AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 Er det rett? Galt? Burde forsøk på selvmord straffes? Fortell dine virkelige meninger omkring selvmord. Personlig mener jeg ikke selmord er hverken riktig elle galt. Personer som havner i en så skinkig situasjon at de tar sitt eget liv, har ikke fått hjelpen de har trengt av kretsen rundt seg. Anonymkode: e63db...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #2 Skrevet 30. oktober 2018 Folk må forstå at livet er en gigantisk "shit sandwich" for oss alle. Folk som tar livet sitt er feiginger og egoister. Jeg sier ikke at det ikke finnes gode grunner for hvorfor noen gjør det, men dette må være status quo. Selvmord er en handling av feighet og egoisme. Det skal ikke rettferdiggjøres, romantiseres eller legitimeres. Å ta sitt eget liv er å spytte på gaven vi er gitt ved livet. ALT kan bli bedre når du virkelig har truffet bunnen. Dette er hva vi skal fokusere på. Dette er vår identitet som menn og kvinner fra nord. Anonymkode: ef043...63d 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #3 Skrevet 30. oktober 2018 Upopulær mening: selvmord er ikke uetisk. Du valgte aldri å bli født, du valgte aldri å ha livet du har, så selvfølgelig skal du ha valget å avslutte livet om det er uutholdelig. Anonymkode: c5cb7...7bf 40
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2018 #4 Skrevet 30. oktober 2018 Ikke forenkle selvmord til å handle om etikk: «Ok eller ikke Ok».. Det er langt mer komplisert enn som så. 13
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #5 Skrevet 30. oktober 2018 Selvmord er, med unntak av svært få tilfeller, pill råttent. Det eneste som er verre er de som fortsetter å utsette familie og venner for utallige selvmordsforsøk over årrekker. Jeg er så lei alle som romantiserer og unnskylder alles destruktive handlinger med at det er synd på dem fordi de sliter. Anonymkode: 3103e...b30
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #6 Skrevet 30. oktober 2018 Selvmord er alltid tragisk. Det er trist at enkelte ser på selvmord som den eneste løsningen, selv om de aller fleste situasjoner som fører til selvmord kan løses på andre måter. Ser heller ikke på selvmord som egoistisk. Jeg tenker også at en er ansvarlig for sitt eget liv, og så lenge man ikke lider av en alvorlig psykisk lidelse så bør man kunne bestemme over sitt eget liv, og sin egen død. Noe man faktisk kan, det er helt lov å ta sitt eget liv her i Norge, men man har lover som forhindrer at psykisk syke mennesker tar valg basert på vrangforestillinger eller lignende. Vil også legge til at det er minst like egoistisk å forvente at noen skal leve i et smertehelvete fordi en selv ønsker å ha personen i livet sit. Anonymkode: 58618...1a9 10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #7 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg greier ikke sette meg inn i situasjonen til noen som ikke ser noen annen løsning enn å ikke leve mer, fordi jeg alltid har hatt veldig lyst å leve. Jeg er utrolig takknemlig for livet uansett hvor fælt jeg kan ha det en dag. Men jeg tenker at man må være veldig syk for å ville ta livet sitt og at når de er så syk så greier man nok ikke se alle rundt seg som rammes av det og at det faktisk er et lys i enden av tunnelen selv om ting ser mørkt ut i det øyeblikket. Anonymkode: 52bab...b36 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #8 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg tenker at folk selv må få velge om de vil leve eller dø. Men, man er jo egentlig syk når man er så suicidal. Så man trenger hjelp. Noen har sviktet når man velger selvmord. Selv om det ikke føles sånn når man står i en slik vanskelig situasjon, så er man syk. Det er grusomt å være så langt nede at man tenker det hadde vært bedre om man var død. Egoistisk er vel det siste det er, man tenker nemlig at alle rundt seg har det bedre om man selv er død. Anonymkode: bed76...085 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #9 Skrevet 30. oktober 2018 Synes absolutt ikke at de som tar livet sitt er feige eller egoistiske, for jeg tror at de er i en slik situasjon der de ikke klarer å se "realistisk" på livet. De har ofte en helt annen virkelighetsoppfatning en de som ikke er dypt deprimert eller suicidale. Har man aldri vært skikkelig langt nede tror jeg derimot det er lett å tenke at det er egoistisk, fordi man ikke forstår hvordan det kan være. Anonymkode: adbf8...94c 16
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #10 Skrevet 30. oktober 2018 Min mening er at man selvfølgelig skal få bestemme selv om man har lyst til å leve eller ikke. Synes ikke at selvmord er en egoistisk handling (ovenfor familie, venner ol.), da man ikke velger selv om man vil bli født. Da er det heller egoistisk av familien å "kreve" at vedkommende skal holde seg i live kun for deres skyld. Helt sikkert forferdelig å miste noen på denne måten, men da vet man i alle fall at vedkommende ikke trenger å lide lenger. Anonymkode: 5e79f...dc8 14
Jolene Skrevet 30. oktober 2018 #11 Skrevet 30. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Upopulær mening: selvmord er ikke uetisk. Du valgte aldri å bli født, du valgte aldri å ha livet du har, så selvfølgelig skal du ha valget å avslutte livet om det er uutholdelig. Anonymkode: c5cb7...7bf Som jeg skulle skrevet det selv. Er selvsagt helt enig med deg. 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #12 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har vært så syk selv at jeg valgte å forsøke (alvorlig forsøk - ikke rop om oppmerksomhet). Kom inn i en tankegang at jeg ville la familie og venner slippe å måtte ha noe med meg å gjøre, slippe å forholde seg til meg og rettferdiggjorde det på den måten. Jeg synes spørsmålet er veldig vanskelig, og jeg er usikker på hva jeg, nå som jeg har kommet meg ut av den dype depresjonen, egentlig føler om det. Anonymkode: 50487...9ea 2
NancyDrew Skrevet 30. oktober 2018 #13 Skrevet 30. oktober 2018 Selvmord er en permanent løsning på et midlertidig problem. Det har sviktet, en eller annen plass, rundt de som sliter såpass psykisk at de velger å ende livet sitt. Det som er umoralsk her, er å sitte å kalle det for en feig avgjørelse. Hvor langt nede har man ikke kommet, når man blir i stand til å ta en så drastisk avgjørelse? For deg oppe her, som sa at det regelrett er å spytte på de som ga deg livet - hva om de som ga deg livet, er de samme som fikk deg til å ende det? Ikke alle vokser opp i et bra hjem. Ikke alle vokser opp med noen rundt seg i det hele. Dette er mennesker som ikke lenger ser en annen utvei. Det er der, akkurat der, det må gjøres en stor endring på flere steder. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mening er at man selvfølgelig skal få bestemme selv om man har lyst til å leve eller ikke. Synes ikke at selvmord er en egoistisk handling (ovenfor familie, venner ol.), da man ikke velger selv om man vil bli født. Da er det heller egoistisk av familien å "kreve" at vedkommende skal holde seg i live kun for deres skyld. Helt sikkert forferdelig å miste noen på denne måten, men da vet man i alle fall at vedkommende ikke trenger å lide lenger. Anonymkode: 5e79f...dc8 Jeg forstår hva du skal frem til, men hvorfor. Hvorfor velge denne utveien, når man kan få en annerledes fremtid. Hvorfor ikke heller velge hjelp, all hjelp, gripe ut en hånd til HVEM SOM HELST. Man skal aldri holde seg i live for andre, det er ikke sånn man må se på det. Man skal holde seg i live for seg selv. Bygge seg selv. Være villig til å redde seg selv. Igjen; det må settes inn mange flere tiltak, så det når ut til flere. At terskelen for å få hjelp blir mindre, og enklere. 2
Søgni Skrevet 30. oktober 2018 #14 Skrevet 30. oktober 2018 Vanskelig å mene så mye bastant om selvmord, syns jeg. Å redusere det til å handle om "egoisme" eller moral og etikk, blir for enkelt. Jeg synes også det er alt for enkelt å snakke om frihet. Frihet er aldri løsrevet fra omgivelsene, og selv om det selvsagt er vanskelig å fastslå årsaker til selvmord (om det for eksempel er av "fri, rasjonell vilje" eller depresjon)så taler vel kunnskapen man har mot at selvmord, selvmordsforsøk og det å være suicidal ofte er en del av et større sykdomsbilde, noe som kompliserer frihetstankegangen en smule, kan man si. Hvis jeg nå først skal mene noe, så velger jeg å vektlegge den ambivalensen mange overlevende etter selvmordsforsøk, eller suicidale/tidligere suicidale forteller om. Det er ikke nødvendigvis det at man vil dø, men man vil heller ikke leve. Mange forteller om en ambivalens helt fram til etter at man har forsøkt (og mislyktes, hva de som "lykkes" mener får vi jo selvsagt aldri vite). Det mener jeg man må ha i bakhodet, når man skal mene noe om hva selvmord er. 2
Ginavn Skrevet 30. oktober 2018 #15 Skrevet 30. oktober 2018 Hvis man vil avslutte livet, så bør man få lov til det. Leste VG-saken om hun som var bokstavelig talt bundet fast i psykiatrien. Hun "måtte leve", for hun kunne jo kanskje bli mor en dag... 🙄 Jeg vil i prinsippet ikke kalle det egoistisk; unntaket er de som velger å kjøre seg i hjel i møte med andre. Dét synes jeg krysser ei ganske alvorlig grense. 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #16 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har et veldig nyansert forhold til det. Synes det er urettferdig å kritisere folk for å ta selvmord. Sannsynligvis har de hatt det verre enn oss andre. Dessuten må en ikke glemme at det er svært ulike grunner til at folk tar selvmord. Jeg tenker også på de som er alvorlig syke, eller de som dør som følge av rus. Selv jobber jeg innen psykiatri, og jeg ser ofte at selvmord IKKE tas av egoistiske årsaker, heller motsatt. For eksempel kan en alvorlig deprimert person virkelig tro at alle en er glad i får det bedre uten en. Andre kan være i psykose, og kan IKKE stilles ansvarlig for handlingene sine. Noen har opplevd langt mer dritt i livet enn mange kan forestille seg. Det er lett å kritisere noen for å ta livet sitt når en selv ikke har vokst opp med å *advarsel - sterke ord* fått for eksempel stefaren sin penis presset inn i kroppen sin som barn gjentatte ganger, og daglig må leve med PTSD og kanskje uendelig med skam og smerte. Det er sant at livet er en god blanding av godt og jævlig for oss alle. -Men noen blir testet hardere enn normalen, og ofte er det disse som det ender tragisk med. En bør ikke romantisere selvmord, men en bør heller ikke ta for lett til kritikk. Anonymkode: 844cf...b7e 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #17 Skrevet 30. oktober 2018 1 minutt siden, Ginavn skrev: Hvis man vil avslutte livet, så bør man få lov til det. Leste VG-saken om hun som var bokstavelig talt bundet fast i psykiatrien. Hun "måtte leve", for hun kunne jo kanskje bli mor en dag... 🙄 Jeg vil i prinsippet ikke kalle det egoistisk; unntaket er de som velger å kjøre seg i hjel i møte med andre. Dét synes jeg krysser ei ganske alvorlig grense. Ja, hvordan gikk det med henne egentlig? Tenkte på det her om dagen om hun fortsatt ligger i belter 24/7 🤔 Anonymkode: bb825...522
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #18 Skrevet 30. oktober 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk må forstå at livet er en gigantisk "shit sandwich" for oss alle. Folk som tar livet sitt er feiginger og egoister. Jeg sier ikke at det ikke finnes gode grunner for hvorfor noen gjør det, men dette må være status quo. Selvmord er en handling av feighet og egoisme. Det skal ikke rettferdiggjøres, romantiseres eller legitimeres. Å ta sitt eget liv er å spytte på gaven vi er gitt ved livet. ALT kan bli bedre når du virkelig har truffet bunnen. Dette er hva vi skal fokusere på. Dette er vår identitet som menn og kvinner fra nord. Anonymkode: ef043...63d Du er faen meg dum i huet! Anonymkode: de6df...a1d 9
Ginavn Skrevet 30. oktober 2018 #19 Skrevet 30. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvordan gikk det med henne egentlig? Tenkte på det her om dagen om hun fortsatt ligger i belter 24/7 🤔 Anonymkode: bb825...522 Jeg vet ikke, kanskje VG kommer med en oppfølgning snart?
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. oktober 2018 #20 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) På 30.10.2018 den 22.06, NancyDrew skrev: Selvmord er en permanent løsning på et midlertidig problem. Det har sviktet, en eller annen plass, rundt de som sliter såpass psykisk at de velger å ende livet sitt. Det som er umoralsk her, er å sitte å kalle det for en feig avgjørelse. Hvor langt nede har man ikke kommet, når man blir i stand til å ta en så drastisk avgjørelse? For deg oppe her, som sa at det regelrett er å spytte på de som ga deg livet - hva om de som ga deg livet, er de samme som fikk deg til å ende det? Ikke alle vokser opp i et bra hjem. Ikke alle vokser opp med noen rundt seg i det hele. Dette er mennesker som ikke lenger ser en annen utvei. Det er der, akkurat der, det må gjøres en stor endring på flere steder. Jeg forstår hva du skal frem til, men hvorfor. Hvorfor velge denne utveien, når man kan få en annerledes fremtid. Hvorfor ikke heller velge hjelp, all hjelp, gripe ut en hånd til HVEM SOM HELST. Man skal aldri holde seg i live for andre, det er ikke sånn man må se på det. Man skal holde seg i live for seg selv. Bygge seg selv. Være villig til å redde seg selv. Igjen; det må settes inn mange flere tiltak, så det når ut til flere. At terskelen for å få hjelp blir mindre, og enklere. Det er ikke alle problem som er midlertidige. Jeg er enig med deg i at det ikke er en egoistisk avgjørelse, og at man trenger hjelp når man er så langt nede. Det unner jeg ingen. Virkelig ikke. Endret 4. desember 2018 av Jegskulleønskeat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå