AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg og bf går fra hverandre og sammen har vi en baby på straks 6 mnd. Han vil ha samvær med sønnen sin og sier han ønsker annen hver helg. Det er ikke aktuelt for meg da han er altfor liten og jeg ammer. Men samvær skal jeg ikke nekte de. Bf har et rusproblem. Han har tatt heroin av og til. Holder seg i flere uker og mnd så kan han ha en sprekk. Går aldri flere dager og ruser seg. Jeg hørte at barnevernet ikke krever inn pisseprøver av han siden vi ikke skal bo sammen. Stemmer dette? Anonymkode: 7a5f3...e0a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #2 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg jobber ikke i barnevernet, men har hatt mye med de å gjøre. Som mor må du være helt klar på, og i skriftlig form, hva du forventer av far, og at du vil han skal ta rusprøver før han har samvær. Og de samværene bør bare være av noen timer. For din egen skyld så må du være striks her, hvis ikke så kan det brukes mot deg senere at du leverer barne ditt til en rusmisbruker. Hallo Heroin! Har lyst til å si rådfør deg med barnevernet, men jeg er jammen ikke så sikker. Kanskje ring bv anonymt et annet sted i landet og forhør deg, slik at du krevet det samme av far som de ville gjort. Anonymkode: 60763...e8a 7
NancyDrew Skrevet 30. oktober 2018 #3 Skrevet 30. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og bf går fra hverandre og sammen har vi en baby på straks 6 mnd. Han vil ha samvær med sønnen sin og sier han ønsker annen hver helg. Det er ikke aktuelt for meg da han er altfor liten og jeg ammer. Men samvær skal jeg ikke nekte de. Bf har et rusproblem. Han har tatt heroin av og til. Holder seg i flere uker og mnd så kan han ha en sprekk. Går aldri flere dager og ruser seg. Jeg hørte at barnevernet ikke krever inn pisseprøver av han siden vi ikke skal bo sammen. Stemmer dette? Anonymkode: 7a5f3...e0a Nei. Ta kontakt med Bv, forklar situasjonen, så vil de høyst sannsynlig kreve urinprøve av barnefar for at han skal ha samvær. Spm her er jo; har du opplyst noen om dette, når dere var sammen? Lot du han bo i huset rundt dere, samtidig som han ruset seg? For da vil trolig også din omsorgsevne bli sjekket ut her. 5
hjärterdam Skrevet 30. oktober 2018 #4 Skrevet 30. oktober 2018 Så bra at du og baby ikke skal bo sammen med en som ruser seg lenger, det er en flott avgjørelse (og vil telle mye mer på vurdering av omsorgsevne enn det at dere har bodd med han). Du kan kreve rusprøver, men det er ikke sikkert det er en barnevernssak, dette kan like gjerne være en barnefordelingssak i rettssystemet. 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og bf går fra hverandre og sammen har vi en baby på straks 6 mnd. Han vil ha samvær med sønnen sin og sier han ønsker annen hver helg. Det er ikke aktuelt for meg da han er altfor liten og jeg ammer. Men samvær skal jeg ikke nekte de. Bf har et rusproblem. Han har tatt heroin av og til. Holder seg i flere uker og mnd så kan han ha en sprekk. Går aldri flere dager og ruser seg. Jeg hørte at barnevernet ikke krever inn pisseprøver av han siden vi ikke skal bo sammen. Stemmer dette? Anonymkode: 7a5f3...e0a Hadde ikke levert barnet mitt til en med rusproblem!! Hadde dratt alene på familievernkontoret for å diskutere med de hvordan det skal gjøres. Anonymkode: 9af6e...ae9 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 Om det kreves urinprøver kommer an på saken, det avgjøres i hver enkelt sak. Du må først snakke med bv og høre hva de tenker. Anonymkode: 76d38...8c5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 Barnevernet kan ikke nekte samvær mellom barn og far. Det er ditt ansvar. Vi kan ikke kreve urinprøver på grunn av mistanke om rusmisbruk, det er ditt ansvar. Vi kan være behjelpelige med å ta i mot prøvesvarene, selve prøvene må tas av fastlegen. Vi kan også gi en SKRIFTLIG anbefaling om at "siden mor bekymrer seg for at far misbruker heroin og/eller andre narkotiske midler bør mor ikke levere fra seg barnet på samvær uten tilsyn". Anbefalingen SKAL være skriftlig og faglig begrunnet. Hvis vi anbefaler muntlig og vi blir klaget inn til fylkesmannen er dette en utrolig kjip feil å bli tatt på. Har brent meg på den.. I bunn og grunn er det du som mamma som har ansvar for å sørge for at ditt barn er trygt. Hvis det er slik at du er redd for at det ikke er det så kan du beskytte barnet ditt med å melde til bv, og vi kan undersøke omsorgskompetansen til bf. Vi kan også foreslå rusprøver, og være klare på at hvis det er noe han nekter å gjennomføre som tiltak så vil vi naturlig nok gå ut i fra at prøvene ville vært positive og dermed anbefale mor å ikke la ham ha ansvaret for barnet alene. Jeg er forøvrig enig med deg, som ekspert feltet, at spedbarns psykiske helse ikke har godt av overnatting vekke fra sin primære tilknytningsperson annenhver helg. Likevel er det lurt med hyppige samvær, og de kan jo godt væreuten deg hvis du tror det ka n gå greit. For å opprettholde tilknytningen og relasjonen dem i mellom. Lykke til! Håper dere får til en god ordning. Anonymkode: ce94b...ab9 4
netpuppy Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg har en venninne som gikk fra barnefar når babyen var liten på grunn av rusproblemer hos far. En veldig trist og vanskelig situasjon, men hun tok selv kontakt med barnevernet og fikk god hjelp og veiledning hos dem. Så jeg tror jeg hadde gjort det om jeg var deg, altså kontaktet barnevernet direkte og rådført meg.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg har vært i samme situasjon, og det er som en over her sier. Bv kan hverken gjøre noe med samværet eller urinprøver. Det er du som har hovedansvaret for barnet som har ansvar for samværet. Jeg har hatt mange samtaler med bv og det var de som fikk inn bekymringsmelding på far. Men de bare informerte meg og gav meg råd. Det jeg gjorde var at far fikk samvær med tilsyn, i mitt tilfelle meg og samboer. Han måtte ha rene urinprøver en gang i uken, i et år før han fikk samvær alene. Du må på ingen måte la far ha samvær alene med barnet med mindre du er helt sikker på at han er rusfri. Anonymkode: 09b2f...964 1
Anglofil Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker. Yvonne (teamleder)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå