Gå til innhold

Alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når synes dere at barnet er gammelt nok til å være alene hjemme, type 2-4 timer? 

Her i huset er det en 11åring som gjerne vil være hjemme alene, men jeg synes 11 er litt ungt.. 

Anonymkode: 25a0c...d99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine var alene hjemme fra rundt den alderen. Måtte det siden jeg har litt vriene jobbtider. Hadde telefon hvis det var noe, besteforeldre ikke såå langt unna hvis jeg ikke kunne komme hjem da. Avtalte med sjefen at jeg fikk ha mobilen på meg hvis det skulle være noe de ville, så det ikke ble totalt panikk for at de ikke fikk tak i meg. 

Anonymkode: f98fb...d5a

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når synes dere at barnet er gammelt nok til å være alene hjemme, type 2-4 timer? 

Her i huset er det en 11åring som gjerne vil være hjemme alene, men jeg synes 11 er litt ungt.. 

11 år for ungt til å være hjemme alene? Du kødder nå? Da jeg var 12 var jeg fast barnevakt for 4 barn i førskolealder fra om kvelden når foreldrene dro til langt ut på ettermiddagen dagen etter.

Og mange barn går jo hjem til tomt hus fra de begynner på barneskolen og er alene hjemme til foreldrene kommer hjem noen timer seinere.

Anonymkode: 08312...873

• Liker 14
Skrevet

En 11 åring kan fin være alene hjemme i 2-4 timer. 

Anonymkode: 8e4cc...9ff

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss var datter i huset hjemme et par timer fra hun var åtte år, hun insisterte på dette selv, og det gikk fint. Broren hennes måtte vente til han ble 10 år før han fikk lov til å prøve seg. Det er ikke noe fasitsvar på dette, du kjenner vel ungen best og hvis du synes det er litt ungt, så er det kanskje det. 

Men jeg kjenner ingen 11 åringer som ikke får lov til å være hjemme en time eller to alene når de feks kommer hjem fra skolen før foreldrene. 

Skrevet

11 år for ungt? Jesus... Da jeg gikk i 1. klasse og søsteren i 3 klasse var vi mye alene hjemme. Foreldrene for som regel tidlig på jobb. Jeg og søsteren ordnet selv med matpakke, klær, skolesekk osv osv.. At vi var alene hjemme var ingen problem. Også hver for oss selv.

Altså 11 år er nesten so man er i starten på puberteten.. Hva er du så redd for?

Anonymkode: 4b91f...d32

• Liker 9
Skrevet

Fra de er 10-11 år har de jo ikke SFO tilbud, så da må jo de være noe alene som regel. Her er skolen ferdig kl. 12 en dag i uken, da er mine hjemme alene frem til 16.30 når de ikke lenger har SFO-tilbud. Hvordan løser du dette?

Det er ikke for tidlig. Det er heller på høy grad på tide å gjøre barnet mer selvstendig! Ikke mange år til du ikke har rett på sykbarndager, da forventes det at barnet skal klare seg en hel arbeidsdag alene om det ikke er i form til skole! Derfor må det bli vant til å være noen timer alene nå, trenger å få mer og mer selvstendighet. 

Anonymkode: 01d9e...976

• Liker 6
Skrevet

Var alene hjemme etter skolen i ca. 3 timer før mamma kom hjem. Smurte mat selv, gjorde leksene mine og satte over potetene til avtalt tid om vi skulle ha poteter den dagen. Var ikke AKS/SFO når jeg vokste opp og hadde begge foreldre i full jobb.

• Liker 2
Skrevet

Min førsteklassing er alene hjemme fra han kommer hjem fra skolen til vi kommer hjem. Ca 2,5 time.... det kommer vel an på om du tenker barnet ditt er modent nok til å ikke tenne på huset mens han er alene...

Anonymkode: 86467...ca1

• Liker 4
Skrevet

Vi begynte å øve da hun var fem år. Da hun var 8-9 så var hun fint hjemme alene i 3-4 timer. Da hun var 11 kunne hun komme hjem til tomt hus, lage seg middag selv (nudler, pizza eller pølser stort sett), og være alene til leggetid. Hun er 13 nå og om vi trenger det så får hun nå også være hjemme alene på natten, men vi er aldri borte slik at det har blitt aktuelt enda. 

Anonymkode: 023b8...2b7

Skrevet (endret)

Fra femte klasse har ikke barn SFO-tilbud lenger og da er det på en måte forventet at de skal kunne klare seg hjemme alene fra skoleslutt og til foreldrene kommer hjem fra jobb. Min snart 10-åring og snart 8-åringen kan fint være alene hjemme sammen noen timer. De har telefon og kan nå oss når som helst. På kveldstid synes jeg derimot de bør være litt eldre. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Skrevet

For tidlig for hva da? Kan han/hun ikke låse opp døra? ta seg et knekkebrød? Skru på tv'en? Ringe med telefonen? Sitte på rommet sitt? Lese en bok? Gå på do? Hva er det han trenger hjelp til? Alt dette er det virkelig på tide å lære barnet. Og hvor er han/hun etter skolen?

Min 7 åring er hjemme alene av og til, da ser hun på tv.

Anonymkode: 859de...d1a

• Liker 7
Skrevet

Tror nok at barn har godt av å lære seg å bli selvstendige relativt tidlig, så det ikke plutselig blir et sjokk den dagen de må ut i den virkelige verden på egen hånd. 

Skrevet

Min seksåring tar bussen hjem fra skolen hver dag og er alene hjemme i 1-2 timer til jeg er ferdig på jobb.. 

Anonymkode: a86a7...541

• Liker 2
Skrevet

Jeg var alene fra jeg var 6 år.. foreldrene mine skulle alltid til byen og jeg hatet å være med.. så stort sett på TV, og gjorde ikke noe jeg ikke fikk lov til

Anonymkode: c99ab...844

• Liker 1
Skrevet

Slutt å sy puter under armene på ungene! Så lenge de veit hva regler er så er det bare bra at de øver på å være alene hjemme. Jeg var alene hjemme lenge før jeg var 11. Når jeg var 12 var jeg barnevakt for mine yngre søsken. 

Anonymkode: 55552...00c

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

For ungt?? Hvor mange 11 åringer tror du det er som virkelig ikke får lov til å være alene i flere timer etter skolen?? Jeg har aldri hørt om eneste en! Da jeg og min mellomste søster var 9 og 8 år var vi alene hjemme opptil fem timer de dagene mamma eller pappa var på jobb, time-antallet avhengig av når vi slutta på skolen. Mamma og pappa var skilt. Vi kunne ringe pappa om det var noe. Mamma var noe mer utilgjengelig på sin jobb, men hvis det var noe så gikk vi til en av naboene. Hun visste at vi var alene, men lot oss stort sett styre oss selv. Bodde i samme hus som henne, i etasjen over, og hun kom bare hvis hun hørte at vi bråket i form av skriking og krangling. Fra tid til annen hadde vi også med oss venner hjem.

Ei av venninnene mine hadde det på samme måte. Hun var alene alt fra 1 time til 5 timer etter skolen. Mammaen var stort sett tilgjengelig på tlf, men stort sett klarte hun seg selv. Dette begynte hun med da hun var 7 år. Hun fikk lov til å ha med seg én venninne hjem daglig.

Du syr virkelig puter under armene hvis du ikke aksepterer at en 11 åring skal få være alene i fire timer. Hvor selvstendig er barnet ditt egentlig? Det lærer jo ikke selvstendighet om du forlanger at barnet ikke skal være uten tilsyn noen få timer. Jeg hadde muligens forstått det med en seksåring, men en på 11? På høy tid at barnet får lære å mestre timevis uten voksne hjemme under samme tak!

• Liker 3
Skrevet

Min gutt begynte å være alene hjemme fra han var 8år. Vi tok en gradvis «tilvenning» Etter en liten stund var han alene i ca 3 timer hver dag. Vi har besteforeldre i nabohuset, så hvis det skulle skje noe så kunne han gått til de. I tillegg kan vi jo nåes på tlf.. 

Nå er han 11, og det har aldri vært noe problem. Han koser seg hjemme alene og jeg ser han blir litt skuffet hvis vi andre kommer hjem tidligere enn vi pleier 😋 

Han ordner seg noe å spise, gjør lekser og spiller/ser på TV eller er ute med naboguttene i løpet av disse timene. Det er viktig at de lærer å bli litt selvstendig. 

Anonymkode: 6f35c...6b5

• Liker 1
Skrevet

11-åringer må jo som regel være hjemme en hel arbeidsdag ved skolefri? De har jo ikke SFO lenger, og skolen har planleggingsdager, lang sommerferie osv.

Datteren min begynte å være hjemme alene rett før hun fylte 6. Da var vi bare i matbutikken. Nå husker jeg ikke nøyaktig når vi begynte, men jeg vet at hun var hjemme alene i flere timer da hun var 7 ihvertfall. Hun valgte selv å slutte på SFO, og var dermed alene hele arbeidsdager fra hun var 8-9 år (født seint på året).

En "normal" 11-åring som har fått vokse seg inn i det har null problemer med å være alene hjemme i 2(???) timer! Men det er klart, hvis barnet aldri har vært i tomt hus som 11-åring og ALDRI har fikset noe selv, så blir det verre... Men da er det på høy tid å starte, tenker jeg....

• Liker 1
Skrevet

Og folk lurer hvorfor mange ungdommer blir tidlig ufør. 

Anonymkode: e8461...cea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...