AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #1 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har en datter på 8 år som ved flere anledninger har fortalt meg at hun kanskje tror hun er «sånn lesbisk» som hun sier😅 Min bror er homofil og har hatt kjæreste i 5 år, så homofili er en naturlig del av familien. Når vi har snakket med barna om kjærester og følelser har vi alltid nevnt at det er helt naturlig med både motsatt kjønn og samme kjønn. Datteren min har hatt to jentekjærester og en guttekjæreste. Hun skifter jo selvfølgelig følelser veldig fort, så ene dagen er det henne som er søt, andre dagen er det han som er kjekk. Når vi ser på film for eks sier hun alltid «hun var veldig fin» eller «hun var veldig pen», men hun syns aldri guttene på TV er noe kjekke. Jeg blir jo veldig nysgjerrig på om hun virkelig er lesbisk! Skulle gjerne visst det nå😉 Lurer jo litt på om kanskje barna som vokser opp nå har litt friere følelser. Det er jo så normalt og godtatt med alle slags følelser. Er det flere som har barn som har det sånn? Eller noen lesbiske som kan kjenne seg igjen? Anonymkode: 09317...dcb
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #2 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg er ikke lesbisk, men det kan jo hende hun er bifil. Man behøver ikke være enten eller. Anonymkode: 449dc...7bd 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #3 Skrevet 30. oktober 2018 Ta det som det kommer men du tillater at hun har kjæreste fra 8 års alder..? det være seg jente eller gutt, sånn kjærestegreier fra så tidlig alder er vel litt tidlig. Anonymkode: 261ae...fb2 3
Katy Perry Skrevet 30. oktober 2018 #4 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har ikke barn selv, men jeg tror kanskje det er litt tidlig å si enda. Hun kan forandre seg når hun blir eldre. Selv er jeg bifil, men skjønte ikke det helt selv for jeg var over 20 år. 2
Rullestolbruker Skrevet 30. oktober 2018 #5 Skrevet 30. oktober 2018 3 minutter siden, Katy Perry skrev: Jeg har ikke barn selv, men jeg tror kanskje det er litt tidlig å si enda. Hun kan forandre seg når hun blir eldre. Selv er jeg bifil, men skjønte ikke det helt selv for jeg var over 20 år. Så en dokumentar om unge transeksuelle i USA i forrige uke. husker ikke hvilken kanal, da jeg svippet bare på kanalene. Der var det psykologer som jobbet nært med unge helt ned fra 3 års alderen, som sa at noen visste ganske tidlig at de var feil kjønn. De ville være gutt eller gutter som ville være jente. De jobbet med å sjekke at det ikke bare var en ting som gikk over. Der på sykehuser fikk de helt ned i 11-14 års alderen hormoner for å bremse puerteten slik at de kunne ha operasjon senere. Var interessant, med tanke på hvor mange som burde sett denne angående å nekte for at mange er fdt i feil kropp. Så jeg vil tro at mange også vet, selv om de ikke kan sette egne ord på det enda, at de er homofil eller lesbisk ganske tidlig. Bare en tanke og innspill.
Katy Perry Skrevet 30. oktober 2018 #6 Skrevet 30. oktober 2018 1 minutt siden, Rullestolbruker skrev: Så en dokumentar om unge transeksuelle i USA i forrige uke. husker ikke hvilken kanal, da jeg svippet bare på kanalene. Der var det psykologer som jobbet nært med unge helt ned fra 3 års alderen, som sa at noen visste ganske tidlig at de var feil kjønn. De ville være gutt eller gutter som ville være jente. De jobbet med å sjekke at det ikke bare var en ting som gikk over. Der på sykehuser fikk de helt ned i 11-14 års alderen hormoner for å bremse puerteten slik at de kunne ha operasjon senere. Var interessant, med tanke på hvor mange som burde sett denne angående å nekte for at mange er fdt i feil kropp. Så jeg vil tro at mange også vet, selv om de ikke kan sette egne ord på det enda, at de er homofil eller lesbisk ganske tidlig. Bare en tanke og innspill. Ok, den dokumentaren har jeg dessverre ikke sett. Mulig det er forskjell på å være lesbisk/bifil og være født i feil kropp. Så programmet "Født i feil kropp" på tv2, å der var det riktignok noen ganske unge med, ja...
Puffin Skrevet 30. oktober 2018 #7 Skrevet 30. oktober 2018 Hun er det hun er. Og det er jo helt fantastisk! ♥ 5
Rullestolbruker Skrevet 30. oktober 2018 #8 Skrevet 30. oktober 2018 Akkurat nå, Katy Perry skrev: Ok, den dokumentaren har jeg dessverre ikke sett. Mulig det er forskjell på å være lesbisk/bifil og være født i feil kropp. Så programmet "Født i feil kropp" på tv2, å der var det riktignok noen ganske unge med, ja... Forskjell ja kanskje, men poenget er at mange vet allerede tidlig at de er det. Det selv om du ikke forstod det før du var over 20.
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2018 #9 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg synes ikke foreldre skal begynne å definere småbarns seksualitet. Hvorfor er dette viktig for deg TS? Synes også det er «spesielt» at så små barn har hatt mange «kjærester», men skjønner at dette kanskje kommer av at barn er ulike? Har barn selv og ingen av dem har vært eller er opptatt av å selv ha eller være kjærest med andre barn. Var heller ikke det selv da jeg var barn. Men vet jo noen barn er mer opptatt av dette enn andre.. 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. oktober 2018 #10 Skrevet 30. oktober 2018 2 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Jeg synes ikke foreldre skal begynne å definere småbarns seksualitet. Hvorfor er dette viktig for deg TS? Synes også det er «spesielt» at så små barn har hatt mange «kjærester», men skjønner at dette kanskje kommer av at barn er ulike? Har barn selv og ingen av dem har vært eller er opptatt av å selv ha eller være kjærest med andre barn. Var heller ikke det selv da jeg var barn. Men vet jo noen barn er mer opptatt av dette enn andre.. Enig. La barn være barn. Kanskje snakker hun mye om dette fordi du har mye fokus på det, TS?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #11 Skrevet 30. oktober 2018 Det er veldig naturlig at et barn ser på sitt eget kjønn og ikke motsatt kjønn. Det at hun synes at jenter er pene er jo fordi hun sammenligner de med seg selv og ser seg selv. Høres ut som om dere har litt for mye fokus på kjærester og kjønn hjemme hos dere. Anonymkode: b6e57...4f3 5
frekvens Skrevet 30. oktober 2018 #12 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har en datter på 8 som kommer hjem fra skolen og forteller om jentekjærester og guttekjærester osv. Hun har enda bare hatt et par guttekjærester men slik jeg oppfatter det så har dem fått høre jevnlig at begge delene er like vanlig. De ser filmer om tema og leser om det. Da tenker jeg at de første kjærestene kan bli både jente og gutt siden jeg selv ikke ble kjærester med noen basert på følelser i den alderen. 1
FrankDrebin Skrevet 30. oktober 2018 #13 Skrevet 30. oktober 2018 Det er nok ikke umulig, men det er nok litt for tidlig å fastslå når hun er såpass ung. .)
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2018 #14 Skrevet 30. oktober 2018 3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Enig. La barn være barn. Kanskje snakker hun mye om dette fordi du har mye fokus på det, TS? Jeg vet at det er skikkelig tabu å si det, og jeg får vel noen sinte foreldre på nakken nå, men: hvorfor skal barn ha masse kjærester? Kan man ikke være bestevenn? Er ikke det godt nok? Kanskje blander barn begrepene mellom en bestevenn og en kjærest? TS skriver vel også at barnet skifter kjærest ofte fordi barnet endrer preferanse..: altså, her ville jeg som mor råda ungen min til å kanskje ikke ha så mange kjærester men heller være bestevenn. Om mor samtidig driver å spekulerer i barnets seksualitet tenker jeg det er diesel på bålet i å få en unge som er overfokusert på kjæresteri og den seksuelle delen av samspill/vennskap. Hva med å heller tone dette ned enn å fyre det opp..? 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #15 Skrevet 30. oktober 2018 Da jeg var på hennes alder gikk jeg på kor. Koret hadde over en måned ca, øvinger sammen med et annet kor. På det andre koret var det ei jente som jeg synes var såååå fin, og jeg klarte ikke slutte å tenke på henne. Var helt sikker på at jeg var lesbisk. Turte ikke gå på koret mens det andre koret var der, og jeg så henne aldri siden. Det var vel første og eneste gang jeg hadde et crush på samme kjønn. Lillesøsteren min var kjæreste med ei jente på barneskolen, hun var heller ikke lesbisk. Tror heller man er litt forvirret på den alderen, vet ikke helt hva forelskelse er. Ikke legg for mye i det, er hun lesbisk er hun det, er hun hetero så er hun det. Anonymkode: eee72...0a3 3
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2018 #16 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) 4 minutter siden, frekvens skrev: Jeg har en datter på 8 som kommer hjem fra skolen og forteller om jentekjærester og guttekjærester osv. Hun har enda bare hatt et par guttekjærester men slik jeg oppfatter det så har dem fått høre jevnlig at begge delene er like vanlig. De ser filmer om tema og leser om det. Da tenker jeg at de første kjærestene kan bli både jente og gutt siden jeg selv ikke ble kjærester med noen basert på følelser i den alderen. 8 år og du som mor mener hun har «bare» hatt et par guttekjærester...?? «Bare»..? Er det lite mener du når 8 åringen ikke har hatt flere..? Endret 30. oktober 2018 av Raven.Writingdesk 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. oktober 2018 #17 Skrevet 30. oktober 2018 4 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Jeg vet at det er skikkelig tabu å si det, og jeg får vel noen sinte foreldre på nakken nå, men: hvorfor skal barn ha masse kjærester? Kan man ikke være bestevenn? Er ikke det godt nok? Kanskje blander barn begrepene mellom en bestevenn og en kjærest? TS skriver vel også at barnet skifter kjærest ofte fordi barnet endrer preferanse..: altså, her ville jeg som mor råda ungen min til å kanskje ikke ha så mange kjærester men heller være bestevenn. Om mor samtidig driver å spekulerer i barnets seksualitet tenker jeg det er diesel på bålet i å få en unge som er overfokusert på kjæresteri og den seksuelle delen av samspill/vennskap. Hva med å heller tone dette ned enn å fyre det opp..? 👆
frekvens Skrevet 30. oktober 2018 #18 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) 8 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: 8 år og du som mor mener hun har «bare» hatt et par guttekjærester...?? «Bare»..? Er det lite mener du når 8 åringen ikke har hatt flere..? Jeg er far. "Bare et par gutter". Altså ingen jenter, og her snakker vi ikke kyssing engang, bare "kjærester". Jeg har heller ikke sagt at det er lite. Slutt å vri på det jeg skriver og misforstå det med vilje. Endret 30. oktober 2018 av frekvens 1
Puffin Skrevet 30. oktober 2018 #19 Skrevet 30. oktober 2018 Å danne par er jo stort sett normen i samfunnet vårt, at barn speiler og "leker kjærester" på sin måte er ikke unormalt. Regner med dere forstår at 8-åringer ikke er kjærester på samme måte som 18-åringer.. og at 18-åringer ikke er det på samme måte som 28-åringer osv. 6
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2018 #20 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) 8 minutter siden, Puffin skrev: Å danne par er jo stort sett normen i samfunnet vårt, at barn speiler og "leker kjærester" på sin måte er ikke unormalt. Regner med dere forstår at 8-åringer ikke er kjærester på samme måte som 18-åringer.. og at 18-åringer ikke er det på samme måte som 28-åringer osv. Selvfølgelig. Men noen barn er mer opptatt av det enn andre. At det er ulikt kommer jo såklart av at barna er ulike, men det er vel ikke til å stikke under en stol at foreldre har stor påvirkningskraft. De kan enten underbygge eller tone ned en type adferd. Jeg har barn eldre enn 8. Da barnet var rundt denne alderen spurte jeg om barnet hadde hatt kjærest eller hadde noen tanker rundt kjæresteri. Svaret jeg fikk var: «Æsj nei, mamma, ærlig talt, jeg er bare 8 år»!! Hehe.. barnet sa det var kun tre stykker som hadde vært kjærester i barnets klasse: en gutt som hadde vært kjærest med to ulike jenter (på ulikt tidspunkt) så hele kjæresteri debatten virket rimelig uinteressant for mitt barn.. 10 minutter siden, frekvens skrev: Jeg er far. "Bare et par gutter". Altså ingen jenter, og her snakker vi ikke kyssing engang, bare "kjærester". Jeg har heller ikke sagt at det er lite. Slutt å vri på det jeg skriver og misforstå det med vilje. Jeg vrir ikke men leser der du skriver. «Har bare hatt noen kjærester» understreker at det er kun noen få. Noen få kjærester til en 8 åring synes jo jeg da er mye.. så jeg leser det du skriver og stiller spørsmålstegn til hva du mener med det.. At det du mente var at barnet ikke har hatt jentekjæreste forsto jeg ikke ut ifra den formuleringa. Endret 30. oktober 2018 av Raven.Writingdesk 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå