Gå til innhold

Måååå man ha kattetre/møbel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får snart puser i hus igjen, og er litt usikker på dette med klatrestativ.

Har en halvcrazy cat-ladyvenninne som har flere stativer, og kassevis med leker. Våre katter har vi fint klart å leke med med tråd på en pinn, lekemus som de fikk raptuser med på egenhånd, eller ting i en snor. 

Før hadde man jo ikke bur til hundene, nå er man jo omtrent unormal om ikke hunden ligger i bur i bilen, hjemme og om natten, og jeg føler det er litt på samme måte med kattehuler, klatrestativ etc. 

Nå er rasen jeg skal ha kjent for å være spenstige og lekne (er ikke alle katter egentlig det?)

Har lurt på å henge opp noen vegghyller som de kan ligge på om de vil ha oversikt, sette opp et klorebrett, vinduspostene mine er dype og de vil ha god oversikt over hva som skjer utenfor (bor i 1. etg)

Jeg har lite nips, så de må bare trampe rundt på hyller og kommoder, men de er ikke så høye. 

Kanskje bare vente og se hvordan oppdretter har det og hva de er vant til? 

Synes det er dumt å svi av 2000 kr på noe digre greier kledd med plysj som kanskje ikke engang blir brukt?

Noen som har linker til greie nettbutikker med OK priser på slikt?

Anonymkode: 38cdb...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler at hovedgrunnen til at man bør ha slike stativ, er for å spare sofa og ande møbler for katteklør som trengs kvessing :PHar selv hatt både katt og kattemøbel, og de stygge kattemøblene er absolutt ikke noe for de med små leiligheter :fnise:

Jeg synes at du skal ta imot kattene og se hvordan det går.

• Liker 9
Skrevet

Nei de trenger ikke det, de klorer opp sofaen uansett😂

Men katter liker høyder, og da er faktisk klatrestativ veldig fint. Enda ikke møtt en katt dom ikke foretrekker å sitte på toppen av stativet sitt.

Anonymkode: d5e5c...fab

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte et slikt plysjkledd stativ til våre puser. De er ikke så veldig interesserte i det. 

Topp av lykke for våre puser er: Store pappkartonger som vi skjærer noen hull i ("vinduer"). Vi har også laget en liten pyramide av pappkartonger, og kattene elsker det. 

Anonymkode: 31abc...c0e

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville hatt en klorematte på veggen og ferdig med det. Jeg hadde ikke orket de grusomt stygge stativene i hus ;) 

• Liker 2
Skrevet

Trenger da ikke disse digre innretningene. Fant endelig en sånn som var medium stor til å klore på. Som ikke var av papp. Kjempe fornøyd med den. 

Anonymkode: 82000...907

Skrevet

Ikke nødvendigvis et must have nei. Kjøpte inn et digert monster da siste pus kom i hus, og han har dessverre vist seg å være helt uinteressert. Kjøp inn noen helt basic og klorematte til vegg og heller se an personlighet og aktivitetsnivå. :)

Skrevet

Jeg har sånn klorebrett som man fester til et bordbein med borrelås, det er veldig populært blant kattene her i huset 🙂

Skrevet

Om de skal være inne må de ha mye leker og plasser de kan være på. Skal de være ute holder det med en klorestolper og noen få leker til innevær

Anonymkode: d366a...502

• Liker 2
Skrevet

Nei, så lenge de har andre steder å være og kunne gå så ser jeg ikke hvorfor man må ha det.

Katten min for eksempel liker ikke slike klatrestativ og er fornøyd om han får ligge i sofaen, på en stol osv, men han har egen katteseng som han liker å ligge på. Jeg anbefaler klorebrett, men det varierer hvor mye katter klorer.

Noen klorer mye, men jeg synes de gjør det mer om de ikke får noe utløp for energien sin, men da blir de generelt mer destruktive.

Ikke alle katter er lekne eller spenstige, men mange er det. Vet om flere katter som er uinteressert i leker og som ikke er spesielt spenstige av seg.

Jeg synes ikke at man trenger masse leker osv. Min erfaring er at katter liker noen typer leker, men at de blir veldig lei av mye. Man ser jo også hvordan sin katt er, men det er greit å begynne med noen leker, noen steder i høyden og steder de kan ligge. Et teppe på en stol holder ofte i massevis :)

Anonymkode: 24a8b...900

Skrevet

Her skal jeg bygge noe som kattungen kan bruke siden han viser et stort behov for å klatre og komme opp i høyden. Men siden jeg ikke gidder å bruke flere tusen på et stativ så bygger jeg like gjerne et selv, det er ikke så vrient, så får jeg det som jeg vil ha det også. Vi har ikke noe sted han kan komme opp på, vinduskarm er det høyeste å det er tydelig ikke nok for han. 

Anonymkode: 23e98...70a

Skrevet

Har hatt katt i mangfoldige år og aldri følt behov for å ha slike. Har hatt lyst på av og til for det sikkert hadde vært kjekt for katten, men ser jo hvor liten interessen er for ting jeg ellers har kjøpt og tenkt skulle bli en hit. Mine to katter ble forøvrig helt henrykte av klorematta fra biltema. En liten pappramme i a4-størrelse med papplater i. Aner ikke hvor mange de har brukt opp av de gjennom årene!

Anonymkode: 12879...485

Skrevet

Hovedgrunnen til å kjøpe slike stativ er at de ikke skal klore på sofa og møbler. Dette er noe de fleste katter liker å gjøre.

Du må ikke velge et dyrt stativ. Du kan kjøpe et billig et i papp, som du bytter ut når det blir for slitt, eller et som du bare fester på veggen. Det også blir slitt, men ikke like fort. Det finnes også matter som dekker dette behovet, men har ikke sett det i noen butikker.

Anonymkode: e7607...988

Skrevet

Jeg har bare en tykk "pinne" som står på en solid base. Ca 3 ganger så høy som katten, hun strekker seg godt ut når hun klorer i toppen. Hun har aldri kloret på møbler, og bruker denne aktivt - har også brukt lignende før jeg kjøpte denne :)

Anonymkode: ff980...e7f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte et slikt plysjkledd stativ til våre puser. De er ikke så veldig interesserte i det. 

Topp av lykke for våre puser er: Store pappkartonger som vi skjærer noen hull i ("vinduer"). Vi har også laget en liten pyramide av pappkartonger, og kattene elsker det. 

Anonymkode: 31abc...c0e

dette er problemet med katter. Det de får som skal brukes til nettopp det, blir ikke interessant!! mens dørkarmer og blomster er veldig interessant. 

Anonymkode: b08bf...5c3

Skrevet

Det eneste mine trenger er en plante å stryke kinnet på, en q-tips og en hårstrikk. 

Anonymkode: 765d0...def

Skrevet

Kattene vi har hatt før har brukt gulvteppet og ikke møbler. 

Kanskje det er enkle puser som synes kartonger og plastposer er mest gøy? 😄 

Anonymkode: 38cdb...1bf

Skrevet

Hadde jeg skulle hatt innekatt så ville jeg lagt innsats i å gi katten et miljø som gir den noe, passifiserte katter som ikke får brukt seg til noe er trist å se på. Trenger ikke å være kjøpt, men den burde ha en hinderløype i høyden og noen fysiske utfordringer som er artstilpasset. 

Anonymkode: 56ca9...80b

• Liker 1
Skrevet

Klatrestativet vi har kosta ikke mye. Kjøpte det på Plantasjen for noen år siden. Det blir brukt mye. Det står ved ett vindu, så pusene kan ligge der å se på fuglene som har matstasjon rett utenfor. Nå er det riktignok mørkt ute, og den ene pusen ligger øverst og sover natta.

Ellers så har vi ett klorebrett ved utgangsdøra.

Kattene har også flere huler og senger, og må si at de bruker det veldig mye. Spesielt nå som det begynner å bli kaldere ute. Nå er kattene her i huset utekatter. 

Noen katteraser er veldig mye mer aktive enn andre. Våre er ikke rasekatter. 

Anonymkode: d9149...c5b

• Liker 1
Skrevet

Hundebur er for sikkerhet, jeg har en mainecoon,og har ikke noe møbel. Så da tenker jeg svarer er - nei..

Anonymkode: 9fa45...d49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...