Gå til innhold

Hvordan bli Brannkonstabel/ Brannkvinne??

mynona93

Anbefalte innlegg

På 1.1.2019 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Får jeg spørre om en ting? Du trenger ikke svare altså :)

På Finn.no er det per 1. januar 2019 totalt 78 ledige fulltidsstillinger som automatiker.

57 av disse er faste ansettelser, 6 er prosjektansettelser og 6 er engasjement.

Det er 9 ledige posisjoner som brannkonstabel.

Hva er egentlig årsaken til at vil bytte yrke?

Anonymkode: e5fef...895

Det går helt fint :) 

Grunnen for at jeg vil bytte er fordi jeg ikke vil bli utsatt for flere nedbemanning prosesser og nedleggelser. Har vært utsatt for det tre ganger de siste 7 årene i arbeid, noe som har ført til mye frustrasjon grunnet at jeg har måtte avslutte nesten helt i slutten av lærlingtiden i den første jobben min grunnet nedleggelse, for så å begynne i en annen jobb hvor jeg ikke fikk godskrevet noe av tiden jeg hadde hatt som lærling tidligere. Når jeg endelig fikk fullført og godkjent læretiden og fikk meg fast jobb, og jeg følte jeg var på trygg grunn, kom nyheten igjen om at jeg ble utsatt for en nedbemmanningsprosess ( i den tiden var det nesten helt umulig å få seg jobb igjen som automatiker. Når jeg da endelig fikk meg ny jobb igjen, så gikk det ikke mer enn 3 år før jeg, igjen, ble rammet av enda en nedbemanningsprosess. Så jeg må dessverre si at min opplevelse med jobb innen industrien er ganske blitt ganske negativ på grunn av dette, og at man aldri kan være sikker på hvor lenge man har jobb, og at det er ganske vanskelig å opparbeide seg nok ansiennitet til at man kan komme seg ut av slike negative situasjoner og få beholde jobben i flere år.. Har ikke lenger lyst til å gå våkne og gå på jobb og lure på om i dag er siste dagen til meg og mine kollegaer, den sure dagen der vi får en konvolutt i hånden, en klapp på skulderen og en fot i ræ***. Det hele virker så ustabilt og usikkert. Så da føler i det store og hele att det ikke er riktig yrkesvalg for meg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.1.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Vil du jobbe i den delen av brannvesenet som er operativ (de som reiser ut når det ringes inn til 110-sentralen, når noen ringer inn eller det går en ABA? Eller vil du med din automasjonsbakgrunn jobbe med forebygging av branner? 

Tenk litt på de to mulighetene. Og trener du jevnt? Fysisk skikkethet er et absolutt krav for operativ tjeneste.

Ja, kjenner folk som jobber på innersiden.

Anonymkode: e5fef...895

Ønsker aller mest å jobbe i den delen som er operativ, føler jeg har mye å gi der. Jeg har alltid likt å hjelpe andre og er en av de som løper for å hjelpe til visst det skjer noe. Fått mye skryt for at jeg klarer å holde hode kaldt og bevare roen i stressede og vanskelige situasjoner. Sliter ikke med syn av blod, har ikke høydeskrekk eller klaustrofobi. Trener aktivt 5 ganger i uken og trives godt med fysisk arbeid. Holder på å trene meg opp på de fysiske kravene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...