Gå til innhold

Må jeg bake en gluten og laktosefri kake også?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snart bursdag og jeg pleier å bake en kake og ta den med på jobb på bursdagen min. Ingen av de andre kollegaene gjør slikt på sin bursdag, men jeg synes det er hyggelig.

Ved årsskiftet var det litt omorganisering hos oss, slik at en annen avdeling ble underlagt oss og sjefen min ble sjefen for de. Da er de også med på alt sosiale. En på avdelingen der kan ikke ha noe med laktose eller gluten... Dette har vi hørt en del, fordi han lager litt av et styr hvis det er noe som ikke passer han.

Det jeg lurer på, må jeg lage en ekstra kake som passer denne ene personen? Er ikke noe særlig flink på kjøkkenet, så den ene kaken jeg får til er den jeg har pleid å lage...

Anonymkode: 3e1e5...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ingenting, men det hadde vært hyggelig tenker jeg da. Jeg baker alltid laktose og glutenfri når jeg skal ha med kake til store arrangementer. Det er som regel noen som ikke tåler det der og jeg ser hvor mye det settes pris på. Det er ingen heksekunst, melkeprodukter erstattes med laktosefrie og mel med glutenfritt. 

Anonymkode: 0ddbb...244

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok bakt vanlig ja, og vurdert å kjøpe noe småtteri ved siden av uten melk/egg/gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde bakt ei kake som alle kan spise.

Laktosefritt er ikke noe problem siden det er et godt utvalg laktosefrie produkter, f.eks laktosefri fløte. Kjøper du blå Melange så er den melkefri. 

Du kan lage suksessterte f.eks, bunnen består av hasselnøtter eller mandler, melis og eggehviter. I fyllet er det fløte, men da bruker du bare laktosefri fløte. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bakt en vanlig kake, hadde ikke orket å ta hensyn til den ene personen.    Slik er det på min arbeidsplass også, folk baker det de ønsker å bake. Det har de skjedd at noen har laget Snickers-kake, og jeg er allergiker og kan ikke spise peanøtter, så det har jeg aldri reagert på. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker man bør bake en alle kan spise, ellers utelukker man faktisk en person. Ellers lar man være å bake.

Anonymkode: 303b0...0cb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regal Langpanne sjokoladekake er et gluten-og laktosefritt kake-kit som inneholder både melmiks, glasur og strøssel.

kan jo være en løsning, bruker å pynte med myke søl kuler istedenfor, for å få et litt mer voksent utseende. 

Anonymkode: 15437...3da

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først ha med kake, så bør man ta hensyn til allergier som man vet om, tenker jeg. 

Anonymkode: fca38...52b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regal Langpanne sjokoladekake er et gluten-og laktosefritt kake-kit som inneholder både melmiks, glasur og strøssel.

kan jo være en løsning, bruker å pynte med myke søl kuler istedenfor, for å få et litt mer voksent utseende. 

Anonymkode: 15437...3da

ha litt kaffe i deigen, så blir den og litt voksnere og fyldigere på smak.

Anonymkode: 60d24...5c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt ærlig jeg hadde droppet kaken og heller lagd en fruktsalat og så tatt med vanlijekesam e.l. til topping for de som tåler det. Evt hadde jeg lagt en langpanne med glutenfrie brownies, ligger flere oppskrifter hvis du googler.

Anonymkode: 60eeb...9d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke kaker, så hvis noen hadde bakt en hel til kun meg hadde jeg syns der ble for meget :haar: også hvis jeg likte kake, tror jeg. Hadde følt et press på at jeg måtte spise masse. Lag heller en kake som er både gluten- og laktosefri. Vet du om vedkomne er glad i kake?

Anonymkode: 96ae0...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en glutenfri kanelbolle hos bakeren hvis du føler for å inkludere han også, så slipper du å bake ekstra. De er kjempegode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur du må tenke motsatt vei her. Hva hvis du hadde gluten og laktoseintoleranse. La oss si at du var den eneste på jobben som ikke kunne spise dette. hadde du ønsket at de andre tok hensyn til deg ved slike anledninger?

Når det er sagt, så må du ingenting... men dette hadde vært kjempehyggelig av deg å ta hensyn til. Det gjør i allefall jeg alltid. :) 

Det finnes mange ferdigblandinger i butikken som er glutenfri og laktosefri, så å få til en kake er ikke noe problem.

Anonymkode: edf9c...140

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag Toro sjokoladekake og bytt ut smør med nøytral olje. Ta-daa! gluten- og laktosefri kake.

Anonymkode: 37e8d...004

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trur du må tenke motsatt vei her. Hva hvis du hadde gluten og laktoseintoleranse. La oss si at du var den eneste på jobben som ikke kunne spise dette. hadde du ønsket at de andre tok hensyn til deg ved slike anledninger?

Når det er sagt, så må du ingenting... men dette hadde vært kjempehyggelig av deg å ta hensyn til. Det gjør i allefall jeg alltid. :) 

Det finnes mange ferdigblandinger i butikken som er glutenfri og laktosefri, så å få til en kake er ikke noe problem.

Jeg hadde ikke villet det, jeg. At hele jobben skulle spise gluten- og laktosefri kun pga meg hadde jeg ikke følt meg komfortabel med. Heller ikke at én person skulle stå og lage en kake hen ikke er komfortabel med, kun pga meg. Da hadde jeg heller blitt glad om noen hadde tatt med kjeks eller kanelboller eller et eller annet i tillegg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, La Luna skrev:

Jeg hadde ikke villet det, jeg. At hele jobben skulle spise gluten- og laktosefri kun pga meg hadde jeg ikke følt meg komfortabel med. Heller ikke at én person skulle stå og lage en kake hen ikke er komfortabel med, kun pga meg. Da hadde jeg heller blitt glad om noen hadde tatt med kjeks eller kanelboller eller et eller annet i tillegg. 

Joda.. folk tenker forskjellig på dette. Jeg mener bare det er veldig hyggelig å ta hensyn til. For de som kan spise alt, så har ikke dette så mye å si. Helt ærlig så merker jeg ikke forskjell på disse kakene. men så er det alltid noen som ikke kan spise gluten pga helsemessige årsaker. Veldig fint å ta hensyn til :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...