Gå til innhold

Bleieslutt for stort barn - har hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på tre år og syv måneder som enda bruker bleier. Det er barn nr 4, de andre sluttet rundt 3-3,5. Han tisser ofte på do, men hvis jeg tar av ham bleia så tisser han bare i buksa. Noen tips?

Anonymkode: 3f75c...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde og en sen bleieslutter her i hus, det som hvertfall gjorde han mer motivert var at det var ekkelt å gå med vått truse og bukse. I tillegg til en leke han ønsket seg. 

Ville prøvd å få rutine på tissingen. Belønningssystem og gave i "enden". 

Anonymkode: 104da...b77

Skrevet

Ikke ta på bleie igjen selv om han glemmer seg å tisser i buksa. Skift klær og vask... Og vær forberedt på å gjøre det en stund. Dumt at dere ventet så lenge. 

Anonymkode: 2e35a...0d6

• Liker 4
Skrevet

Min gutt er 3 år og 4 måneder. Jeg skal prøve å følge rådene dere gir. Han har forsinket språk, så mulig det er en grunn til at han ikke har samarbeidet om tilbud om å bruke potte og do hittil. Vi jobber med å motivere ham. 

Anonymkode: 6492a...063

Skrevet

Vi hadde en komplisert bleieslutt med eldste vår.  Hun kunne kun tisse på doer hun anså som trygge. Dvs vår do og besteforeldres do. Ikke i bhg og ikke ellers. Bæsjing skjedde kun i bleia. Ellers så holdt hun seg,og hun hadde aldri uhell hverken med nr en eller to. Rett før hun ble fire nekta jeg henne bleie pluss at jeg droppa nattbleia. Hun hadde mer tørre bleier på morgenene enn våte så da satt jeg hardt mot hardt. Det høres kanskje brutalt ut, men både jeg og bhg var enige om at det var ok å gjøre siden hun var så stor og at hun forstod så mye. Det ble noen tøffe dager til tider der hun holdt seg fra å bæsje, men etter at jeg kjøpte duphalac som jeg sa hun måtte ta hvis hun ikke bæsja hver dag så løsna det helt. Bæsja hver dag etter det og hun har ikke varige men etter den litt brutale fremgangsmåten. Bruker og alle slags doer nå uten problem. 

Glad var jeg da lillesøstra slutta av seg selv dag og natt da hun var 2,5 år. Så det er tydelig at barn er forskjellige! 

Lykke til:)

Anonymkode: dac65...832

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt er 3 år og 4 måneder. Jeg skal prøve å følge rådene dere gir. Han har forsinket språk, så mulig det er en grunn til at han ikke har samarbeidet om tilbud om å bruke potte og do hittil. Vi jobber med å motivere ham. 

Samm her... Forsinket språk og forsinket bleieslutt. Han slutte thelt da han var 3,5år, og da faktisk på egen initiativ! :)

Vi prøvde mange ganger tidligere, men dette kigg ikke. Så plutselig en dag ville han ikke ha bleie lenger. Ikke på natten heller. Og det har gått kjempefint. Har kun hatt noen få uhell der han har tisset på seg om natta, men ellers er han kjempeglink! :)

Merkelig dette, sen med språket vår også. Vet ikke om det har en sammenheng.. .)

Anonymkode: 47c17...682

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min har også forsinket språk og har logopee i barnehagen. 

Anonymkode: 3f75c...12e

Skrevet (endret)

Her sluttet det ene barnet når det var 4. Vi stresset ikke og gjorde dette etter barnets utvikling. Det andre sluttet når det var 2,5 år. 

Begge var tørre hver natt i 1 år før de sluttet med bleier på dagtid. Så litt bakvendt rekkefølge her, altså.

Så de sluttet likt. Samme sommer ble begge bleiefrie. Det er innmari deilig!

Ikke stress, ts. Alle barn er forskjellige.

Endret av Wonders
Skrevet

Ikke stress med det. Den feilen gjorde vi. Det gjorde at barnet satte seg skikkelig på bakbeina og nektet å gå på do.

Anonymkode: 9b6e0...11f

Skrevet

En ting dere skal være veldig oppmerksomme på er å ikke gjøre do til en negativ greie. Ikke press, prøv å gjøre det til noe som er gøy og motiverende for barnet. 

Har selv stort barn som bruker bleie (med på grunn av inkontinens som følge av utviklingsforstyrrelse). For å få han interessert i å gå på do så ble han med når pappa skulle på do. Han fulgte med på hva som skjedde der inne og etterhvert tok han initiativ til å prøve. Interessen har dabbet av siden den gang, men det var iallfall et steg i riktig retning :) 

har du forsøkt tegnøkonomisystem for å motivere barnet? Lag en plakat som du setter klistremerker på for hver gang barnet går på do og etter x-antall klistremerker så får barnet en belønning (noe barnet interesserer seg for). På den måten får barnet motivasjon til å gå på do. Vil ikke barnet på do så lager du minst mulig oppmerksomhet rundt det. La barnet bruke bleie som vanlig i starten og gjør det på en måte som gir barnet opplevelsen av at det er hans eget valg. Er iallfall verdt forsøket og kanskje dere kommer litt igang, selvom dere kanskje ikke kommer i mål veldig fort. Bruk gjerne klistremerker som er interessante for barnet, på den måten kan klistremerkene i seg selv også være en forsterker :) 

Anonymkode: 9b6c3...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...