Gå til innhold

Intervjuer stilte merkelige spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd å få lignede spørsmål på jobbintervju: - «Hva jobber foreldrene dine som? « eller « hvorfor valgte du å bli sykepleier, å ikke lege? 

Lege som intervjuet.. 

Syns det er merkelige spørsmål å stille en søker. Hva mener dere?:)

Anonymkode: 03b0d...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres merkelig ut, men siden det kom fra en lege så hørtes det ikke like merkelig ut likevel. Sikkert en normalsak for dem å spørre om mtp genetikk, arv og miljø både til pasienter og på intervjuer.. 

Jeg vet ikke, jeg altså, men har blitt for vant til at hver og en får sin normal som kanskje ikke alltid henger på greip for andre.

Om det er innafor er jo et annet spørsmål.

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt innafor ut? Valgte du å bli sykepleier, fordi du ikke klarte/orket å bli lege? Ville du foreks. egentlig bli lege, men valgte en «enklere» stilling? 

Valgte du yrket ditt fordi foreldrene dine jobber med det samme, og du vil gå i deres sko? Evt kanskje fordi du synes deres jobber har virket spennende? Eller valgte du dette yrket selv om foreldrene dine jobber i bedrift, fordi det alltid har vært en drøm for deg å jobbe innen helse/med mennesker? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket litt nedlatende ut? Som om han/hun prøvde å komme i bunns i hvorfor du valgte å bli sykepleier av alle ting? 

Anonymkode: 46ac0...4a0

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes spørsmålene er helt sprø. Hvorfor er det relevant hva foreldrene dine jobbet med? Og sykepleier og lege er to HELT forskjellige jobber, selv om man jobber innenfor helsevesenet. Blir leger spurt om hvorfor de ikke ble sykepleiere i stedet? Sannsynligvis ikke.

Anonymkode: 6fc81...751

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes spørsmålene er helt sprø. Hvorfor er det relevant hva foreldrene dine jobbet med? Og sykepleier og lege er to HELT forskjellige jobber, selv om man jobber innenfor helsevesenet. Blir leger spurt om hvorfor de ikke ble sykepleiere i stedet? Sannsynligvis ikke.

Samme tenkte jeg!  Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NancyDrew skrev:

Høres helt innafor ut? Valgte du å bli sykepleier, fordi du ikke klarte/orket å bli lege? Ville du foreks. egentlig bli lege, men valgte en «enklere» stilling? 

Valgte du yrket ditt fordi foreldrene dine jobber med det samme, og du vil gå i deres sko? Evt kanskje fordi du synes deres jobber har virket spennende? Eller valgte du dette yrket selv om foreldrene dine jobber i bedrift, fordi det alltid har vært en drøm for deg å jobbe innen helse/med mennesker? 

Det jeg tenkte å skrive også. Hvilke ambisjoner man har og om det er drømmejobben eller ei er jo relevant. For om du ser på jobben din som en plikt og en jobb-jobb uten at du har en lidenskap eller drøm om det, vil jo lett gå utover arbeidsmoralen. Ta skuespillere på teater (og film/tv men kanskje lettere å se på teater), eller forfattere, det er ikke ofte de er sykmeldt over filleting, fordi de virkelig elsker jobbene sine. Arbeidsmoralen er høyere hos dem, enn hos de som bare har en tilfeldig jobb for pengenes skyld. 

Det er ofte at barn velger samme yrke som foreldre. Fordi de ikke bryr seg og ser på det som en plikt og en pengekilde. Det er ikke alle som setter seg ned og ser igjennom hele yrkeslisten hos vilbli.no. Man går ofte for det man vet litt om og den infoen får man lett fra foreldre. Mine to søsken fulgte mamma og pappa`s fotspor, men ikke jeg, jeg fulgte drømmen min. 

Anonymkode: 5274e...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle de ha lyst til å tjene mindre og ha en kjedeligere jobb? Sykepleiere er jo bare en blanding av assistent og vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt spurt det samme. Jobber på sykehus. De ble rare når jeg sa at mine foreldre er diplomater. Fikk jobben da😝.

Anonymkode: 44602...8fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette i starten av intervjuet? For da kan det jo være han faktisk bare (på en litt klønete måte) forsøkte å bryte isen og få i gang en dialog 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lill3My skrev:

Var dette i starten av intervjuet? For da kan det jo være han faktisk bare (på en litt klønete måte) forsøkte å bryte isen og få i gang en dialog 

På slutten:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som skjer når de som intervjuer ikke vet hvordan man gjør det, men tror det er om å gjøre å komme opp med mest mulig originale og sære spørsmål for å vippe den de intervjuer av pinnen.

Anonymkode: b3bcf...563

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok at man spør hvorfor man ble sykepleier, men veldig idiotisk og spørre hvorfor man valgte det i stedet for lege! Men intervjueren er vel kanskje en arrogant fjott. 

Og så lurer jeg på hva de vil bruke informasjonen om foreldrenes yrker til? Kan deres yrkesvalg brukes for å sile ut folk på grunnlag av sosial bakgrunn? 

Anonymkode: d1090...d43

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at man spør hvorfor man ble sykepleier, men veldig idiotisk og spørre hvorfor man valgte det i stedet for lege! Men intervjueren er vel kanskje en arrogant fjott. 

Og så lurer jeg på hva de vil bruke informasjonen om foreldrenes yrker til? Kan deres yrkesvalg brukes for å sile ut folk på grunnlag av sosial bakgrunn? 

At legen spurte hvorfor ts ble sykepleier og ikke lege kan skyldes at legen ønsket å finne ut av om ts valgte sykepleie av genuin interesse. Foreldrenes yrker kan også spille en rolle her. Valgte ts å bli sykepleier fordi både mor, mormor og søster er sykepleiere, og hun ikke anså andre yrker som et alternativ, eller fordi hun tok et selvstendig valg om å jobbe med noe hun interesserer seg for?

Anonymkode: 93677...c9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han syns du virket så oppegående at det var rart du ikke satset fullt og ble lege? Ikke forvat det er noe galt å være sykepleier, men du kunne nådd enda lengre liksom?

Anonymkode: 1760b...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At legen spurte hvorfor ts ble sykepleier og ikke lege kan skyldes at legen ønsket å finne ut av om ts valgte sykepleie av genuin interesse. Foreldrenes yrker kan også spille en rolle her. Valgte ts å bli sykepleier fordi både mor, mormor og søster er sykepleiere, og hun ikke anså andre yrker som et alternativ, eller fordi hun tok et selvstendig valg om å jobbe med noe hun interesserer seg for?

Anonymkode: 93677...c9a

Jeg ser fortsatt ikke poenget med å sette det opp mot legeryrket. De aller fleste jeg kjenner som er sykepleiere, har ikke satt seg ned og vurdert lege opp mot sykepleier når de skal velge utdanning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok stilt spørsmål tilbake på hvorfor intevjuer mener det er relevant i forhold til jobben og mine kvalifikasjoner og evner til å utføre en god jobb etter å ha svart på dem..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv sykepleier å har aldri vurdert legeyrket. Det er jo to forskjellige profesjoner. 

Anonymkode: c9d4e...028

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, NancyDrew skrev:

Jeg er så inderlig lei av denne holdningen, som om sykepleiere bare er noen first price-leger. Det er to ulike stillinger som krever ulike ferdigheter, og jeg synes ikke det spørsmålet hører hjemme på et jobbintervju med en sykepleier. Sykepleiere gjør en like viktig jobb som leger, helsevesenet handler om en god del mer enn å stille en diagnose og skrive ut resepter. Sykepleierne er de som gjør jobben etter at legen har beskrevet hva som må gjøres.

Forøvrig trenger vi jo flere sykepleiere enn lege, så ville jo vært ganske idiotisk om alle skulle studert medisin istedenfor sykepleie.

Anonymkode: fb3b8...480

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...