Gå til innhold

Åpent kontorlandskap - og kollega som konstant gnåler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter i åpentkontorlandskap, og i min umiddelbare nærhet sitter en person som alltid er «pjusk», som jeg vil kalle det. Klager hver eneste dag på sykdom, enten det er hodet, mage eller noe annet. Skjer også veldig ofte «dramatiske» ting med denne personen, og med dramatisk så mener jeg ting som gjerne ingen andre hadde reagert på, eller i hvert fall ikke latt prege arbeidshverdagen sin av! Eksempelvis at marsvinet har fått øyebetennelse.....

Føler litt paradoksalt å klage over en klager - er jeg da noe bedre 😅 men dette begynner på alvor å bli slitsomt, personen legger ut i det vide og brede om små hendelser og detaljer jeg ikke kunne brydd meg mindre om. Og dette konstante maset om sykdommer og en holdning som «dere skal være glad jeg er her i det hele tatt» begynner å tære bra på stemning og humøret på arbeidsplassen. Noen som har noen gode råd til hvordan man håndterer slike personer? Kan jeg si noe uten å virke som Norges største drittsekk eller må jeg pent bite i meg maset i tide og utide? Noen erfaringer der ute? 😅

Anonymkode: afd86...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg lyddempende headset og lat som om du ikke hører.

Skrevet

Vær positiv tilbake. En kollega sluttet å syte til meg etter at jeg begynte med det. Verdt et forsøk:) 

Anonymkode: eb72e...0b6

• Liker 1
Skrevet

Har erfaringer med dette ja. Hvis en persons oppførsel påvirker din arbeidsdag og humør kan du ta det med verneombud eller leder for din avdeling. 

Der jeg jobbet tidligere hadde vi en kollega som klaget på så og si alt og klaget på at det var kun han som gjorde en god jobb. Det gjorde oss andre svært slitne. Vi tok dette opp med sjefen vår , som tok en samtale med kollega og etter det ble han mildere. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær positiv tilbake. En kollega sluttet å syte til meg etter at jeg begynte med det. Verdt et forsøk:) 

Absolutt enig med deg, og det er dette jeg har forsøkt i lang tid - men vedkommende er ikke akkurat lydhør for hva andre sier, er som regel mest opptatt av å planlegge hva personen skal svare 😂 men absolutt, kanskje øke positiviteten enda noen hakk! Bare øse på

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt enig med deg, og det er dette jeg har forsøkt i lang tid - men vedkommende er ikke akkurat lydhør for hva andre sier, er som regel mest opptatt av å planlegge hva personen skal svare 😂 men absolutt, kanskje øke positiviteten enda noen hakk! Bare øse på

Kjør på, og få med flere på det:) Hos oss så er det 2 personer igjen som hører på sytingen til dama, og det er jo deres valg...

Skrevet

Hadde vel svart enkelt og greit at vi har jo alle vårt å slite med, men vi er jo her allikevel alle sammen :) 

Skrevet

Hva har dette med åpent kontorlandskap å gjøre egentlig?

Anonymkode: c066c...618

Skrevet

Etter at vi fikk åpent kontorlandskap så har jeg headset på alltid med musikk. Da slipper jeg meningsløs gnåling, noe det er mye av på min jobb, er egentlig utrolig at noe blir gjort her... Men sånn er det når man jobber i kommunen.

Anonymkode: 3e666...125

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Så bra du endelig ble kvitt det marsvinet! :D»

Nei da... Jeg er enig i at det hjelper å vri samtalen over på noe positivt og ikke være med på klagingen.

Anonymkode: c082e...b75

• Liker 1
Skrevet

Si noe positivt som avrunder samtalen og ikke inviterer til vider oppfølging fra henne.

"Ja ja, det går nok over", "Ja, det er viktig å ha noe å klage på, haha", "Bra det snart er helg", "Sånt skjer", ""Huff, du får ha god bedring da", "Si ifra hvis jeg skal gjøre noe", "Vi har det alt for godt i Norge"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...