AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #21 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg har noen i familien + meg selv og kjæresten som er laktoseintolerant og som reagerer på gluten. Det høres komplisert ut å skulle bake for alle, men det er så mange gode produkter idag, også ferdigkit, som kan brukes. Ser selv hvis vi får kake pga salgstall og sånt så er det stort sett marsipankake med kremfyll. Er litt kjipt å ikke kunne smake når de andre koser seg, men sånn er det bare. Sjefen er veldig grei da, har som regel noe på lur som jeg kan få. Anonymkode: 61415...9d3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #22 Skrevet 30. oktober 2018 Kjør vanlig kake, og ta heller med en family-pack med toalettpapir 👍🏻 Anonymkode: fd89a...5de 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #23 Skrevet 30. oktober 2018 10 minutter siden, La Luna skrev: Jeg hadde ikke villet det, jeg. At hele jobben skulle spise gluten- og laktosefri kun pga meg hadde jeg ikke følt meg komfortabel med. Heller ikke at én person skulle stå og lage en kake hen ikke er komfortabel med, kun pga meg. Da hadde jeg heller blitt glad om noen hadde tatt med kjeks eller kanelboller eller et eller annet i tillegg. Glutenfrie og laktosefrie kaker kan alle spise, også de uten allergi. Kaker er noe av det letteste å tilpasse til allergier også (i motsetning til gjærbakst. Anonymkode: f7218...848 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #24 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg ville hørt med vedkommende. Har han cøliaki, og er glad i kake og glad for at du spør, bak en som passer alle (pass da på alt, at strøssel osv også er glutenfritt). Er han ikke glad i kake (folk med sånne tilstander er gjerne ganske matlei grunnet magetrøbbel), så sier han sikkert i fra hvis han gjerne avstår. Anonymkode: 4037a...96e 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #25 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg hadde heller laget én gluten- og laktosefri kake(alle kan spise den, selv om de ikke har allergier), enn en vanlig og en allergivennlig. Eller i det minste hatt et allergivennlig alternativ til ham, slik at alle blir inkludert. Men jeg har mange matintolerante i familien, og måtte holde meg unna gluten og melk selv en periode, og syns at når man vet at noen av de man lager til er allergiske, er det dårlig gjort å ikke gidde å ta hensyn. Det må ikke nødvendigvis være kake, men i hvert fall noe som den allergiske kan spise uten å bli dårlig. Anonymkode: 0ac29...46c 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #26 Skrevet 30. oktober 2018 1 time siden, La Luna skrev: Jeg hadde ikke villet det, jeg. At hele jobben skulle spise gluten- og laktosefri kun pga meg hadde jeg ikke følt meg komfortabel med. Heller ikke at én person skulle stå og lage en kake hen ikke er komfortabel med, kun pga meg. Da hadde jeg heller blitt glad om noen hadde tatt med kjeks eller kanelboller eller et eller annet i tillegg. Forstår ikke problemet i det hele tatt. Det er ikke som om en gluten og laktsoefri kake er uspiselig. Det finnes mange gode kaker som er veldig gode uten både laktose og gluten. Ts, du lager selvfølgelig ikke en kake bare til ham. du lager en kake alle kan spise. Suksessterte for eksempel er kjempegod, og den går det lett å gjøre laktosefri. Ta noen enkle søk så finner du mange gode kaker du kan lage. Folk gjør så mye ut av dette med allergier. Man lar faktisk ikke en kollega sitte uten kake, og man slenger ikke noen kjeks til ham heller som en over her sier. Anonymkode: be4d6...dec 4
Missfitness Skrevet 30. oktober 2018 #27 Skrevet 30. oktober 2018 2 timer siden, La Luna skrev: Jeg hadde ikke villet det, jeg. At hele jobben skulle spise gluten- og laktosefri kun pga meg hadde jeg ikke følt meg komfortabel med. Heller ikke at én person skulle stå og lage en kake hen ikke er komfortabel med, kun pga meg. Da hadde jeg heller blitt glad om noen hadde tatt med kjeks eller kanelboller eller et eller annet i tillegg. Dette er jeg veldig enig i! Har også en del spesielle preferanser og intoleranser i matveien og er vant til å ordne meg selv. Forventer overhodet ikke at alle andre skal tilpasse seg mine behov. Slik det har blitt i dag med at så mange har blitt klar over sine allergier/intoleranser, blir det jo nesten håpløst for andre å forholde seg til. Det forventer jeg ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #28 Skrevet 30. oktober 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke problemet i det hele tatt. Det er ikke som om en gluten og laktsoefri kake er uspiselig. Det finnes mange gode kaker som er veldig gode uten både laktose og gluten. Ts, du lager selvfølgelig ikke en kake bare til ham. du lager en kake alle kan spise. Suksessterte for eksempel er kjempegod, og den går det lett å gjøre laktosefri. Ta noen enkle søk så finner du mange gode kaker du kan lage. Folk gjør så mye ut av dette med allergier. Man lar faktisk ikke en kollega sitte uten kake, og man slenger ikke noen kjeks til ham heller som en over her sier. Anonymkode: be4d6...dec Helt enig. Det er ikke vanskelig å lage en gluten- og laktosefri kake. Det er ikke et mindre smakfullt alternativ heller. Hvis man tror det, så er det fordi man ikke har prøvd. Glutenfri gjærbakst er utfordrende, men en vanlig kake er enkel å tilpasse. Mange av de vanlige kakeoppskriftene, og kakemiksene, er uansett glutenfri uten at man tenker på det en gang. Anonymkode: 60d24...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #29 Skrevet 30. oktober 2018 2 timer siden, Missfitness skrev: Dette er jeg veldig enig i! Har også en del spesielle preferanser og intoleranser i matveien og er vant til å ordne meg selv. Forventer overhodet ikke at alle andre skal tilpasse seg mine behov. Slik det har blitt i dag med at så mange har blitt klar over sine allergier/intoleranser, blir det jo nesten håpløst for andre å forholde seg til. Det forventer jeg ikke. Dere får det til å høres ut som alle på arbeidplassen må legge om kostholdet fordi vedkommende har gluten og laktoseintoleranse. Dette handler om en hendelse hvor ts vil lage en kake og ta med på jobben, da lager man selvfølgelig en kake alle kan spise. Anonymkode: be4d6...dec 3
Missfitness Skrevet 30. oktober 2018 #30 Skrevet 30. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere får det til å høres ut som alle på arbeidplassen må legge om kostholdet fordi vedkommende har gluten og laktoseintoleranse. Dette handler om en hendelse hvor ts vil lage en kake og ta med på jobben, da lager man selvfølgelig en kake alle kan spise. Anonymkode: be4d6...dec Jeg ser den, og jeg uttrykte meg litt mer generelt. Beklager hvis jeg bidro til å spore av
Drakan Skrevet 30. oktober 2018 #31 Skrevet 30. oktober 2018 Hvorfor gjøre det vanskelig? Lag en kakke uten allergener. Er jo bare å bytte ut varer med trygge varer. Du får samme resultatet (liker å bake selv, lager med sukerin, og glutenfri mel, laktoserfri melk, osv) 1
Thyra Skrevet 30. oktober 2018 #32 Skrevet 30. oktober 2018 Pavlova er gluten og laktosefri, og veldig god for alle. 1
Missfitness Skrevet 30. oktober 2018 #33 Skrevet 30. oktober 2018 1 minutt siden, Thyra skrev: Pavlova er gluten og laktosefri, og veldig god for alle. Er det ikke krem? Kan i så fall bruke soyakrem.
Roci Skrevet 30. oktober 2018 #34 Skrevet 30. oktober 2018 Akkurat nå, Missfitness skrev: Er det ikke krem? Kan i så fall bruke soyakrem. Det finnes laktosefri kremfløte, så det er ikke noe problem 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #35 Skrevet 30. oktober 2018 Hvis TS forteller hva slags kake hun har tenkt lage, så er det lettere å fortelle hvordan den kan lages gluten- og laktosefri. Anonymkode: 60d24...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #36 Skrevet 30. oktober 2018 6 timer siden, La Luna skrev: Jeg hadde kjøpt noe kjeks eller lignende til han. Hurra, for kjeks er det samme som kake. Beklager, men som en som selv ikke kan ha gluten eller laktose, så hadde jeg foretrukket ingenting over tørre kjeks Jeg blir ofte bedt om å ta med kake selv, og jeg forventer aldri at det er kake til meg på jobbarrangementer. Blir positivt overrasket om det finnes, men blir ikke lei meg hvis ikke. I en perfekt verden hadde det vært kake til alle, men de som kan spise alt tenker oftest ikke over det med mindre de kjenner noen med allergier fra før Anonymkode: c20ac...675 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #37 Skrevet 30. oktober 2018 De aller, aller fleste av oss har nok både bakt og spist massevis av glutenfri og laktosefri kake - uten å ha skjenka det en eneste tanke! Toro sine poser for langpannekaker - den med sjokolade er vel særlig mye brukt? - er basert på rismel. Null niks gluten og ikke et spor av hvetemel, og god basiskake likevel. Og siden olje er så lettvint, regner jeg med å ikke være eneste som har bytta ut smøret i den med olje, uten å egentlig ha planlagt det for laktoseintolerante. Men så enkelt gjøres den fri for melk. Anonymkode: 84d49...c41
Solskinnsbolle Skrevet 30. oktober 2018 #38 Skrevet 30. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Lag Toro sjokoladekake og bytt ut smør med nøytral olje. Ta-daa! gluten- og laktosefri kake. Anonymkode: 37e8d...004 Så vidt meg bekjent er den glutenholdig.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #39 Skrevet 30. oktober 2018 3 minutter siden, Solskinnsbolle skrev: Så vidt meg bekjent er den glutenholdig. https://www.toro.no/vaare-produkter/sjokoladekake-langpanne/ i følge toro selv så er den glutenfri Anonymkode: 2f240...99e
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #40 Skrevet 30. oktober 2018 TS her. Får godt til å lage Gulrotkake med smørkrem. Dårlig erfaring med til og med Toro kaker, jeg er visst et vrak på kjøkkenet! Anonymkode: 3e1e5...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå