AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #1 Skrevet 29. oktober 2018 Har en diskusjon her med min samboer som har barn fra tidligere forhold. Der mor ikke ville ha felles adresse pga penger. Far mener han ikke visste at mor fikk automatisk foreldreansvaret alene når di ikke hadde samme adresse, er det vanlig og ikke sette seg inn i det når man får barn? Lurer også på om mor har rettigheter til og adoptere bort barnet? eller gjøre andre store ting, når mor har foreldre ansvaret alene, som og stoppe samverd som har vert regelmessig? Ønsker gjerne linker til regler om dere vet svarene her? Takk for svar 😊 Anonymkode: 60e1c...0da
Chablis Skrevet 29. oktober 2018 #2 Skrevet 29. oktober 2018 Erh.. Foreldreansvar signerer man for på fødestua og har ingenting med adresse å gjøre. Jeg har ikke samme adresse som barnefar men vi har delt foreldreansvar allikevel. Eneste gangen dette kom opp som tema var på mekling hvor vi signerte på at vi skulle fortsette å ha delt foreldreansvar. 3
Chablis Skrevet 29. oktober 2018 #3 Skrevet 29. oktober 2018 Så far har jo rett i å ikke "vite" dette for det stemmer ikke. Tror heller ts skal lese seg opp på foreldreansvar..
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #4 Skrevet 29. oktober 2018 Tror du må lese deg opp litt.. Anonymkode: 19366...342 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #5 Skrevet 29. oktober 2018 Mente kanskje foreldreretten, men hørte det ikke het det lenger, jeg husker jeg ba far skrive under på delt foreldreomsorg et par år etter fødsel. For vi hadde heller ikke samme adresse under fødsel... Kanskje nye regler nå.. Dette er noen år siden Anonymkode: 60e1c...0da
Rotemor Skrevet 29. oktober 2018 #6 Skrevet 29. oktober 2018 Dette ble bare tull. Han er jo far til barnet uansett! Adopsjon er temmelig søkt... 1
Rotemor Skrevet 29. oktober 2018 #7 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mente kanskje foreldreretten, men hørte det ikke het det lenger, jeg husker jeg ba far skrive under på delt foreldreomsorg et par år etter fødsel. For vi hadde heller ikke samme adresse under fødsel... Kanskje nye regler nå.. Dette er noen år siden Anonymkode: 60e1c...0da Nei, du må lese deg opp. Du bruker begrepene feil og har misforstått. Men det finnes klare begrepsforklaringer hvis du googler litt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #8 Skrevet 29. oktober 2018 8 minutter siden, Rotemor skrev: Nei, du må lese deg opp. Du bruker begrepene feil og har misforstått. Men det finnes klare begrepsforklaringer hvis du googler litt. Skjønte ikke hva du mente? Anonymkode: 60e1c...0da
Eliza Doalot Skrevet 29. oktober 2018 #9 Skrevet 29. oktober 2018 (endret) TS har helt rett i at når mor og far ikke bor sammen når barnet blir født, så får mor foreldreansvar alene. Skatteetaten/foreldreanavar Den som har foreldreansvar alene har rett til å ta viktige avgjørelser på vegne av barnet, herunder adoptere det bort.Foreldreansvar Om og i hvilken grad den med foreldreansvar kan endre samvær vet jeg ikke. Endret 29. oktober 2018 av Eliza Doalot Autocorrect 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #10 Skrevet 29. oktober 2018 Tusen takk 😊 Anonymkode: 60e1c...0da
Rotemor Skrevet 29. oktober 2018 #11 Skrevet 29. oktober 2018 19 minutter siden, Eliza Doalot skrev: TS har helt rett i at når mor og far ikke bor sammen når barnet blir født, så får mor foreldreansvar alene. Skatteetaten/foreldreanavar Den som har foreldreansvar alene har rett til å ta viktige avgjørelser på vegne av barnet, herunder adoptere det bort.Foreldreansvar Om og i hvilken grad den med foreldreansvar kan endre samvær vet jeg ikke. Dette med adopsjon er i all hovedsak i teori. Dersom man har samvær med barnet så holder det i retten.
Eliza Doalot Skrevet 29. oktober 2018 #12 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, Rotemor skrev: Dette med adopsjon er i all hovedsak i teori. Dersom man har samvær med barnet så holder det i retten. Godt å høre! Gjelder det ved stebarnsadopsjon også? Bare nysgjerrig..🙂
Rotemor Skrevet 29. oktober 2018 #13 Skrevet 29. oktober 2018 9 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Godt å høre! Gjelder det ved stebarnsadopsjon også? Bare nysgjerrig..🙂 Barnets rett til sine foreldre står langt høyere enn steforeldres. Forutsett at man har samvær selvsagt. Ved adopsjon så mister barnet arverett også og det vil de færreste. Selv tungt narkomane foreldre får beholde barna sine, som vi har mange eksempler på...
Chablis Skrevet 29. oktober 2018 #14 Skrevet 29. oktober 2018 Står ingenting i ts sitt innlegg om at mor og far ikke bodde sammen når barnet ble født. Derfor svarte jeg ut i fra hva som faktisk ble gitt av informasjon og gikk ut i fra at mor og far i dette tilfellet bodde sammen ved fødsel da det er mest vanlig.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #15 Skrevet 30. oktober 2018 1 time siden, Tipptoppi skrev: Står ingenting i ts sitt innlegg om at mor og far ikke bodde sammen når barnet ble født. Derfor svarte jeg ut i fra hva som faktisk ble gitt av informasjon og gikk ut i fra at mor og far i dette tilfellet bodde sammen ved fødsel da det er mest vanlig. Mor ville ikke at far skulle ha registrert samme adresse i folkeregisteret ved fødsel. Og far visste ikke utfallet. Er det stor sjans for og få delt foreldreansvar på mekling uten og kjøre sak? Hva vil dem legge vekt på? Anonymkode: 60e1c...0da
Monky Skrevet 30. oktober 2018 #16 Skrevet 30. oktober 2018 1 time siden, Rotemor skrev: Barnets rett til sine foreldre står langt høyere enn steforeldres. Forutsett at man har samvær selvsagt. Ved adopsjon så mister barnet arverett også og det vil de færreste. Selv tungt narkomane foreldre får beholde barna sine, som vi har mange eksempler på... Kjærlighet og omsorg fra adoptivforeldre - det å få en familie må da veie tyngre enn en jævla arv!!!!!
Rotemor Skrevet 30. oktober 2018 #17 Skrevet 30. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mor ville ikke at far skulle ha registrert samme adresse i folkeregisteret ved fødsel. Og far visste ikke utfallet. Er det stor sjans for og få delt foreldreansvar på mekling uten og kjøre sak? Hva vil dem legge vekt på? Anonymkode: 60e1c...0da De oppmuntrer normalt til det. Det er relativt enkelt å ordne opp i.
Rotemor Skrevet 30. oktober 2018 #18 Skrevet 30. oktober 2018 1 minutt siden, Monky skrev: Kjærlighet og omsorg fra adoptivforeldre - det å få en familie må da veie tyngre enn en jævla arv!!!!! Så en samværsforelder byr ikke på kjærlighet og omsorg i dine øyne? Kun adopterte barn blir elsket, eller...? Skjønner ikke innlegget ditt.
Chablis Skrevet 30. oktober 2018 #19 Skrevet 30. oktober 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mor ville ikke at far skulle ha registrert samme adresse i folkeregisteret ved fødsel. Og far visste ikke utfallet. Er det stor sjans for og få delt foreldreansvar på mekling uten og kjøre sak? Hva vil dem legge vekt på? Anonymkode: 60e1c...0da Såfremt det er samvær og bio far gjør det han kan for barnet så har mor ingen grunn til å nekte han delt foreldreansvar.
Gjest BearMama Skrevet 30. oktober 2018 #20 Skrevet 30. oktober 2018 En har daglig omsorgsperson(den barnet bor med) og foreldreansvar(alle rettigheter mht barnet alene). Har man foreldreansvar så kan barnet bli adoptert av stefar. Har man delt omsorg kan man ikke det. Ved delt omsorg må,begge parter signere ved både adopsjon, pass, ny bankkonto osv. http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/783
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå