AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 ..hvorfor gjør dere det? Jeg lurer oppriktig på hvilken grunn som ansees som god nok for å sikre barna adskillig dårligere i bil enn hva som blir anbefalt. Jeg holder ikke oppe pekefingeren her, men lurer oppriktig på det. Anonymkode: a0afc...df5 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #2 Skrevet 30. oktober 2018 https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ hvor står det at barnet må sitte bakover til det er 4 år? Anonymkode: bb08d...03f 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #3 Skrevet 30. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ hvor står det at barnet må sitte bakover til det er 4 år? Anonymkode: bb08d...03f https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/ Det MÅ ingenting. Men anbefalingene er sterke. Lovverket er etter min mening alt for slapt. Anonymkode: a0afc...df5 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #4 Skrevet 30. oktober 2018 Fordi han ble bilsyk og kastet opp på hver eneste biltur. Regner med en uoppmerksom sjåfør er minst like farlig. Anonymkode: 4f76f...ed1 29
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #5 Skrevet 30. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/ Det MÅ ingenting. Men anbefalingene er sterke. Lovverket er etter min mening alt for slapt. Anonymkode: a0afc...df5 Mange føler kanskje at det er bra nok når det følger lovens bokstav. Så kan man jo argumentere med at anbefalingene er strengere. Men man kan jo selvsagt argumentere i mot; hvorfor er ikke loven endret i retning av anbefalingene om den ikke er "bra" nok? Også er det nok ingen hjelp i at ganske mange som interesserer seg for trafikksikkerhet er veldig hissige og skarpe i diskusjonene. Det får gjerne teppet til å gå ned hos den gruppen man ønsker en holdningsendring hos. Anonymkode: 2e014...d1f 5
Wonders Skrevet 30. oktober 2018 #6 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Er det lengde eller vekt på barnet som gjelder nå? Vi har isofix, det er viktig. Barnet var alt for langt selv om vi har Volvo xc90, en diger suv. Vel ikke alle jeg kjenner setter barna i setet heller, på kortere turer. Som til og fra Barnehagen osv. Ikke alle har satt på beltet riktig heller, med tanke på at beltet har vrengt seg og ikke blir rettet opp som er enda verre enn fremovervent. Endret 30. oktober 2018 av Wonders 2
pautina Skrevet 30. oktober 2018 #7 Skrevet 30. oktober 2018 Fordi bena ble for lange og vi ikke hadde råd til større bil.....kneblet vil jeg kalle stillingen mine havnet i bakovervendt etter 2.5-3 års alder....mas, gnell og grining det medførte på lenger tur kan jeg love deg at gav langt større % sjanse for at vi skulle krasje enn de % overlevelse man vinner på bakovervendt... Har fortsatt tilgode å se ett barn sitte bakovervendt når de er over 110 cm......er det virkelig noen som får det til på en god måte? TS hva slags bil og bilstol har du til din 4 åring? 13
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #8 Skrevet 30. oktober 2018 Akkurat nå, Wonders skrev: Er det lengde eller vekt på barnet som gjelder nå? Det kommer an på godkjenningen til stolen. Anbefalingen er fortsatt minst 4 år. Fysikken er den samme uansett hva loven og godkjenningen måtte si. Anonymkode: b5134...0fb 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #9 Skrevet 30. oktober 2018 3 minutter siden, pautina skrev: Fordi bena ble for lange og vi ikke hadde råd til større bil.....kneblet vil jeg kalle stillingen mine havnet i bakovervendt etter 2.5-3 års alder....mas, gnell og grining det medførte på lenger tur kan jeg love deg at gav langt større % sjanse for at vi skulle krasje enn de % overlevelse man vinner på bakovervendt... Har fortsatt tilgode å se ett barn sitte bakovervendt når de er over 110 cm......er det virkelig noen som får det til på en god måte? TS hva slags bil og bilstol har du til din 4 åring? Det er null problem Anonymkode: 5e58e...08a 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #10 Skrevet 30. oktober 2018 2 minutter siden, pautina skrev: Fordi bena ble for lange og vi ikke hadde råd til større bil.....kneblet vil jeg kalle stillingen mine havnet i bakovervendt etter 2.5-3 års alder....mas, gnell og grining det medførte på lenger tur kan jeg love deg at gav langt større % sjanse for at vi skulle krasje enn de % overlevelse man vinner på bakovervendt... Har fortsatt tilgode å se ett barn sitte bakovervendt når de er over 110 cm......er det virkelig noen som får det til på en god måte? TS hva slags bil og bilstol har du til din 4 åring? Hun er nå 110 cm 19 kg. Var 4 i sommer. Hun sitter i en axkid minkid. Har god plass enda. Både til beina og lengde ift stol. Har en c4 picasso med 3 individuelle seter,så god plass Tror kanskje ikke mange vet at beltefestet stol er like sikkert som isofix. Og isofixstolene varer bare til 18 kg. (Med noen unntak). Og de stolene som er beltefestet varer lengre både på kg og lengde Anonymkode: a0afc...df5 9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #11 Skrevet 30. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun er nå 110 cm 19 kg. Var 4 i sommer. Hun sitter i en axkid minkid. Har god plass enda. Både til beina og lengde ift stol. Har en c4 picasso med 3 individuelle seter,så god plass Tror kanskje ikke mange vet at beltefestet stol er like sikkert som isofix. Og isofixstolene varer bare til 18 kg. (Med noen unntak). Og de stolene som er beltefestet varer lengre både på kg og lengde Anonymkode: a0afc...df5 Og tenker og på butikkansatte som selger bilstoler. Tror ofte de anbefaler fremovervendt så fort isofixstolen er for liten. Selvom de burde sitte bakovervendt mye lengre. Anonymkode: a0afc...df5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #12 Skrevet 30. oktober 2018 4 minutter siden, pautina skrev: Fordi bena ble for lange og vi ikke hadde råd til større bil.....kneblet vil jeg kalle stillingen mine havnet i bakovervendt etter 2.5-3 års alder....mas, gnell og grining det medførte på lenger tur kan jeg love deg at gav langt større % sjanse for at vi skulle krasje enn de % overlevelse man vinner på bakovervendt... Har fortsatt tilgode å se ett barn sitte bakovervendt når de er over 110 cm......er det virkelig noen som får det til på en god måte? TS hva slags bil og bilstol har du til din 4 åring? Det finnes flere gode stoler på markedet i dag som gjør det mulig for større barn å sitte bakovervendt. Britax Maxway(Plus), Klippan Century, og flere av Axkid sine stoler. Små barn som sitter dårlig bakovervendt sitter enten i feil stol eller er unormalt store for alderen. Anonymkode: b5134...0fb 6
pautina Skrevet 30. oktober 2018 #13 Skrevet 30. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er nå 110 cm 19 kg. Var 4 i sommer. Hun sitter i en axkid minkid. Har god plass enda. Både til beina og lengde ift stol. Har en c4 picasso med 3 individuelle seter,så god plass Tror kanskje ikke mange vet at beltefestet stol er like sikkert som isofix. Og isofixstolene varer bare til 18 kg. (Med noen unntak). Og de stolene som er beltefestet varer lengre både på kg og lengde Anonymkode: a0afc...df5 Fin stol, nesten lik den vi har (snudd) men sitter hun med bena strekt ut da eller knærne opp, min er også fire og må innrømme vi har snudd for lenge siden.....han ble nesten hysterisk på slutten, da nærmet han seg 110 og mente han fikk krampe i bena av å sitte med knærne opp så lenge... 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #14 Skrevet 30. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange føler kanskje at det er bra nok når det følger lovens bokstav. Så kan man jo argumentere med at anbefalingene er strengere. Men man kan jo selvsagt argumentere i mot; hvorfor er ikke loven endret i retning av anbefalingene om den ikke er "bra" nok? Også er det nok ingen hjelp i at ganske mange som interesserer seg for trafikksikkerhet er veldig hissige og skarpe i diskusjonene. Det får gjerne teppet til å gå ned hos den gruppen man ønsker en holdningsendring hos. Anonymkode: 2e014...d1f Ja når loven er som den er er det jo lett å tenke at man kan snu etter man har nådd 9 kg/15 mnd. Og ja, jeg har hørt at bilstolgruppa på facebook får litt pes, men jeg har selv lært mye der og valgt og se bort i fra at de kan virke litt krasse. Kun fordi budskapet deres er så viktig. Og sårt trengt; der jeg bor ser jeg sjelden barn over 3 år sitte bakovervendt. Og man kan jo undre seg hvorfor det er så lett å gå imot anbefalingene på noe så viktig når det er lett å følge anbefalinger som for eks at man ikke skal legge nyfødte på magen når de skal sove eller at man skal unngå honning før fylte året. Dette er jo og kun anbefalinger. Anonymkode: a0afc...df5 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #15 Skrevet 30. oktober 2018 2 minutter siden, pautina skrev: Fin stol, nesten lik den vi har (snudd) men sitter hun med bena strekt ut da eller knærne opp, min er også fire og må innrømme vi har snudd for lenge siden.....han ble nesten hysterisk på slutten, da nærmet han seg 110 og mente han fikk krampe i bena av å sitte med knærne opp så lenge... Hun sitter på litt forskjellig vis faktisk. Noen ganger sitter hun bøyd av fri vilje og andre ganger strekker hun beina mot seteryggen. Har aldri hørt henne klage over dårlig benplass. Har montert stolen med en del benplass da:) Har og lest at det kan være ubehagelig for barn å sitte å dingle med beina i lufta for lenge og, men vet ikke nok om det. Anonymkode: a0afc...df5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #16 Skrevet 30. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja når loven er som den er er det jo lett å tenke at man kan snu etter man har nådd 9 kg/15 mnd. Og ja, jeg har hørt at bilstolgruppa på facebook får litt pes, men jeg har selv lært mye der og valgt og se bort i fra at de kan virke litt krasse. Kun fordi budskapet deres er så viktig. Og sårt trengt; der jeg bor ser jeg sjelden barn over 3 år sitte bakovervendt. Og man kan jo undre seg hvorfor det er så lett å gå imot anbefalingene på noe så viktig når det er lett å følge anbefalinger som for eks at man ikke skal legge nyfødte på magen når de skal sove eller at man skal unngå honning før fylte året. Dette er jo og kun anbefalinger. Anonymkode: a0afc...df5 Nudging. De to sistnevnte anbefalingene krever omtrent ingenting av foreldrene, så det er lett å følge. Å presse en illsint snartfireåring til å sitte bakovervendt i en bil derimot. Samt finne den bilstolen som passer i den bilen man har når barnet vokser ut av stol 2. Anonymkode: 2e014...d1f 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #17 Skrevet 30. oktober 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi han ble bilsyk og kastet opp på hver eneste biltur. Regner med en uoppmerksom sjåfør er minst like farlig. Anonymkode: 4f76f...ed1 Fortsatt ikke oppe med pekefingeren altså,men prøvde dere en ny stol der man kom høyere opp? Eller sette han i fremsete slik at dere hadde bedre kontroll på han? Evnt la han ha en pose i fanget der han kunne kaste opp i? For i mitt hode tenker jeg at jeg heller vil tørke oppkast enn å han barnet fremovervendt. I tillegg har jeg lest at bilsyken ikke alltid forsvinner og at man kan time det litt med inntak av mat. Og at kjørestil har noe å si Anonymkode: a0afc...df5 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #18 Skrevet 30. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nudging. De to sistnevnte anbefalingene krever omtrent ingenting av foreldrene, så det er lett å følge. Å presse en illsint snartfireåring til å sitte bakovervendt i en bil derimot. Samt finne den bilstolen som passer i den bilen man har når barnet vokser ut av stol 2. Anonymkode: 2e014...d1f Enig i at det er lettere å følge de. I disse dager finnes det gode og langvarige bilstoler som tar lite plass i bilen. Fremovervendte stoler skal ha 55 cm klaring til stolryggen foran, så det krever sin plass det og. Hvis man bare undersøker litt så er jeg overbevist om at du hadde en funnet en stol som passer ditt barn og som h*n hadde sittet godt i. Anonymkode: a0afc...df5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #19 Skrevet 30. oktober 2018 Kjenner jeg blir litt matt av slike tråder som dette. TS: Passer du alltid på at selene ligger perfekt i setet til dine barn, eller er de av og til vridd? Hva med vinterjakke på barnet, hender det du har det på i bilsetet? Har du løse gjenstander liggende i bilen, f.eks en handlepose med matvarer, en mobiltelefon, en hard leke av noe slag, en isskrape? Jeg vet at noen av oss er mer perfekte foreldre enn andre, men det finnes verre ting eller i alle fall like farlige ting som at en treåring sitter framovervendt. Anonymkode: 733fc...4d5 25
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #20 Skrevet 30. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig i at det er lettere å følge de. I disse dager finnes det gode og langvarige bilstoler som tar lite plass i bilen. Fremovervendte stoler skal ha 55 cm klaring til stolryggen foran, så det krever sin plass det og. Hvis man bare undersøker litt så er jeg overbevist om at du hadde en funnet en stol som passer ditt barn og som h*n hadde sittet godt i. Anonymkode: a0afc...df5 Jeg hverken oppga om jeg hadde egne barn, eller hvordan jeg valgte/velger å sikre dem. Jeg bare svarte konkret på hva jeg tror er bakgrunnen for problemstillingen du presenterer. Men siden du antar, kan jeg dele at mine barn var småvokste og kunne sitte godt bakovervendt til de begynte på skolen. Anonymkode: 2e014...d1f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå