AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #1 Del Skrevet 29. oktober 2018 I morgen har vi invitert familie til fersk torsk middag. Jeg liker ikke torsk selv. Men grunnen til at jeg ikke liker dette har nok med tilberedningen. Kokt torsk, poteter, gulrøtter og smeltet smør + flatbrød var slik det ble servert da jeg var liten. Jeg spiser ikke smør, så for meg ble det meget tørt og kjedelig. Så jeg kunne nå tenkt meg å hørt hva dere har som tilbehør til torskemiddagen? 🐟 Anonymkode: b1907...e7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #2 Del Skrevet 29. oktober 2018 Potetmos og bacon. Tomatsaus, masse fine om du googler. Anonymkode: 43bf9...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 29. oktober 2018 #3 Del Skrevet 29. oktober 2018 (endret) Kokt egg til har jeg fått anbefalt. Frisk tomat skåret i båter? En god fiskesaus? Bildet over er kokt torsk med sandefjord"smør" (en type fiskesaus) Her er lenken: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/juletorsk-med-sandefjordsmør Glem at det er "juletorsk". Endret 29. oktober 2018 av Zenobia Lagret for tidlig. Bilde og lenke skulle med 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewInTown Skrevet 29. oktober 2018 #4 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hvis problemet er den kokte torsken, kan du jo finne andre måter å tilberede den på. Torsk er jo en av de mest allsidige fiskene, så den kan brukes til både steking, ovnsbaking, panering, osv. Selv pleier jeg å surre den i spekeskinke og steke i ovnen, servert med asparges, hollandaise eller en annen god saus. Eller panere den med en pistasjnøtte-crunch og steke i ovnen, servere med grønn salat og saltbakte poteter eller potetmos. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lita_go Skrevet 29. oktober 2018 #5 Del Skrevet 29. oktober 2018 Sandefjordsmør er nydelig til fisk, blir mere som en saus da fløte og smør kokes sammen Du finner fiskesauser fra Toro om du vil ha det enkelt:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 29. oktober 2018 #6 Del Skrevet 29. oktober 2018 Med hvitsaus og bacon eller « Juksebacalao» = Potetskiver, knuste tomater, olivenolje, tomatpuré, hvitløk, basilikum, salt, pepper og eventuelt vanlig løk og jalapeño, kokt til potetene blir møre. Serveres ved siden av den kokte torsken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #7 Del Skrevet 29. oktober 2018 Spiser ikke mat som gjør at smaksløkene mine kreperer av kjedsomhet. Torsk er den kjedeligste fisken jeg får servert. Anonymkode: 0c6ad...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #8 Del Skrevet 29. oktober 2018 Torsk er jo ikke i sesong nå, men jeg pleier å servere skinnstekt torskefilet med for eksempel mandelpotet/jordskokkpure, soyasmør og diverse grønnsaker. Anonymkode: a7d40...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullestolbruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hjemmelaget pesto er også godt til torsk. Spesielt om du steker den på pannen i medium varme ca 4-6 minutter på hver side og krydre med litt havsalt og provence. Synes det smaker godt med litt soyasaus istedet for smør Her er min lile pesto oppskrift Grønnkål, bladpersile, fersk basilikum (plante, fåes i butikken), solsikkekjerner (fåes ferdigskrelt i butikk), hvitløk (knust fra glass, eller kutte selv), litt pepper og litt salt. 1-2 ts rapsolje (kan bruke mer om nødvendig). Alt sammen knuses og blandes inn med en stavmikser. Jeg ser ikke på grammene, men konsistensen. Pipler det opp olje, har du for mye og kompenserer med andre ingredienser. Jeg pleier å bruke 1-2 ts knust hvitløk. Skal man ha til mange trenger man ikke så mye mer. Da de skal jo ikke ha mye på. Den er jo bare et tillegg til maten. Liker å ha stekte båtpoteter til, men kokte poteter går jo fint 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 29. oktober 2018 #10 Del Skrevet 29. oktober 2018 Gå inn på godfisk.no og velg torsk som fiskeart, da får du opp veldig mange forslag på hvordan man kan tilberede torsken. Jeg selv er veldig glad i ovnsbakt torsk, urtebakte poteter og rødvinssaus. Hva som passer for dere kommer også an på hvor mye tid du vil bruke, og hvor vanskelig rett du vil lage. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #11 Del Skrevet 29. oktober 2018 Mange gode forslag her! 😄 De som kommer vil nok helst ha torsken servert på den kjedelige måten som jeg skrev i HI. Men jeg tenkte jeg skulle ha noe tilbehør ved siden av som gjør at jeg kan like torsken også. 😂 Jeg har en hollandaise saus her som jeg kan ha til. Bacon og hvit saus hørtes jo også godt ut.. 👍 Anonymkode: b1907...e7b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #12 Del Skrevet 29. oktober 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Torsk er jo ikke i sesong nå, men jeg pleier å servere skinnstekt torskefilet med for eksempel mandelpotet/jordskokkpure, soyasmør og diverse grønnsaker. Anonymkode: a7d40...45e Det er sesong for torsk nå. Se feks her: https://www.sesongkalender.no/ Anonymkode: b1907...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hollie Skrevet 29. oktober 2018 #13 Del Skrevet 29. oktober 2018 Torsk med ertepuré er veldig godt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #14 Del Skrevet 29. oktober 2018 2 timer siden, Zenobia skrev: Kokt egg til har jeg fått anbefalt. Frisk tomat skåret i båter? En god fiskesaus? Bildet over er kokt torsk med sandefjord"smør" (en type fiskesaus) Her er lenken: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/juletorsk-med-sandefjordsmør Glem at det er "juletorsk". Omg.. Anonymkode: 3df9e...b2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 29. oktober 2018 #15 Del Skrevet 29. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omg.. Anonymkode: 3df9e...b2d Tiltredes! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #16 Del Skrevet 29. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Torsk er jo ikke i sesong nå, men jeg pleier å servere skinnstekt torskefilet med for eksempel mandelpotet/jordskokkpure, soyasmør og diverse grønnsaker. Joda, torsk er i sesong alle mnd som har R i navnet! Selv om det ikke er skreisesong nå.. Anonymkode: 00b72...3c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullestolbruker Skrevet 30. oktober 2018 #17 Del Skrevet 30. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Torsk er jo ikke i sesong nå, men jeg pleier å servere skinnstekt torskefilet med for eksempel mandelpotet/jordskokkpure, soyasmør og diverse grønnsaker. Anonymkode: a7d40...45e Min far var sjømann og sa at torsken kom mot land i alle dager som endte på r. det skule vi huske når vi fisket fra land Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. oktober 2018 #18 Del Skrevet 30. oktober 2018 Hjemmelaget aïoli er kjempegodt til torsk: Ellers synes jeg stekt fisk er uendelig mye bedre enn kokt. Vi hadde stekt torsk (vendt i litt mel med salt og pepper før steking) i går, med nettopp aïoli, poteter og grønnsaker. Ungene gaflet i seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 30. oktober 2018 #19 Del Skrevet 30. oktober 2018 Bruker helst bare smør til, men bacon eller røkt flesk med løk, fett og rømme eller crème fraiche er også godt sammen med grønnsaker. Hvis torsken trekker for lenge blir den tørr og usmakelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #20 Del Skrevet 30. oktober 2018 Med tilberedningsmåten og tilbehøret du oppgir er sandefjordsmør, som flere foreslår, den beste løsningen. Eller min personlige favoritt: Beurre blanc Tilsett gjerne urter i sausen, feks gressløk, persille, dill eller estragon. Hvis det er er rom for variasjon i selve tilberedningen også vil jeg anbefale å få torsken filetert i stedet for skåret i skiver, og så ovnsbake stykkene i ovnen. Godt med salt på, kanskje litt olivenolje om du vil, 180 grader, begynn å sjekke om de er ferdige etter 10 minutter. Å trekke torsk perfekt til mange kan være krevende - det blir fort litt for lang tid for stykkene i gryten, og så faller alt fra hverandre. Å steke fisk til mange er også styrete. Men stykker på stekebrett i ovn har man derimot mye bedre kontroll, og man kan lett sjekke om stykkene flaker seg underveis. Anonymkode: dd13c...3b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå