolig feiring med kake, også en større feiring med de andre når innkjøringsprosessen er ferdig. Hvis det blir spørsmål fra de dere inviterer først, eller eventuelt de andre om hvorfor de andre ikke er der da, så begrunner dere det bare med barnehage og innkjøringsprosess. ;) 

Det går helt fint å vente noen uker eller en måneds tid + - i forhold til den større feiringen ut fra selve datoen. Du kan jo bestemme deg tidlig for når det blir, og sende ut innbydelse tidlig til folk likevel. :) Jeg forstår veldig godt at du ønsker å ha en større feiring. :)  

Anonymkode: db795...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...