Gå til innhold

Rolig område utenfor Oslo med god tog/buss-forbindelse til sentrum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer muligens snart til å flytte til Oslo i forbindelse med jobb og kommer da til å lete etter et sted å leie. Ettersom jeg både har katt og bil vil jeg helst bo i et litt roligere område utenfor selve sentrum, men siden jeg også er singel og må skaffe meg et nettverk i byen er det en klar fordel om det går ofte tog eller buss til sentrum slik at jeg kan gå ut og ta noen glass vin en fredag- eller lørdagskveld. Jeg er også ganske aktiv og liker å løpe i skog og mark og gå på langrenn osv. Så finnes det noen rolige områder med god tog/bussforbindelse og nærhet til marka/turløyper? Har tenkt litt på enten Lillestrøm eller Bærum, er det noen som kan dele erfaringer med å bo her? Evt. andre steder som er bedre?

Anonymkode: cd4c9...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at det gjerne kan være et lokalt sentrum i nærheten, med matbutikker og kanskje noen kafèer/restauranter eller utesteder, slik at det ikke føles helt øde, og man må kjøre eller ta tog/buss til alt. 

TS

Skrevet

Bekkestua i Bærum har et koselig sentrum med en del ok butikker.

Anonymkode: a1078...833

Skrevet

Liker meg godt i Asker! Veldig godt togtilbud til Oslo også.

Anonymkode: 06887...851

• Liker 1
Skrevet

Ta utgangspunkt i jobben, og hvilke kolletivtransport som er mest hensiktsmessig dit. Tog, t-bane, buss. Så leter du i begge retninger utfra det. Det kan være kronglete med tog fra Vestby hvis du må bytte til trikk oppetter Grunerløkka, det tar mye tid. Er Majorstua arbeidsplassen, bør du komme deg lett til t-bane fra der du bor, og Homenkollen kan være et veldig godt alternativ. Jobber du i Groruddalen, se retning Lillestrøm/Nittedal slik at du ikke trenger å dra gjennom byen om morgenen. Eller nærmest mulig jobb, marka er nære uansett nesten. Osv.

Anonymkode: 8f300...f2a

• Liker 5
Skrevet

Hvis arbeidsplassen ligger greit til ifht Gjøvikbanen, så anbefaler jeg Nittedal :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Anbefaler ikke lokaltoget Lillestrøm-Oslo. Om du skal bo i den retningen, bo så du kan ta  direktetoget som går inn i tunnelen/Romeriksporten i Lillestrøm.    Linjen heter L1. Lyserosa. Lillestrøm/Spikkestad.

4_4549220a.JPG?chk=812887

linjekart.jpg

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

Nittedal er veldig fint :) hvis du skriver hvor jobben din er, så kan vi lettere hjelpe deg.

Anonymkode: f51ef...ae0

• Liker 1
Skrevet

Ski:)

Anonymkode: 590fc...dd9

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer muligens snart til å flytte til Oslo i forbindelse med jobb og kommer da til å lete etter et sted å leie. Ettersom jeg både har katt og bil vil jeg helst bo i et litt roligere område utenfor selve sentrum, men siden jeg også er singel og må skaffe meg et nettverk i byen er det en klar fordel om det går ofte tog eller buss til sentrum slik at jeg kan gå ut og ta noen glass vin en fredag- eller lørdagskveld. Jeg er også ganske aktiv og liker å løpe i skog og mark og gå på langrenn osv. Så finnes det noen rolige områder med god tog/bussforbindelse og nærhet til marka/turløyper? Har tenkt litt på enten Lillestrøm eller Bærum, er det noen som kan dele erfaringer med å bo her? Evt. andre steder som er bedre?

Hvor ligger jobben din? Hvis du kan gå til jobben fra Skøyen, Nasjonalteateret eller Oslo S, så ville jeg sett etter et sted ved en jernbanestasjon (Asker for eksempel). Hvis ikke, ville jeg sett etter et sted langs T-banenettet: https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/t-bane/t-banen-linjekart-03042016.pdf

Viktig at det er gåavstand til kollektivpunkt både ved jobb og hjemme, hvis du vil være uavhengig av bil, eller slippe å bruke mye tid på bytte av buss osv.

Anonymkode: c5a17...9be

• Liker 3
Skrevet

Slike steder du beskriver finnes det mange av innenfor bygrensa også. Du bor nærme Østmarka om du bosetter deg på Oppsal, Bøler, Skullerud, f. eks. 

Bor du på Kjelsås, Tonsenhagen, Årvoll f. eks bor du nærme Lillomarka. 

Anonymkode: 3b597...c77

• Liker 1
Skrevet

Det er flere slike steder på alle sider av byen. Det kommer helt an på hvor jobben din er, hvor mye du vil betale, hvilken transport du foretrekker, om du gjerne vil bo sammen med masse rike mennesker osv. 

• Liker 2
Skrevet

Som de andre skriver, er det avhengig av hvor enkelt det er for deg å komme seg til jobb. 

Vi bodde et par år på Høvik (har tidligere bodd på St. Hanshaugen), og vi elsket det. Jobbet på hver vår kant av byen, og kom oss enkelt dit vi skulle med tog. Går jo lokaltog hele tiden, og selv om Høvik er i sone 2, var det verdt den ekstra prisen vi betalte for månedskort mot den ekstra plassen vi fikk for pengene i leieboligen vår. 

I Bærum får du fred og ro, nærhet til natur, alltid et handlesenter i nærheten, og gjerne en liten hageflekk utenfor huset/leiligheten. Fjorden er heller aldri langt unna, og det er mer enn nok av turer å gå i marka. Vi tok bussen til Kolsås eller Semsvannet, og gikk turer langs kyststien eller ut på isen til andre øyer på vinteren.

Har aldri hatt det så bra i Oslo som når vi bodde på Høvik. Det beste var å kunne besøke storbyen og nyte alt den har å by på, for så å trekke seg tilbake i en stille og rolig leilighet "på landet", bare 15 minutter unna med tog! 

• Liker 1
Skrevet

Hva med Skjetten? 

Anonymkode: 1df8f...ab8

Skrevet

Vi bor i Oppegård og her går toget inn til sentrum på under 20 min. 

Lysløpe hele vinteren, og skiforeningen lager skispor/snø på golfbanen før snøen legger seg naturlig. 

Fine turmuligheter.

Anonymkode: e2d76...169

Skrevet (endret)
On 10/29/2018 at 9:10 PM, AnonymBruker said:

Har tenkt litt på enten Lillestrøm eller Bærum, er det noen som kan dele erfaringer med å bo her? Evt. andre steder som er bedre?

Et utgangspunkt kan være hvor mye du kan/vil betale. Det er en vesentlig boligprisforskjell mellom Bærum og Lillestrøm. Som oftest får du det du betaler for.

Styr klar av Nittedal og andre daler, om du liker sol. Skal du kjøpe bolig på denne tiden av året, bør du være ekstra obs på solforhold, siden det ikke kommer fram så tydelig. Vær klar over at meglere ofte bruker ord som solrik når solforholdene er dårlige, på samme måte som de bruker ordet praktisk om løsninger som definitivt er upraktiske. Så du må ta en titt på kartet, og se om det er koller eller åser som skygger for sola i sør og vest.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Skrevet

Sandvika er fint :)

Anonymkode: 241e7...ea0

Skrevet

Vevelstad/Langhus/Ski.

Anonymkode: 76d07...83c

Skrevet

Takk for mange gode tips :)  Jeg har søkt på forskjellige jobber i Oslo som alle ligger i ulike bydeler, så jeg vet ikke ennå hvor jeg eventuelt ender opp med å jobbe. Derfor forsøker jeg nå å kartlegge ulike områder i ulike retninger fra sentrum som kan være aktuelle. Jeg vil helst bo et sted med nærhet til butikker (som har åpent lenger enn til kl. 18), og som har bebyggelse omtrent som en bygd eller liten norsk by. Jeg elsker også havet, så det er et stort pluss om det ligger nært havet. Samtidig er jeg altså også glad i skog og mark, så gjerne ja takk begge deler, hehe. En annen ting som er av betydning er hvor fullt det er på toget og hvor pålitelige avgangene er. Det verste jeg vet er å stå som sild i tønne på et stappfullt tog i 15+ minutter 😬

Ts

Skrevet

Jeg elsker Drammen 🙂 Pent sentrum, fine løperunder, halve prisen fra Oslo sentrum, 30 minutter med tog til Oslo sentrum. Drammen er absolutt på vei opp og frem. Det gjøres massevis av investeringer, fornyelser og satses mye på at det skal være pent, trygt og tilgjengelig. 

Anonymkode: f35bb...8e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...