Gå til innhold

Økonomi i stefamilier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie med dine, mine og våre barn.  Samboer startet i høst på et treåring utdanningsløp. I de tre årene vil vi i hovedsak leve på min inntekt samt samboers inntekt fra deltidsjobb, og noe oppsparte midler. Det går rundt, men vi lever nokså sparsommelig.

I høst begynte min samboers barn fra tidligere på privatskole. Barnet (13 år) har selv ønsket dette, og moren har vært veldig pådriver. For noen dager siden så kom min samboer til meg og ba meg hjelpe til med å betale skolepenger for barnet fordi han selv ikke har økonomi til å følge opp denne forpliktelsen. Pga samboers utdanning så betaler jeg mesteparten av huslånet og barnehage for yngstemann. Det er snakk om en sum på nesten 2000kr per måned til skoleutgifter. 

Jeg ønsker ikke å være den som ødelegger stebarnets studieløp, men jeg mener det ikke er rett at jeg skal betale dette. Samboer vil at barnet skal få gå på skolen som h*n ønsker, og forsøker å spille på min dårlige samvittighet. Det er også i ferd med å brygge seg opp noe konflikt mellom samboer og hans eks vedrørende skolepengene. Alle peker på meg som den som kan redde skoleplassen. 

Jeg har imidlertid to egne barn (en særkulls 10 år og en felles 3 år ) som jeg skal forsørge. De nesten 2000 kronene det koster å ha samboers barn på privatskole, er penger som vi trenger til å få hverdagen til å gå opp. Og jeg mener at det ikke er riktig at jeg skal la husstandens øvrige barn få dårligere vilkår mtp fritidsaktiviter, klær med mer fordi tredjemann skal gå på en skole faren strengt tatt ikke har råd til å betale for.

Det er nå blitt nokså amper stemning mellom meg og min samboer pga dette. Jeg mener jeg ikke er forpliktet til å forsørge hans særkullsbarn sin skolegang når det er snakk om en privatskole. Samboer mener derimot at jeg er pliktig til å bidra til dette, selv om det går på bekostning av andre barn i husstanden. Han sier det bare er for en kort periode. Han betaler ingenting på vårt felles barn da alt av inntekt går til bidrag og ellers utgifter til hans eldste, samt diverse fellesutgifter her hjemme. Er jeg vanskelig eller egoist som verken ønsker eller egentlig kan betale privatskole? 

Anonymkode: f23b2...9bc

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det her synes jeg pappaen får ta ansvar for selv. Er det så viktig for han at barnet skal gå på privatskole bør han slutte på utdanningen så han får jobbet nok til å ha råd til den luksusen istedet. Man må gjerne ofre litt for å få det man vil ha, det er ikke meningen at andre skal ofre alt for seg.

• Liker 39
Skrevet

Nei, du er ikkje forpliktet. Spesielt ikkje når selv reduser sin inntekt og ikkje tar varet på dei 2 andre barna. 

Anonymkode: 620c5...128

• Liker 15
Skrevet

Selvfølgelig er ikke du forpliktet til å betale dette. Med mindre mannen din er komplett idiot skjønner han det. 

• Liker 12
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar, økonomien får han og hun andre finne ut av. 

• Liker 13
Skrevet

Det er foreldrenes ansvar og betale for barna sine, ikke steforeldre. 

Hvis de ikke har råd til å betale for at barnet skal gå på privat skole, så får barnet gå på offentlig - som de fleste andre barn. 

Anonymkode: acdfb...d36

• Liker 28
Gjest BearMama
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie med dine, mine og våre barn.  Samboer startet i høst på et treåring utdanningsløp. I de tre årene vil vi i hovedsak leve på min inntekt samt samboers inntekt fra deltidsjobb, og noe oppsparte midler. Det går rundt, men vi lever nokså sparsommelig.

I høst begynte min samboers barn fra tidligere på privatskole. Barnet (13 år) har selv ønsket dette, og moren har vært veldig pådriver. For noen dager siden så kom min samboer til meg og ba meg hjelpe til med å betale skolepenger for barnet fordi han selv ikke har økonomi til å følge opp denne forpliktelsen. Pga samboers utdanning så betaler jeg mesteparten av huslånet og barnehage for yngstemann. Det er snakk om en sum på nesten 2000kr per måned til skoleutgifter. 

Jeg ønsker ikke å være den som ødelegger stebarnets studieløp, men jeg mener det ikke er rett at jeg skal betale dette. Samboer vil at barnet skal få gå på skolen som h*n ønsker, og forsøker å spille på min dårlige samvittighet. Det er også i ferd med å brygge seg opp noe konflikt mellom samboer og hans eks vedrørende skolepengene. Alle peker på meg som den som kan redde skoleplassen. 

Jeg har imidlertid to egne barn (en særkulls 10 år og en felles 3 år ) som jeg skal forsørge. De nesten 2000 kronene det koster å ha samboers barn på privatskole, er penger som vi trenger til å få hverdagen til å gå opp. Og jeg mener at det ikke er riktig at jeg skal la husstandens øvrige barn få dårligere vilkår mtp fritidsaktiviter, klær med mer fordi tredjemann skal gå på en skole faren strengt tatt ikke har råd til å betale for.

Det er nå blitt nokså amper stemning mellom meg og min samboer pga dette. Jeg mener jeg ikke er forpliktet til å forsørge hans særkullsbarn sin skolegang når det er snakk om en privatskole. Samboer mener derimot at jeg er pliktig til å bidra til dette, selv om det går på bekostning av andre barn i husstanden. Han sier det bare er for en kort periode. Han betaler ingenting på vårt felles barn da alt av inntekt går til bidrag og ellers utgifter til hans eldste, samt diverse fellesutgifter her hjemme. Er jeg vanskelig eller egoist som verken ønsker eller egentlig kan betale privatskole? 

Anonymkode: f23b2...9bc

Nei. 

Her må han forstå at inntil han selv har råd til å bidra i husholdningen og betale for en privatskole han og barnemor har bestemt så må han ta dette på egen kappe.

Det er han som velger å utdanne seg og gå ned i inntekt. Da er en privatskole tydeligvis en luksus han ikke har råd til. Her må enten han utsette utdanning, få en bedre betalt deltidsjobb eller så må mor betale for privatskolen.

Eller så får barnet gå på vanlig skole som de andre barna.

Om han skal lage amper stemning og sutre som en dritunge om dette så får han vokse opp og ta ansvar for egne valg. Hans valg skal ikke gå utover deg.

Ps: Om dere eier bolig og du betaler alt nå så få det nedskrevet slik at du får dette igjen ved evt brudd slik at du får igjen din investering. Med en slik samboer hadde jeg krevd samboerkontrakt slik at han ikke etter de 3 årene med høyrer utdanning og bedre betalt plutselig skulle finne på å bryte forholdet og sitter med like mye verdi av bolig som deg når du har betalt på huslånet alene i 3 år.

Skrevet

Men du har jo selv valgt og gå med på at samboeren din skal ta utdanning og at du skal forsørge.. glemte du bort at han har ett barn fra før? 

Anonymkode: 216d8...383

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har jo selv valgt og gå med på at samboeren din skal ta utdanning og at du skal forsørge.. glemte du bort at han har ett barn fra før? 

Anonymkode: 216d8...383

Det er noe helt annet å bidra i større grad til den generelle husholdningen enn å betale en privatskole som er et valgfritt alternativ. 

Til TS: Selvfølgelig har du ikke noen forpliktelse til å betale for din stesønns privatskole, dette må hans to foreldre løse uten deg. Du må allerede ta en større del av den økonomiske belastningen pga. treårige studier enn hva du ellers ville gjort. 

Anonymkode: 0b877...907

• Liker 23
Skrevet

Så han skal få sende sitt barn på privatskole, mens ditt barn må slutte på fritidsaktiviteter? Dette skal du betale? Hvordan kan han rettferdiggjøre dette? Og hva vil ditt barn si? 

Han må finne andre metoder å få betalt privatskolen på. Du kan ikke betale denne. Når du har betalt fritidsaktiviteter for ditt barn, som du har økonomisk ansvar for, og betalt for hele huslånet som avtalt, er det ikke penger igjen til privatskolen. 

Anonymkode: 9ab95...435

• Liker 19
Skrevet

Du kan ikke begynne å bekymre deg for «studieløpet». Vi snakker om en 13-åring. Er mange år til han skal studere noe som helst. 

Anonymkode: 8b278...682

• Liker 9
Skrevet
38 minutter siden, BearMama skrev:

Nei. 

Her må han forstå at inntil han selv har råd til å bidra i husholdningen og betale for en privatskole han og barnemor har bestemt så må han ta dette på egen kappe.

Det er han som velger å utdanne seg og gå ned i inntekt. Da er en privatskole tydeligvis en luksus han ikke har råd til. Her må enten han utsette utdanning, få en bedre betalt deltidsjobb eller så må mor betale for privatskolen.

Om han skal lage amper stemning og sutre som en dritunge om dette så får han vokse opp og ta ansvar for egne valg. Hans valg skal ikke gå utover deg.

Ps: Om dere eier bolig og du betaler alt nå så få det nedskrevet slik at du får dette igjen ved evt brudd slik at du får igjen din investering. Med en slik samboer hadde jeg krevd samboerkontrakt slik at han ikke etter de 3 årene med høyrer utdanning og bedre betalt plutselig skulle finne på å bryte forholdet og sitter med like mye verdi av bolig som deg når du har betalt på huslånet alene i 3 år.

Dette.

Skrevet
57 minutter siden, BearMama skrev:

Nei. 

Dette ja.

Har dette med privat skole kommet opp etter at han begynte på utdannelsen? Tydelig at det ikke har vært med i regnestykket hans i alle fall. Han får vel høre om eksen kan klare å dekke alt så lenge han er under utdannelse da, og heller betale henne tilbake senere. Men om dere har helt felles økonomi slik det virker som dere har så vil dette gå utover deg uansett da. Du bør definitivt sikre deg selv økonomisk her, slik at du får igjen det du legger ned (eller betaler ned).

Anonymkode: bc541...45d

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor går ungen på privatskole? Har han f.eks flyttet skole pga mobbing? Eller er den offentlige skolen han sokner til en dårlig skole med dårlig miljø? 

Hvis det er en god grunn til at ungen går på privatskole så ville jeg strukket meg langt for å hjelpe til med regningen de årene far til ungen studerer. 

Det er snakk om noen år med studier som på sikt vil gavne hele familien økonomisk når han er ferdig. 

Anonymkode: cfb50...3dc

• Liker 3
Skrevet

Altså, seriøst? Samboeren din vil sende barnet sitt på privatskole, i tillegg til at han har barn med deg, men velger å studere midt opp i alt dette? I tillegg så tolker jeg det slik at ex-samboeren til mannen din også ser på deg som en lett bidragyter når det gjelder det økonomiske til hennes barn.

Det her er så feil som det kan bli... Du skal ikke betale for denne skole. Det er mannen din og ex-samoeren som skal gjøre. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet i det hele tatt. Har ikke mannen din dårlig samvittighet for at han velger å studere midt opp i alt dette når han har flere barn?

I grunn mener jeg det er fint om du har muligheten til å bidra, men her er det lagt helt feil grunnlag. I bunn og grunn blir du utnyttet både av samboeren og ex-dama hans.

Anonymkode: 30f48...6f6

• Liker 13
Skrevet

Helt enig i at du ikke skal betale for privatskolen, når dette vil gå på bekostning av de andre barna.

Du skriver også at det går rundt, men at dere lever nokså sparsommelig, og denne perioden vil jo vedvare en stund,  så det høres også ut som det er viktigere å legge noen hundrelapper til side hver måned, enn å gå i 0 fordi det ene barnet skal gå på privatskole. 

Far ønsker at barnet skal gå på skolen hen ønsker, men dette er ikke forenlig med fars ønske om å studere selv. Så her må far enten velge, eller jobbe mer ved siden av for å få råd til begge deler.

• Liker 6
Skrevet

En ting er å forsørge barnet hans med mat osv, men privatskole er absolutt ikke din jobb å betale! Det må han og barnets mor finne ut av selv, ikke skyve over på deg!

Anonymkode: 46ad0...438

• Liker 5
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Har dere ikke råd så har dere ikke råd. Er det sånn at din manns barn blir mobbet går det faktisk an å bytte til en annen offentlig skole. Så lenge ingen kan betale for det kan heller ikke barnet gå på privatskole. 

• Liker 5
Skrevet

Din samboer er urimelig på mange måter! Å ta et utdanningsløp i voksen alder er ikke noe man må, da må økonomien ligge tilrette for det, og her høres det ut som at det blir knapt i de neste tre åra. Men så har du element nr 2 privatskole til hans sønn, som han allerede betaler bidrag for, dette høres ut som en klassisk: det er synd på han for at mamman og pappan ikke bor sammen så han skal få alt han vil, koste hva det vil... så når regninga ska betales kommer problemet! Du skal overhode ikke betale for dette, det er for meg sjokkerende at din samboer forventer det 🙈 og nr 3 de konsekvenser det har for de andre barna i heimen, mannen får stikke fingern i jorda og få seg jobb igjen i stede for studier hvis han skal gjennomføre dette!!!!

Anonymkode: b41b2...dad

• Liker 8
Skrevet

Jeg pleier å mene at man skal dele husholdningens samlede kostnader etter evne, men et sted går grensen. Kostnader som dette må man bli enige om at skal inngå i familiens kostnader. Uansett hvem som skal betale. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...