AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 Har kg folk lure tips å komme med? Hvordan få mest mulig ut av opplæringen? Dette er en finansbransjen der folk går med penklær. Tips til hva jeg bør handle av klær osv? Anonymkode: dcf5d...cf1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #2 Skrevet 30. oktober 2018 Fokuser mindre på klær og mer på opplæring. Vær blid, smil til nye kollegaer. Hils god morgen, se folk i øynene. Det blir lagt merke til. Ikke bare første dagene, men gjør det til en vane. Virker du åpen og vennlig vil folk lettere samarbeide med deg eller involvere deg og ønske å hjelpe deg. Dont fake it. Det er det verste man gjør i starten. Er du usikker, spør. Er du fortsatt usikker så spør igjen. (si gjerne "mener du at dersom x så må jeg Y og Z?") hvis du er redd for å mase ved å gjenta samme spørsmål. Legg helt bort mobilen i starten, til all privat bruk. Førsteinntrykket er ikke bare når du tar folk i hånda, men til de blir kjent med deg. Vær ærlig. Ser du at du ikke rekker en deadline, ikke få panikk og kiste nattesøvnen, men snakk med noen i rimelig tid og si fra at du ligger bak skjema. Det gjør det mulig å allokere litt arbeidskraft, kanskje noen kan bistå eller fristen forlenges. Det er lettere å få tillatelse enn tilgivelse med sånne ting. Innrøm feil om du oppdager at du har gjort noen. Å dekke over en feil i et budsjett eller fil er sjelden smart og kan få følgefeil i fremtiden. Si fra og si gjerne "Jeg har gjort en feil.". Det er menneskelig å feile, og lære av våre feil. Det er dårlig stil å glatte over det og la andre rydde opp. Ang klær, så kjør litt safe. Kanskje ikke stramt blyantskjørt første dagen, med stiletter. Igjen, førsteinntrykk er viktig og du vil at folk skal se deg for det du gjør og ikke hvordan du ser ut. Penbukser, nøytrale sko, hvit skjorte og en blazer. Du kan ha morsom krage eller mansjetter, kanskje brette opp blazer om den har pent fôr i kontrastfarge, og gjerne et større smykke (enten større ringer, smykke eller brosje, ikke alt på en gang). Kjør litt praktisk hårsveis og ikke overdriv sminken. Ta med lipgloss eller leppestift og fresh den et par ganger i løpet dagen. Det gjør at du ser velstelt ut gjennom hele dagen. Og tar kort tid ved et dobesøk. Du blir litt mer kjent med stilen i ditt landskap/avdeling og kan bli mer personlig i stilen etterhvert. Anonymkode: ac59f...02a 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #3 Skrevet 30. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fokuser mindre på klær og mer på opplæring. Vær blid, smil til nye kollegaer. Hils god morgen, se folk i øynene. Det blir lagt merke til. Ikke bare første dagene, men gjør det til en vane. Virker du åpen og vennlig vil folk lettere samarbeide med deg eller involvere deg og ønske å hjelpe deg. Dont fake it. Det er det verste man gjør i starten. Er du usikker, spør. Er du fortsatt usikker så spør igjen. (si gjerne "mener du at dersom x så må jeg Y og Z?") hvis du er redd for å mase ved å gjenta samme spørsmål. Legg helt bort mobilen i starten, til all privat bruk. Førsteinntrykket er ikke bare når du tar folk i hånda, men til de blir kjent med deg. Vær ærlig. Ser du at du ikke rekker en deadline, ikke få panikk og kiste nattesøvnen, men snakk med noen i rimelig tid og si fra at du ligger bak skjema. Det gjør det mulig å allokere litt arbeidskraft, kanskje noen kan bistå eller fristen forlenges. Det er lettere å få tillatelse enn tilgivelse med sånne ting. Innrøm feil om du oppdager at du har gjort noen. Å dekke over en feil i et budsjett eller fil er sjelden smart og kan få følgefeil i fremtiden. Si fra og si gjerne "Jeg har gjort en feil.". Det er menneskelig å feile, og lære av våre feil. Det er dårlig stil å glatte over det og la andre rydde opp. Ang klær, så kjør litt safe. Kanskje ikke stramt blyantskjørt første dagen, med stiletter. Igjen, førsteinntrykk er viktig og du vil at folk skal se deg for det du gjør og ikke hvordan du ser ut. Penbukser, nøytrale sko, hvit skjorte og en blazer. Du kan ha morsom krage eller mansjetter, kanskje brette opp blazer om den har pent fôr i kontrastfarge, og gjerne et større smykke (enten større ringer, smykke eller brosje, ikke alt på en gang). Kjør litt praktisk hårsveis og ikke overdriv sminken. Ta med lipgloss eller leppestift og fresh den et par ganger i løpet dagen. Det gjør at du ser velstelt ut gjennom hele dagen. Og tar kort tid ved et dobesøk. Du blir litt mer kjent med stilen i ditt landskap/avdeling og kan bli mer personlig i stilen etterhvert. Anonymkode: ac59f...02a Tusen takk for kjempe gode tips Litt OT, men jobber du i en sånn «penklær» yrke. Eller er du bare utrolig flink til å hjelpe folk. Once again, tusen tusen takk. Skal ta med de ordene du har sagt her. Anonymkode: dcf5d...cf1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #4 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg jobber i et sånt yrke og et sånt firma. Halve suksessen er å være flink, den andre halvdelen er å bli likt (godt likt eller anerkjent) av de riktige folka. Derfor det kan gi masse fordeler om et og to år, om du er blid og hilser og er hyggelig. Det er ofte mye snakk i samme miljøer på stengte kontor. 'Hun nye? Ja, hun virker hyggelig' er en faktisk kommentar jeg har hørt sjefer med mye personalledelse komme med, av personer de knapt har snakket med - fordi de alltid hilser ved heisen eller kaffemaskinen. Eller alltid noen god morgen til resepsjonisten. PS, har dere resepsjonist så se dem, hils på dem. De hater folk som behandler dem som møbler og er ofte viktigere enn man først skulle tro. Lykke til! Anonymkode: ac59f...02a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #5 Skrevet 30. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i et sånt yrke og et sånt firma. Halve suksessen er å være flink, den andre halvdelen er å bli likt (godt likt eller anerkjent) av de riktige folka. Derfor det kan gi masse fordeler om et og to år, om du er blid og hilser og er hyggelig. Det er ofte mye snakk i samme miljøer på stengte kontor. 'Hun nye? Ja, hun virker hyggelig' er en faktisk kommentar jeg har hørt sjefer med mye personalledelse komme med, av personer de knapt har snakket med - fordi de alltid hilser ved heisen eller kaffemaskinen. Eller alltid noen god morgen til resepsjonisten. PS, har dere resepsjonist så se dem, hils på dem. De hater folk som behandler dem som møbler og er ofte viktigere enn man først skulle tro. Lykke til! Anonymkode: ac59f...02a Igjen tusen takk U made my day. Jeg skal prøve så godt jeg kan. Jeg er den stille og sjenerte typen som sier hei og stikker videre, kanskje ikke se i øynene på vedkommende engang. Men vet jeg kan, når det ikke er jobbrelatert er jeg proppfull av selvtillit. Så jeg vet jeg kan Anonymkode: dcf5d...cf1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 Ang klær: jeg jobber i bank og hos oss kler folk seg seg svært ulikt i de ulike miljøene, så det er et godt forslag oppi her om å kle deg litt «nøytralt men pent» de første dagene. IKKE fyll opp klesskapet med masse nytt før du starter der, men jobb noen dager først og se. Så kan du heller shoppe etterhvert. Og det er et veldig godt tips å si hei og være imøtekommende som «den nye» Lykke til og gratulerer med ny jobb! Anonymkode: e775a...6a1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang klær: jeg jobber i bank og hos oss kler folk seg seg svært ulikt i de ulike miljøene, så det er et godt forslag oppi her om å kle deg litt «nøytralt men pent» de første dagene. IKKE fyll opp klesskapet med masse nytt før du starter der, men jobb noen dager først og se. Så kan du heller shoppe etterhvert. Og det er et veldig godt tips å si hei og være imøtekommende som «den nye» Lykke til og gratulerer med ny jobb! Anonymkode: e775a...6a1 Takk for svar Ja tenker å kjøpe litt og se ann hvordan kleskoden i den bransjen er. Anonymkode: dcf5d...cf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå