AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #1 Skrevet 29. oktober 2018 Har jobbet 2 mnd. via et vikarbyrå, med ganske standard lønn (191 kr timen), og trives ganske greit der jeg jobber. De er fornøyd med min prestasjon, men har informert om at min lønn som fast ansatt ved dem vil starte på 158 kr timen. Har prøvd å forhandle meg oppover, men de sier at hendene deres er bundet, og at dette er standard satser som gjelder for hele landet. Jeg føler at å gå ned ca. 5000 kr i lønn pr mnd. er rimelig drastisk, spesielt med tanke på at de nok (helt sikkert) betaler mer enn 191 kr for meg via vikarbyrå, da byrået også tar en del av kaka. Noen som har vært i liknende situasjon? Anonymkode: d76c2...da5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #2 Skrevet 29. oktober 2018 Jøss, helt omvendt av hva jeg har opplevd. De betaler garantert mer enn 191 kr/t for deg når du jobber via vikarbyrå, for byrået skal jo tjene penger de også. Har selv jobbet via vikarbyrå en periode før jeg ble fast ansatt. Før jeg ble fast ansatt fikk jeg vite av en annen kollega som hadde blitt ansatt på samme måte at dersom vi ikke har jobbet et visst antall timer via vikarbyrået må firmaet betale en ganske høy sum for å "kjøpe oss ut". Jeg gikk opp fra 170 til 192 kr/t da jeg ble fast ansatt. Anonymkode: c56f7...163 3
makron Skrevet 29. oktober 2018 #3 Skrevet 29. oktober 2018 (endret) Høres merkelig ut altså. Bedriften du jobber i må nesten betale det dobbelte av timelønnen din til vikarbyrået. Så at du skal gå ned i lønn om du blir fast ansatt gir ingen mening. Når jeg gikk fra vikarbyrå til fast ansatt gikk jeg opp fra 172,- timen til 225,- timen Endret 29. oktober 2018 av makron 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #4 Skrevet 30. oktober 2018 Du minna meg på en ting. Var på et intervju engang, og vi snakket om lønn. Så jeg sa noe "sånn gå ned i vekt i istedenfor å si gå ned i lønn😂😂😂 De fikk seg en god latter. Fikk meg jobb der da. Anonymkode: a0d52...da2
britz Skrevet 30. oktober 2018 #5 Skrevet 30. oktober 2018 Jeg opplevde noe lignende. Fikk kontrakt fra arbeidsplassen etter å ha jobbet via vikarbyrå i et halvt år. Så at de prøvde å sette meg ned 5 lønnstrinn og sa ifra. Viste seg at min sjef ikke engang var klar over hva slags lønn jeg fikk gjennom vikarbyrået. Endte med at jeg gikk opp to trinn til slutt.. Hvis det skal være sånn for deg, så vil det nesten lønne seg å ikke bli fast ansatt..?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #6 Skrevet 30. oktober 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet 2 mnd. via et vikarbyrå, med ganske standard lønn (191 kr timen), og trives ganske greit der jeg jobber. De er fornøyd med min prestasjon, men har informert om at min lønn som fast ansatt ved dem vil starte på 158 kr timen. Har prøvd å forhandle meg oppover, men de sier at hendene deres er bundet, og at dette er standard satser som gjelder for hele landet. Jeg føler at å gå ned ca. 5000 kr i lønn pr mnd. er rimelig drastisk, spesielt med tanke på at de nok (helt sikkert) betaler mer enn 191 kr for meg via vikarbyrå, da byrået også tar en del av kaka. Noen som har vært i liknende situasjon? Anonymkode: d76c2...da5 Hva slags bransje er dette?? Helt vilt å tilby et voksent menneske en lønn på 298.000 kr i året. Dette må du ikke godta TS! Anonymkode: 9de18...7ff
Hedda-78 Skrevet 30. oktober 2018 #7 Skrevet 30. oktober 2018 Dette er feil. Nå er reglene slik at dersom du jobber gjennom et bemanningsbyrå skal du ha samme lønn som om du var fast ansatt der (altså samme lønn som andre ansatte i samme type stilling). Bedriften må naturligvis betale enda mer til bemanningsbyrået. Tidligere var det slik at bemanningsbyrået tok en del av kaka før de gav lønn til sine ansatte, og derfor fikk man dårligere betalt gjennom bemanningsbyrå enn hvis man var fast ansatt. 158 kroner er veldig lavt. Hva mener han med at det er en standard som gjelder for hele landet? Hvilken standard er det? Er det en tariffavtale? Jeg klarer ikke å se for meg en tariffavtale med så lav lønn. Du skal i det minste ha skriftlig informasjon om denne "standarden" han snakker om. Bare si til ham i forbifarten at han bare kan sende dokumentet til deg på mail.... I noen bransjer er det innført minstelønn, f.eks. i restaurantbransjen. Før dette ble innført, mente skeptikerene at arbeidsgivere fort ville utnytte ordningen og presentere minstelønnen som om det er den normale lønnen. De ville jo ha sitt på det tørre, det er faktisk lov å bare gi minstelønn. Skeptikerene ser ut til å ha fått rett, mener jeg. Jeg har opplevd å få tilsendt oversikt over minstelønnssatsene, med beskjed om "dette er lønna du får". Jeg har fått 157 kr/timen som vikar i oppvasken, fordi " det er sånn" Har du forresten noen kollegaer du kan forhøre deg med? De fleste oppgir lønnen sin hvis du spør på en diskret pg fortrolig måte. Jeg synes ikke du skal gi deg på dette, altså, i allefall ikke så lenge du har kontrakt med bemanningsbyrået. Du får si noe sånt som at "Jeg kunne godt tenke meg fast jobb her, men som alle andre er jeg avhengig av en anstendig lønn. Du får undersøke litt og komme tilbake til meg med et nytt tilbud og så tar vi det derfra" 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå