Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to sønner, en på 4 og en som snart fyller 2 år.

Han eldste har alltid vært krevende. Vært den som har slått, biti, klora etc.

Nå har han roet seg betraktlig , men alikevel kan han ikke gå forbi broren sin uten og måte finne på noe. Og broren blir jo sint da........

Var en stund her som eldste mann fikk mye kjeft fordi han var så slem, men så oppdaget vi at han minste begynte og grine etc før det skjedde noe, liksom forvarsel.....

Noen som har noen gode råd???

Føler meg så elendig som mamma innimellom at jeg har bare lyst til og grine.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Et tips som ofte går igjen er å ikke vie barnet som slår oppmerksomhet.

Men å vie det slåtte barnet oppmerksomhet.

Da "premierer" en ikke dårlig oppførsel med oppmerksomhet.

Men dette er lettere sagt enn gjort. :wink:

Passe to brødre på snart 2 og 4 år.

Eldste der holder på slik som du beskriver.

Yngste vræler ofte uten at eldste var gjort noe.

De er ganske smarte disse små også skjønner du... :ler:

Tror nok at det er bare et ledd i utviklingen som en bare må slite seg igjennom.

Mellom meg og min søster er det 3,5 år.

Jeg var sjefete over lillesøsteren min.

Da hun ble 2-3 år fant hun seg ikke i det lenger.

Da begyndte jeg å bølle.

Hun gråt for "ingenting".

Mamma kjeftet på meg. "Du er størst" var gjengangeren.

Dette fant skjønne lillesøster ut av...

"Au, au, ikke slå meg", skrek hun uten at jeg var i nærheten.

Jeg protesterte til ingen nytte.

Dvs helt til min mor tok lillesøster på fersken...

Men tror du ikke da at denne jenten også kunne utnytte det da...? :Hehe:

"Er ikke ani deg", "surmulte" jeg triumferende... helt til min mor fersket meg også.

Konklusjonen ble at hun ikke tok parti uten å selv ha sett hva som egentlig foregikk... :wink:

Lykke til.

Å ha barn er ikke lett:

Prøv det den som vil...

Av og til føles det som om en har fått bruksanvisningen på

tørketrommelen når en burde hatt den til vaskemakinen...:ler:

Mayamor

Gjest Madeline
Skrevet

Hvis eldstemann slår, kan du jo gi minstemann oppmerksomhet og overse eldstemann. Men husk på å gi masse positiv oppmerksomhet til eldstemann når han gjør noe positivt. Noen gjør alt for å få oppmerksomhet og negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Merker den eldste at han ikke får oppmerksomhet når han gjør noe galt, men desto mer når han gjør noe bra, får du kanskje endret oppførselen hans.

Gjest Anonymous
Skrevet

Var en stund her som eldste mann fikk mye kjeft fordi han var så slem, men så oppdaget vi at han minste begynte og grine etc før det skjedde noe, liksom forvarsel.....

Føler meg så elendig som mamma innimellom at jeg har bare lyst til og grine.....

Jeg drister meg til å si at det er flott at du oppdaget at det også kan være minstemann som starter en krangel på en litt uventet måte.

Jeg vokste opp med en lillebror som var sånn. Dessverre var ikke min bror like fremsynt som deg, så han fikk fortsette..og jeg fikk kjeft jeg ikke forstod grunnen til nesten uavbrutt.

Etter hvert som han vokste opp utviklet han seg til å bli et menneske uten ansvarsfølelse. Skjedde det ham noe søkte han tilbake til sin mor for beskyttelse (også i voksen alder), og hun stod selvfølgelig klar til å fordømme alle andre og ta ham under sine vinger. Dette på gikk helt til han i en alder av nesten 40 år døde etter alvorlig sykdom. Sykeleiet ble et kaos uten like, for første gang i hans og min mors liv kunne ikke hun ta byrden fra ham.

Nå var ikke dette ment som noen sytetråd for meg selv, men mer som en vinkling for hva som kan skje hvis det ikke gripes fatt i så fort som mulig. For øvrig så har jeg ikke sørget over min brors død, men jeg er fremdeles preget av det jeg opplevde i barndommen. Dvs. han fortsatte faktisk å gjøre livet mitt vanskelig nesten til det siste, og uansett når jeg forsøkte å snakke emd min mor om det så nektet hun å tro meg.

Så over til din sak:

Snakk til minstemann og gi klar beskjed om at det ikke er tillatt og la eldstemann forstå at du tror ham. Men så må jo ikke situasjonen bli snudd så det er eldstemann som begynner å utnytte det da.

Uansett - ta tak i det. Jeg synes det er flott at du oppdaget det.

:)

Gjest Anonymous
Skrevet
Konklusjonen ble at hun ikke tok parti uten å selv ha sett hva som egentlig foregikk... :wink:

Du har en klok mor. :)

Gjest Mayamor
Skrevet

Du har en klok mor. :)

:Nikke: Det vet jeg. :hjerte:

Og det sies jeg ligner henne... :Hehe:

Mayamor

Skrevet

Gode råd over her! :)

Hva med i tilegg gi han poeng/klipp etc i løpet av tre dager? Dersom han klarer gjøre "det riktige" tre dager får han en premie. ( f.eks yndlingsmiddagen sin eller noe annet han har lyst på) SÅ blir det fem dager, så syv, og så går det nok av seg sev... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

At eldste slår minste kan være et utslag av sjalusi og kan enkelt løses ved at du setter av litt tid hvor kun du og han gjør noe sammen - f.eks. reiser til en svømmehall og svømmer.

Når det gjelder minsten bør han lære at han faktisk er en av to barn. Ergo at han ikke skal ha noen fordeler av å være minst.

Foreldre som mener den eldste skal tolerere og forstå så mye mer enn eldre yngre søsken har jeg ingen forståelse for. Barna er barn og de er eldst eller minst, og bør behandles deretter. Er grenser for hvilke krav man kan settes til den eldste.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har to sønner, en på 4 og en som snart fyller 2 år.

Han eldste har alltid vært krevende. Vært den som har slått, biti, klora etc.

Nå har han roet seg betraktlig , men alikevel kan han ikke gå forbi broren sin uten og måte finne på noe. Og broren blir jo sint da........

Se på "barnevakt" programmet som går på tv Norge

Skrevet

Se på "barnevakt" programmet som går på tv Norge

kjenner ei som ser på det, hun forstker det hun gjør for mye.. nemlig er for streng..

Gjest Embla s
Skrevet

kjenner ei som ser på det, hun forstker det hun gjør for mye.. nemlig er for streng..

Jeg er også litt skeptisk til disse programmene. Er en del nyanser som forsvinner, blir litt sånn 1-2-3 kake. virkeligheten er ikke alltid så enkel som på tv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...