Gå til innhold

Hvordan bli Brannkonstabel/ Brannkvinne??

mynona93

Anbefalte innlegg

Hei!

Jer en jente på 24 snart 25 år, og jeg har nettopp mistet jobben min i en nedbemanningsprosess. (3 gang i min yrkeskarriere) (kan vell kalle meg selv max uheldig oppi det hele... Men nok om det, tingen er at jeg nå har funnet ut at jeg har lyst til å satse i en annen retning, nemmelig brannvesenet. Har ingen kontakter innforbi brannyrket, Har Googlet meg frem til en del info men blir ikke helt klok på fremgangsmåten. Noen som hadde kunne hjelpt meg? 

Noen her inne som har gått på brannskolen? 

Er det noen her inne som kjenner noen som jobber i brannvesenet og utdanning innen brann og redningstjenesten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med dette selv, men slik jeg forstår det blir man først ansatt, og deretter sendes man til Norges brannskole mellom Harstad og Narvik. 

Hva som blir vektlagt når de skal ansette, kan variere fra sted til sted, men jeg vil tro at god fysisk helse og god vandel er en forutsetning. Tror de også ønsker seg personer som har fullført vgs., og da gjerne med fagbrev som feier, mekaniker, rørlegger, elektriker, tømrer m.m. (se her http://www.nbsk.no/C1256F6C0045321D/64428269EBACCAA8C1256CED00338E57/63BD9C8DA611ECA2C1257B12003800EE)) Fant også. denne lista over ting som kan telle positivt:

• Førerkort klasse C
  • Førerkort kl D1
  • Utrykningsskjøringskompetanse, påskrift nr 160 på førerkortet
  • Gjennomført brevkurs ved Norges Brannskole
  • Vanndykkersertifikat

Fra: http://drbv.no/om_oss/ledig_stilling/jobbe_i_brannvesenet/

Brevkurset er vel erstattet med et nettbasert kurs. Jeg tror det kan være dette: https://dsb.hypernet.com/norges-brannskole/vart-kurstilbud-2018/nettbaserte-kurs Ser ut som det er åpent for alle, og at hvem som helst kan ta det.

Leste en gang om ei som jobba som brannkonstabel. Hun hadde bl.a. flere års erfaring fra militæret, ambulanse og sommerjobb innen beredskap (tror det var det). 

Håper at du finner en trygg jobb innenfor noe du liker. Er ganske sikker på at mange brannvesen ønsker seg flere kvinner. Det betyr ikke at veien dit er lett, men stiller man jevnt med en mann, så blir kvinnen foretrukket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 29.10.2018 den 22.45, Grønt blad skrev:

Har ikke erfaring med dette selv, men slik jeg forstår det blir man først ansatt, og deretter sendes man til Norges brannskole mellom Harstad og Narvik. 

Hva som blir vektlagt når de skal ansette, kan variere fra sted til sted, men jeg vil tro at god fysisk helse og god vandel er en forutsetning. Tror de også ønsker seg personer som har fullført vgs., og da gjerne med fagbrev som feier, mekaniker, rørlegger, elektriker, tømrer m.m. (se her http://www.nbsk.no/C1256F6C0045321D/64428269EBACCAA8C1256CED00338E57/63BD9C8DA611ECA2C1257B12003800EE)) Fant også. denne lista over ting som kan telle positivt:

• Førerkort klasse C
  • Førerkort kl D1
  • Utrykningsskjøringskompetanse, påskrift nr 160 på førerkortet
  • Gjennomført brevkurs ved Norges Brannskole
  • Vanndykkersertifikat

Fra: http://drbv.no/om_oss/ledig_stilling/jobbe_i_brannvesenet/

Brevkurset er vel erstattet med et nettbasert kurs. Jeg tror det kan være dette: https://dsb.hypernet.com/norges-brannskole/vart-kurstilbud-2018/nettbaserte-kurs Ser ut som det er åpent for alle, og at hvem som helst kan ta det.

Leste en gang om ei som jobba som brannkonstabel. Hun hadde bl.a. flere års erfaring fra militæret, ambulanse og sommerjobb innen beredskap (tror det var det). 

Håper at du finner en trygg jobb innenfor noe du liker. Er ganske sikker på at mange brannvesen ønsker seg flere kvinner. Det betyr ikke at veien dit er lett, men stiller man jevnt med en mann, så blir kvinnen foretrukket.

Tusen takk for info, det hjalp mye Grønt blad!:)

Er nå godt i gang med jobbsøknader,nettkurs og sertifikatet for lastebil klasse C,

Så nå får jeg bare krysse fingrene og ta tiden til hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttdanning eller fagbrev i byggbransjen (snekker/tømrer/elektriker og lignende) er også en fordel har jeg hørt, med en bakgrunn i en av disse bransjene er man attraktiv som søker.

Anonymkode: fd6ae...7cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fagbrev som Automatiker, men er litt redd for at søknaden min ikke kommer til å bli vurdert på grunnlag av at det er ikke så mange som vet hva den utdannelsen innebærer. 

Ramler inn i NAV systemet nå etter nyttår og ser lit svart på det ettersom jeg har mottatt relativt lite respons på søknadene mine.
Usikker på om jeg skal prøve å søke meg inn med hjelp fra NAV eller om jeg skal sende søknader selv som privatperson. Noen som har postive eller negative opplevelser med det å søke med hjelp av NAV i brann og redning eller lignende relevant arbeid?

Føler jeg har mye å gi og at dette virkelig er veien jeg har lyst til å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttdanning eller fagbrev i byggbransjen (snekker/tømrer/elektriker og lignende) er også en fordel har jeg hørt, med en bakgrunn i en av disse bransjene er man attraktiv som søker.

Jeg har Fagbrev som Automatiker, men er litt redd for at søknaden min ikke kommer til å bli vurdert på grunnlag av at det er ikke så mange som vet hva den utdannelsen innebærer. 

Ramler inn i NAV systemet nå etter nyttår og ser litt svart på det ettersom jeg har mottatt relativt lite respons på søknadene mine.
Usikker på om jeg skal prøve å søke meg inn med hjelp fra NAV eller om jeg skal sende søknader selv som privatperson. Noen som har postive eller negative opplevelser med det å søke med hjelp av NAV i brann og redning eller lignende relevant arbeid?

Endret av mynona93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, mynona93 said:

Ramler inn i NAV systemet nå etter nyttår og ser lit svart på det ettersom jeg har mottatt relativt lite respons på søknadene mine.

Kan du ikke gjøre begge deler? Selv om du går via NAV er det ingenting som hindrer deg i å søke på egenhånd også.

Automatiker er jo helt klart relevant, selv om ikke hvermannsen er så godt opplyst om hva det handler om så vil jo de bransjene hvor det er relevant, som brann og redning, selvfølgelig vite hva slags kompetanse det gir.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke gjøre begge deler? Selv om du går via NAV er det ingenting som hindrer deg i å søke på egenhånd også.

Automatiker er jo helt klart relevant, selv om ikke hvermannsen er så godt opplyst om hva det handler om så vil jo de bransjene hvor det er relevant, som brann og redning, selvfølgelig vite hva slags kompetanse det gir.

Jo, det kan jeg jo altids gjøre. Det skader vell ikke å søke fra flere plasser.

Ja krysser fingrene for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som vet om NAV kan hjelpe meg med å dekke utgifter til denne type kkursing og utdannelse?

Jeg ser at :
C sertifikatet vil havne på en ca 30 - 35 000 kr 
Brevkurset NSBK vil koste meg 4500 kr
Redningsdykker kurset ca 37500 kr

Det er jo svimlende mye penger å legge ut fra egen lommebok når jeg har mistet jobben 😕

Noen som vet hva prisen ligger på Røykdykkerkurs 1 uke og Førstehjelpskurs 1 uke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mynona93 skrev:

Er det noen her inne som vet om NAV kan hjelpe meg med å dekke utgifter til denne type kkursing og utdannelse?

Jeg ser at :

Det er jo svimlende mye penger å legge ut fra egen lommebok når jeg har mistet jobben 😕

Noen som vet hva prisen ligger på Røykdykkerkurs 1 uke og Førstehjelpskurs 1 uke ?

Eventuellt om det finnes andre plasser jeg kan søke om hjelp til økonomisk støtte for denne typen kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mynona93 said:

Jeg ser at :

Statens lånekasse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mynona93 skrev:

Eventuellt om det finnes andre plasser jeg kan søke om hjelp til økonomisk støtte for denne typen kurs?

Det vanlige er at brannstasjoner utlyser stillinger, og den som får jobben får også dekket de kursene som trengs dersom vedkommende ikke har de fra før av. 

Anonymkode: 19904...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg også hørt men, har også hørt at man stiller sterkere og har en større sjanse for å få en slik jobb visst man har en del av kursene fra før. Ihvertfall med tanke på at det generelt er mange søkere og de har en del krav og kvalifikasjoner søkerene bør ha og klare å gjennomføre før en eventuell ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.12.2018 den 14.25, mynona93 skrev:

Tusen takk for info, det hjalp mye Grønt blad!:)

Er nå godt i gang med jobbsøknader,nettkurs og sertifikatet for lastebil klasse C,

Så nå får jeg bare krysse fingrene og ta tiden til hjelp.

Hvis du tar lastebilserfitikatet kan du få jobb i ambulansen hvis du tar sykepleierutdanningen i tillegg.. I tilfelle du ikke skulle komme inn i brannvesenet kan du jo tenke på det som en annen mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.10.2018 den 21.53, mynona93 skrev:

Hei!

Jer en jente på 24 snart 25 år, og jeg har nettopp mistet jobben min i en nedbemanningsprosess. (3 gang i min yrkeskarriere) (kan vell kalle meg selv max uheldig oppi det hele... Men nok om det, tingen er at jeg nå har funnet ut at jeg har lyst til å satse i en annen retning, nemmelig brannvesenet. Har ingen kontakter innforbi brannyrket, Har Googlet meg frem til en del info men blir ikke helt klok på fremgangsmåten. Noen som hadde kunne hjelpt meg? 

Noen her inne som har gått på brannskolen? 

Er det noen her inne som kjenner noen som jobber i brannvesenet og utdanning innen brann og redningstjenesten? 

Vil du jobbe i den delen av brannvesenet som er operativ (de som reiser ut når det ringes inn til 110-sentralen, når noen ringer inn eller det går en ABA? Eller vil du med din automasjonsbakgrunn jobbe med forebygging av branner? 

Tenk litt på de to mulighetene. Og trener du jevnt? Fysisk skikkethet er et absolutt krav for operativ tjeneste.

Ja, kjenner folk som jobber på innersiden.

Anonymkode: e5fef...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste faktisk en artikkel om akkurat dette på Aftenposten i dag.

Saken handler om yrker med gode lønninger, men som krever svært lite utdanning. Brannkonstabel er en av dem.

Her er linken:
https://www.aftenposten.no/karriere/Henrik-Sorensen-Storsveen-24-har-kun-to-ars-utdanning_-men-tjener-bedre-enn-snittet--Avgjorende-for-at-jeg-valgte-dette-yrket--12550b.html

...Og et skjermbilde i tilfelle du ikke har abonnement:

27wsww3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.12.2018 den 14.44, mynona93 skrev:

Får jeg spørre om en ting? Du trenger ikke svare altså :)

På Finn.no er det per 1. januar 2019 totalt 78 ledige fulltidsstillinger som automatiker.

57 av disse er faste ansettelser, 6 er prosjektansettelser og 6 er engasjement.

Det er 9 ledige posisjoner som brannkonstabel.

Hva er egentlig årsaken til at vil bytte yrke?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Får jeg spørre om en ting? Du trenger ikke svare altså :)

På Finn.no er det per 1. januar 2019 totalt 78 ledige fulltidsstillinger som automatiker.

57 av disse er faste ansettelser, 6 er prosjektansettelser og 6 er engasjement.

Det er 9 ledige posisjoner som brannkonstabel.

Hva er egentlig årsaken til at vil bytte yrke?

Ooooh, this is a good one...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2018 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Er det ikke et krav at man skal ha fagbrev som håndtverker for å bli brannmann/kvinne? Mener det har vært det før ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...