Gå til innhold

Taco-fredag? Hvorfor det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor heter det egentlig taco-fredag? 

Smaker taco på fredager veldig annerledes enn taco på andre dager? :P  

Anonymkode: 30df1...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha

Jeg tror det bare handler om at det er så «luksus» og forholdsvis usunt middag at man kan feire helgen med det.

Men ellers vet jeg nå ikke. Hvem startet med det? Hvorfor fortsatte vi å bruke det? Og du, hva med oss som ikke spiser taco på fredager? 

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er så mange som spiser taco på fredager.

Anonymkode: f830a...5a9

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ikke verre enn at mange nordmenn spiser taco på nettopp fredager. Og så er den ofte etterfulgt av lørdagspizza. :Hehe:

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke at vi velger det fast. 

Men for vår det spises det i alle fall aldri på andre dager enn fredager. Fordi det er raskt, og usunt, og klassisk TV mat (eneste dagen i uka vi spiser foran PCen). 

Lørdagene foretrekker vi å bruke laaang tid på å lage mat og ved bordet. Og søndager er det gjerne tradisjonelle retter og ofte stek. 

Anonymkode: 59a0f...9e8

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier det er så usunt, er det nødvendigvis det da? :klo: Taco kan jo lages relativt sunt, dèt. Med ferske grønnsaker, mager kyllingkjøttdeig, lettrømme osvosv. Grove tacolefser. I forhold til mye av den norske husmannskosten er det ikke så vræl. 

• Liker 8
Skrevet

Taco kan jo absolutt lages sunt ja. :) 

(Personlig ville jeg heller latt være å spise taco enn å spise taco med kyllingkjøttdeig, i grove tacolefser og uten ost, men det er nå bare min mening.)

• Liker 3
Skrevet

Det er vel en familiegreie, den ene kvelden familien spiser middag foran TVn og ser noe familieunderholdning a la Idol, pluss ungene får velge middag og barn elsker taco.

Skrevet

Det var et særdeles vellykka markedsførings-stunt, den gangen taco ble introdusert for det norske markedet. 

"Taco-fredag" ble introdusert via reklame, rett og slett. Taco var nytt og spennende, mange prøvde ut og likte det, og så ble begrepet satt. 

Anonymkode: 4e57b...3a6

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at vi velger det fast. 

Men for vår det spises det i alle fall aldri på andre dager enn fredager. Fordi det er raskt, og usunt, og klassisk TV mat (eneste dagen i uka vi spiser foran PCen). 

Lørdagene foretrekker vi å bruke laaang tid på å lage mat og ved bordet. Og søndager er det gjerne tradisjonelle retter og ofte stek. 

Taco er vel den retten det er vanskeligst å spise i sofaen foran pc'en. Det er jo så lett å søle.

Og hvorfor er det så usunt? Det er kjøttdeig (kan lages med mye annet også), masse grønnsaker, litt rømme og ost. 

Anonymkode: 345f4...e72

Skrevet
21 minutter siden, NancyDrew skrev:

Dere som sier det er så usunt, er det nødvendigvis det da? :klo: Taco kan jo lages relativt sunt, dèt. Med ferske grønnsaker, mager kyllingkjøttdeig, lettrømme osvosv. Grove tacolefser. I forhold til mye av den norske husmannskosten er det ikke så vræl. 

Selvfølgelig. Men her er vi glad i tacokrydder (med mye salt), skjell eller lefser, guacemole, ost og rømme. 

Lager ofte braisert svinenakke eller entrecote i skiver i stedet for karbonadedeig. Men er jo likevel rødt kjøtt. 

Grove lefser er mer kaloririke og usunne enn maislefsene, så selv om de metter fortere så unngår vi disse. 

Skrevet

Hadde vi nå bare kun hatt taco på fredagen. Men i dag kan man jo servere taco hele uke i en eller annen form.

Mandag: Tacosuppe

Tirsdag: Taco form

Onsdag: Taco salat

Torsdag: Taco gryte

Fredag: Taco

Lørdag: Taco Pizza

Søndag: Taco pai

Jeg er glad i taco, har gjerne taco eller nachos på fredagen (enkelt, raskt og godt!), men lurer litt på hvorfor man plent skal ha taco smak av alt annet!? 😫 

• Liker 1
Skrevet

Man spiser jo ikke bare kjøtt, grønnsaker og rømme. Fyllet skal jo oppi noe og vanlige tacolefser og særlig tacoskjell inneholder ganske mange kalorier. Tror jeg leste et sted at en fylt tacolefse lett blir over 400 kalorier. Men altså, det er jo ingen som tar skade av å spise usunn og kaloririk mat i blant, selv ikke hver fredag. Synes ikke man trenger å ha fokus på sunt/usunt hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva som er fantastisk med taco at så mange vil ha det hver bidige fredag. :P 

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, FrankDrebin said:

Jeg skjønner heller ikke hva som er fantastisk med taco at så mange vil ha det hver bidige fredag. :P 

Jeg har aldri hørt om privatpersoner som har taco hver fredag, men for kantiner og lignende gir det litt mening. Der kan det være greit med forutberegnelighet slik at folk vet om de skal gå i kantina eller ikke. Tilsvarende om  med tilbud. Om man bare har tilbud én dag i uka så er det greit å gjøre det forutsigbart og lett å huske. 

Vi har tacotirsdag i vår kantine. Alle vet at på tirsdag kan man få taco i kantinen. Om man har lyst på taco så går man til kantina, har man ikke lyst på taco så har man med matpakke eller bestiller maten fra et annet sted.

Endret av SVK
Skrevet
9 minutter siden, SVK skrev:

Der kan det være greit med forutberegnelighet slik at folk vet om de skal gå i kantina eller ikke.

Foutsigbarhet :)

Anonymkode: 6ec52...b59

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva som er så fantastisk med taco, men folk kan nå spise hva de vil. Vi har det kanskje en håndfull ganger i året og da bare fordi barna gjerne vil ha det, jeg lever fint uten. 

Jeg kjenner imidlertid mange som har taco hver fredag (og like mange som har pizza hver lørdag). Det er virkelig ikke uvanlig.

Skrevet

Er det ikke reklamen det kommer i fra? De er flinke der til å få folk til å gjøre som dem sier.

Anonymkode: a4881...4e2

Skrevet
49 minutter siden, FrankDrebin said:

For min del krydrer jeg kjøttdeigen på egenhånd og bruker mye chili, hvitløk, løk, paprika, tomat og muligens andre grønnsaker i kjøttdeigen - om det kan kalles kjøttdeig for semantikere. Kjøttblandingen, varm-biten inneholder mye smak.
Så en god hjemmelaget guacamole med rømme, tomat, løk eller annet. Legg til en søtlig grønnsak/frukt - ananas, druer, mais, mango eller noe annet. Og en krunchy salat / agurk eller kald grønnsak med crisp. 

Så kan vel nesten skrive under på en ukentlig taco-middag, eller to fordi det blir alltid rester nok og passer så bra med lefsene som holder til to dager og. Det er enkelt å lage, hyggelig, smaker godt og metter godt. Ikke altfor usunt, men det styrer man fint selv.

Anonymkode: 86689...0f7

Skrevet

Tacofredag kommer fra svenskene. :tristbla: :trist: 

I USA/ på Instagram er det forresten Taco Tuesday som gjelder. Så bare å slå seg løs i kveld allerede, folkens. :skya: 

Selv skal jeg ha pizza i dag, jeg er ikke så nøye på det. Bortsett fra om lørdagene, da jeg alltid og uten unntak spiser fisk.

Anonymkode: 524e0...0b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...