AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 Etter en ulykke for over 8 år siden ble jeg sykemeldt og havnet på NAV. Gikk over perioden med 4 år AAP, NAV rådet meg å søke ufør. Søknaden ble avslått, til tross for fastlege og spesialister som erklærer meg fullstendig ufør. Må for øvrig ha diverse hjelp i hjemmet og er avhengig av hjelpemidler. Nå er eneste mulighet for meg sosialstønad, etter at alle oppsparte midler er brukt. Har óg lånt og fått endel av de nærmeste. NAV foreslår mer avklaring, men tviler på at jeg klarer mer press nå. Har vel dokumentert, "objektiv" sykdom og sliter med å komme gjennom dagene. Har egentlig mange spørsmål, men klarer ikke tenke så klart. Synes dette er så vanskelig og tungt. Noen som har gode råd eller har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 92087...ff2
Søgni Skrevet 30. oktober 2018 #2 Skrevet 30. oktober 2018 Hva er grunnlaget for avslaget? Hva mener NAV mangler, ev. hvilke(t) vilkår er ikke oppfylt? Dette vet du sikkert, men det er ikke kun helsemessige forhold/vilkår, eller objektive diagnoser eller hjelpemidler osv. som teller, men du må også ha vært gjennom diverse utprøving. Siden NAV foreslår avklaringstiltak, så er det kanskje slik at din arbeidsevne ikke anses å være "tilstrekkelig avklart"? Jeg ville sagt ja til avklaringstiltaket, og om du ikke klarer å møte opp, så er det jo en form for dokumentasjon det og, tenker jo jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #3 Skrevet 30. oktober 2018 Ja, det var derfor søknaden ble avslått. Ts Anonymkode: 92087...ff2
Søgni Skrevet 30. oktober 2018 #4 Skrevet 30. oktober 2018 Ok, da er saken grei egentlig, du må nesten gå gjennom avklaringstiltaket. Det skal tilpasses dine forutsetninger, bare sånn at du veit det. Jeg har forresten selv vært på avklaring en gang, du kan sende PM om du vil vite mer (nå angrer jeg på at jeg ikke bare skrev som AB.....) Vil ellers tipse deg om å forsøke å samle alt du mener kan belyse saken din, eller arbeidsevnen din. Avbrutt skolegang, for eksempel. Har du hatt noen andre tiltak enn medisinsk behandling under tiden din på AAP?
MammaMums Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 11 timer siden, Søgni skrev: Ok, da er saken grei egentlig, du må nesten gå gjennom avklaringstiltaket. Det skal tilpasses dine forutsetninger, bare sånn at du veit det. Jeg har forresten selv vært på avklaring en gang, du kan sende PM om du vil vite mer (nå angrer jeg på at jeg ikke bare skrev som AB.....) Vil ellers tipse deg om å forsøke å samle alt du mener kan belyse saken din, eller arbeidsevnen din. Avbrutt skolegang, for eksempel. Har du hatt noen andre tiltak enn medisinsk behandling under tiden din på AAP? Nei- ikke angre på at du ikke skrev som anonym 👍👍 Det mener jeg virkelig ! Du skal heller være stolt av det! Dette samfunnet vi er i - og lager selv- er bare så altfor opptatt av å aldri vise annet enn perfekthet og lykke og suksess 😖 Det er tøft at du skriver som sant er❣️ Vi vet alle at de fleste av oss har et eller annet vi har vært igjennom i løpet av livet 😊😊 Så klem til deg fra meg 😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 Om det i hovedsak er et avklaringstiltak du mangler, så kan jeg fortelle deg hvordan mitt avklaringstiltak akkurat var. Jeg var redd det skulle bli for mye, at jeg skulle bli verre osv. I tillegg synes jeg det var vanskelig å få info om hva det egentlig gikk ut på. Først hadde jeg en samtale om ønsker, muligheter, utfordringer og tidligere erfaringer. Deretter, tre dager senere, karrieretest på nett (30 min). Neste gang vi møttes ble jeg spurt om å ringe et kontor for å høre om jeg kunne komme en dag for å se hvordan jobbhverdagene deres var (kun observere). Dette spørsmålet fikk jeg en sterk reaksjon på, så vi ble enige om å kun ha samtaler resten av tiltaket. Ellers er nok dette med jobbskygging noe de gjør endel.. Ellers førte jeg logg over dagene mine, hva jeg gjorde, og hvordan det påvirket meg. Jeg var ærlig om negative og positive sider ved meg selv i forhold til det å stå i en jobb, og samarbeidet godt (dvs møtte opp og fylte ut logg). Dette er noe som skal legges veldig opp etter dine behov! Det de trenger er nok informasjon til å skrive en rapport. Den informasjonen kan du/dere finne på flere måter (ikke bare ved at du må jobbe alt du orker). Så dette er nok lurt å være med på, det er en stor del av den arbeidsevnevurderinga din saksbehandler skal skrive, og som nav forvaltning skal ta hensyn til. Anonymkode: 3354f...9ce
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det i hovedsak er et avklaringstiltak du mangler, så kan jeg fortelle deg hvordan mitt avklaringstiltak akkurat var. Jeg var redd det skulle bli for mye, at jeg skulle bli verre osv. I tillegg synes jeg det var vanskelig å få info om hva det egentlig gikk ut på. Først hadde jeg en samtale om ønsker, muligheter, utfordringer og tidligere erfaringer. Deretter, tre dager senere, karrieretest på nett (30 min). Neste gang vi møttes ble jeg spurt om å ringe et kontor for å høre om jeg kunne komme en dag for å se hvordan jobbhverdagene deres var (kun observere). Dette spørsmålet fikk jeg en sterk reaksjon på, så vi ble enige om å kun ha samtaler resten av tiltaket. Ellers er nok dette med jobbskygging noe de gjør endel.. Ellers førte jeg logg over dagene mine, hva jeg gjorde, og hvordan det påvirket meg. Jeg var ærlig om negative og positive sider ved meg selv i forhold til det å stå i en jobb, og samarbeidet godt (dvs møtte opp og fylte ut logg). Dette er noe som skal legges veldig opp etter dine behov! Det de trenger er nok informasjon til å skrive en rapport. Den informasjonen kan du/dere finne på flere måter (ikke bare ved at du må jobbe alt du orker). Så dette er nok lurt å være med på, det er en stor del av den arbeidsevnevurderinga din saksbehandler skal skrive, og som nav forvaltning skal ta hensyn til. Anonymkode: 3354f...9ce Jøss. Anonymkode: 939de...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om det i hovedsak er et avklaringstiltak du mangler, så kan jeg fortelle deg hvordan mitt avklaringstiltak akkurat var. Jeg var redd det skulle bli for mye, at jeg skulle bli verre osv. I tillegg synes jeg det var vanskelig å få info om hva det egentlig gikk ut på. Først hadde jeg en samtale om ønsker, muligheter, utfordringer og tidligere erfaringer. Deretter, tre dager senere, karrieretest på nett (30 min). Neste gang vi møttes ble jeg spurt om å ringe et kontor for å høre om jeg kunne komme en dag for å se hvordan jobbhverdagene deres var (kun observere). Dette spørsmålet fikk jeg en sterk reaksjon på, så vi ble enige om å kun ha samtaler resten av tiltaket. Ellers er nok dette med jobbskygging noe de gjør endel.. Ellers førte jeg logg over dagene mine, hva jeg gjorde, og hvordan det påvirket meg. Jeg var ærlig om negative og positive sider ved meg selv i forhold til det å stå i en jobb, og samarbeidet godt (dvs møtte opp og fylte ut logg). Dette er noe som skal legges veldig opp etter dine behov! Det de trenger er nok informasjon til å skrive en rapport. Den informasjonen kan du/dere finne på flere måter (ikke bare ved at du må jobbe alt du orker). Så dette er nok lurt å være med på, det er en stor del av den arbeidsevnevurderinga din saksbehandler skal skrive, og som nav forvaltning skal ta hensyn til. Anonymkode: 3354f...9ce Fikk du innvilget ufør? Anonymkode: d2479...cdf
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Skrevet 31. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk du innvilget ufør? Anonymkode: d2479...cdf Gjenstår å se. Søknaden ligger inne... Anonymkode: 3354f...9ce
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #10 Skrevet 31. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jøss. Anonymkode: 939de...aa5 Selvsagt hadde denne konsulenten informasjon om min helsetilstand i utgangspunktet, så denne reaksjonen kom inn i en lang rekke av andre holdepunkter for å ikke teste ut mer jobb. Anonymkode: 3354f...9ce
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #11 Skrevet 31. oktober 2018 Du klagde på avslaget håper jeg? Mange de bare gir avslag for å få bedre statistikk men som får innvilget ufør etter klage Ellers er det vel ingenting du får gjort ut over å prestere dårlig på avklaringstiltakene så går de lei av deg til slutt og sørger for at du får rapporter med riktige ord som gir deg ufør Lykke til Anonymkode: f35a4...1a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå