Gå til innhold

Katten min vil ikke ha tørrfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en kattunge på 12 uker, men den vil ikke ha tørrfor, har prøvd flere forskjellige (ikke dagligvare) Men katten vil bare ha våtfor. Hvordan få den til å spise tørrfor ?

Anonymkode: a06ed...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått en kattunge på 12 uker, men den vil ikke ha tørrfor, har prøvd flere forskjellige (ikke dagligvare) Men katten vil bare ha våtfor. Hvordan få den til å spise tørrfor ?

Hva er den vandt til fra der den kom fra? 

Anonymkode: ff17d...862

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er den vandt til fra der den kom fra? 

Fikk beskjed om at den var vant til begge deler.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om at den var vant til begge deler.

Har du gitt den det tørrforet den fikk der den kom fra? En kattunge spiser heller ikke kjempemye. Vår spiste et par munnfuller om dagen i starten, man skulle ikke tro at han spiste noe i det hele tatt. Fikk kun litt våtfor morgen og kveld, ingenting innimellom. Så han skjønner at han ikke får noe annet. 

Skrevet

Litt smålykkelig over at endelig jeg kan svare noen. Har blitt en del desperate tråd fra min side de siste 5 månedene om mange kattespørsmøl. 

Først vil jeg si gratulerer som nybakt katteslave!😍 

Så til spørsmålet ditt. Katten min elsker også våtfor. Saus, saus og saus. Det er livets mening. Hun rørte ikke tørrforen så mye i starten fordi jeg (uten å skjønne det) gjorde henne en bjørnetjeneste med å fore henne med våtfor flere ganger om dagen (før jeg hadde lest meg skikelig opp til det). Det jeg gjorde var rett og slett å ikke gi henne våtfor til hun spiste tørrforen. Hun har åpen tilgang til det (anbefaler det, da kan hun gå og spise det etter behov) og får nå en pose om dagen. 

Så tvingeteknikken fungerte på meg. Men har også lest at du kan bløtlegge tørrforen! Men du, nå som jeg skrev dette kom jeg på noe som kan være potensielt smart. Hva med å putte bittelitt gravy og våtfor oppi tørrfôr??

• Liker 2
Skrevet

Mine katter får våtfor om morgen ellers kan de spise tørr for som står fremme hele tiden og alltid tilgang på friskt vann. Hadde kattene fått velge hadde de bare spist våtfor.

Skrevet

Gi Vom - kattemat? Så får katten det beste fôret, samt råfôr.

Anonymkode: 73d7f...4a7

Skrevet

Min kattunge ble likedan da jeg introduserte våtfor for henne. I starten elsket hun tørrforet hun fikk, men etter hvert begynte hun bare å mjaue og se desperat opp på meg hver gang hun fikk tørrfôr. Hun ville jo ha det deilige våtforet, må vite. Så jeg begynte å blande ut tørrforet med en liten skje våtfor, og da spiser hun.

Så problemet her er ikke helt løst, da jeg fremdeles må stå og blande maten for henne før hun spiser😅 

Anonymkode: f04f1...4af

Skrevet

Bløt tørrfôret. Ha i vann og la det bli vått. Mange katter synes dette er mer appetittlig, men jeg ville også ha servert tørrfôr ettersom katten bør bli vant til å spise hard mat også. Dette er bra for tennene.

Anonymkode: e4e05...fb3

• Liker 1
Gjest Promqueen
Skrevet

Prøv å varme maten noen sekunder i mikroen. Passe på at det ikke blir varmt så klart, men når maten blir varmet blir set mer smak så kanskje katten vil ha om det smaker mer.

Skrevet

Ah, kjenner til dette problemet så godt!

Katten min nektet å spise tørrfor, jeg har prøvd ut alle mulige merker (fra dyrebutikk og matbutikk) og jeg sleit skikkelig. Men la meg bare si dette først: ikke gi katten bare tørrfor om den nekter å faktisk spise maten, fordi den er fortsatt veldig liten og trenger næringen for å vokse. Dette fortalte dyrlegen meg. Om kattungen din skal være vanskelig i starten vent hvert fall til den er over 6 måneder før du prøver å tvinge den til å spise tørrfor (min katt sultestreiket og NEKTET å spise tørrforet). Om katten din sulter seg ved å nekte å spise, vent til den er litt eldre med å tvinge den til å bare spise tørrfor.

Jeg blandet ut tørrforet den første tiden med våtfor, tunfisk fra dyrebutikken eller ved å koke opp kraft fra fisk eller kjøtt og blande ut kraften med tørrforet. Tørrfor skulle hun ha haha. 

Jeg fant til slutt et merke tørrfor som hun faktisk liker og spiser uten å sultedemonstrere mot maten. Nutrima fussy (for kresne katter), denne er litt dyr. 349kr for 2 kg. Men er så verdt det, når katten min faktisk spiser. 

Hvis jeg kjøper et annet merke og legger maten i skålen, så vil hun gå fram og lukte, og så snu og tigge etter ny mat. Og totalt nekte å spise til hun får noe hun vil ha. #diva

Anonymkode: 020d9...c56

Skrevet

Katten min elsker våtfor, men får kun tørrfôr. Her ble løsningen å kun gi tørrfôr. 

Han fikk våtfor etter en operasjon da han ikke hadde matlyst. Han husker godt lyden av våtforboksen, og hver gang vi åpner en hermetikkboks så kommer han løpende stakkars😭 

Anonymkode: 62eef...8c3

Skrevet

Kort og brutalt.

Ingen katt har dødd over matfatet ;)

Har mye og lang erfaring med katter. Og de er utspekulerte, små krek når de vet at de kan oppnå goder (våtfôr) i livet. 

Anonymkode: 6e8c0...412

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kort og brutalt.

Har mye og lang erfaring med katter. Og de er utspekulerte, små krek når de vet at de kan oppnå goder (våtfôr) i livet. 

Må supplere litt...

Det er selvfølgelig snakk om en liten kattunge, som tåler mindre enn en voksen katt. Så man må alltid være varsom og følge godt med på hva de spiser og drikker. 

• Liker 1
Skrevet
På 30.10.2018 den 13.42, Skilpadden skrev:

Litt smålykkelig over at endelig jeg kan svare noen. Har blitt en del desperate tråd fra min side de siste 5 månedene om mange kattespørsmøl. 

Først vil jeg si gratulerer som nybakt katteslave!😍 

Så til spørsmålet ditt. Katten min elsker også våtfor. Saus, saus og saus. Det er livets mening. Hun rørte ikke tørrforen så mye i starten fordi jeg (uten å skjønne det) gjorde henne en bjørnetjeneste med å fore henne med våtfor flere ganger om dagen (før jeg hadde lest meg skikelig opp til det). Det jeg gjorde var rett og slett å ikke gi henne våtfor til hun spiste tørrforen. Hun har åpen tilgang til det (anbefaler det, da kan hun gå og spise det etter behov) og får nå en pose om dagen. 

Så tvingeteknikken fungerte på meg. Men har også lest at du kan bløtlegge tørrforen! Men du, nå som jeg skrev dette kom jeg på noe som kan være potensielt smart. Hva med å putte bittelitt gravy og våtfor oppi tørrfôr??

Saus er tingen!! 😂😂😂😂😂 Kjenner meg, eller rettere sagt kattene igjen her.....

Anonymkode: 95aac...d75

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kort og brutalt.

Dette kan faktisk være ganske skummelt med så små kattunger da det ikke er mye som skal til før de blir pjuske 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, kjenner til dette problemet så godt!

Katten min nektet å spise tørrfor, jeg har prøvd ut alle mulige merker (fra dyrebutikk og matbutikk) og jeg sleit skikkelig. Men la meg bare si dette først: ikke gi katten bare tørrfor om den nekter å faktisk spise maten, fordi den er fortsatt veldig liten og trenger næringen for å vokse. Dette fortalte dyrlegen meg. Om kattungen din skal være vanskelig i starten vent hvert fall til den er over 6 måneder før du prøver å tvinge den til å spise tørrfor (min katt sultestreiket og NEKTET å spise tørrforet). Om katten din sulter seg ved å nekte å spise, vent til den er litt eldre med å tvinge den til å bare spise tørrfor.

Jeg blandet ut tørrforet den første tiden med våtfor, tunfisk fra dyrebutikken eller ved å koke opp kraft fra fisk eller kjøtt og blande ut kraften med tørrforet. Tørrfor skulle hun ha haha. 

Jeg fant til slutt et merke tørrfor som hun faktisk liker og spiser uten å sultedemonstrere mot maten. Nutrima fussy (for kresne katter), denne er litt dyr. 349kr for 2 kg. Men er så verdt det, når katten min faktisk spiser. 

Hvis jeg kjøper et annet merke og legger maten i skålen, så vil hun gå fram og lukte, og så snu og tigge etter ny mat. Og totalt nekte å spise til hun får noe hun vil ha. #diva

Anonymkode: 020d9...c56

Bare et tips om du ikke vet det, men det finnes 10-kilos sekker til 799 kr 😊 Sparer en god del på å heller kjøpe en stor sekk :) 

https://www.musti.no/nutrima-cat-vital-fussy?44189&gclid=CjwKCAjwpeXeBRA6EiwAyoJPKtSckX6TvErxU1jRfoEGyFk2X4hQWCiIaR8Msa-jGvsP9A3ByssPURoCqj4QAvD_BwE

Anonymkode: 46511...61e

Skrevet

Hvilket tørrfôr gir du? Ville kjøpt for fra dyrebutikk til kattunger. 

Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Hvilket tørrfôr gir du? Ville kjøpt for fra dyrebutikk til kattunger. 

Det står at det ikke er dagligvare for så da kan man vel strengt talt regne med at det er fra dyrebutikk/dyrlege tror du ikke? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...