AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #1 Del Skrevet 29. oktober 2018 Skal til å male et bord med kalkmaling. Noen med erfaring på dette? Blir fargen mørkere når de tørker? Får alt som er malt med kalkmaling litt sånn betong - preg? Og er det slik at jeg kan slippe grunning? Noen som vet om jeg bør bruke sealer etterpå mtp mindre riper osv? Håper noen kan gi gode råd her. Takk. Gjerne og forslag til fin lysegrå farge... På forhånd takk 😊 Anonymkode: 18d84...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 29. oktober 2018 #2 Del Skrevet 29. oktober 2018 Jeg har grå valmue kalkmaling på vegg. Holdt på få sjokk når jeg begynte male, for den var så mørk, men ble lys og fin når den tørket. Vil tro veldig mange farger vil bli betraktelig lysere når dem tørker. Sealer bør absolutt brukes om det er bord som skal males. Kalkmaling uten sealer tåler ikke vann. Jeg klarte få vannsøl på veggen med kalkmaling, ny maling er eneste mulighet for å fjerne flekkene nå... Men jeg har hatt fargen to år på veggen, og elsker den fortsatt (bortsett fra vannflekkene). Hadde også kalkmaling på kjøkkenbenk med sealer over, fikk noen riper i sealing og sølte noe fett/olje. Trekker noe fett/olje inn under sealer må det males på nytt. Er det ett bord som brukes til mat, så ville jeg ha hatt iallefall to lag sealer over, og være flink med bordbrikker. Sealer vil forhindre riper ja, men er mest for å kunne få en overflate som kan vaskes. Jeg kommer iallefall ikke til å bruke kalkmaling igjen på bruksoverflater eller flater med fare for vannsøl. På veggen malte jeg først to strøk med samme farge vanlig veggmaling, deretter ett strøk kalkmaling oppå. Hva du bør gjøre på bord vil komme an på hvilken overflate det er, og om stor fargeforandring man skal ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #3 Del Skrevet 31. oktober 2018 Tusen tusen takk for svaret ditt. det var til stor hjelp :) Men er det slik å forstå at du ikke vil anbefale kalkmaling av bord dersom man risikerer å velte vann utover e.l? Har tre barn som fint kan finne på å grise litt...Vil dette bli bedre med sealer, tro? Anonymkode: 18d84...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #4 Del Skrevet 3. november 2018 Ikke egnet på bord nei. Forsåvidt ikke egnet noe sted barn kommer til. Fint, men tåler ingen ting. Anonymkode: 57eca...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #5 Del Skrevet 5. november 2018 Bruk mikrosement istedet om du vil ha det på bord Her er en veldig grei steg for steg. Du kan jo bare starte fra punktet hvor de pusser bordplaten. https://www.boligbibelen.no/interior/lag-et-flott-bord-mikrosement/ Anonymkode: 5f43c...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå