Gå til innhold

Hva synes dere om denne fordelingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ett felles barn. Hus. Hver vår jobb. En i staten og en driver eget. Vi gjør følgende 

Mannen: driver eget. Leverer barnet i barnehagen hver morning. Står opp kl 0800. Jobber til 1630. Hjelper til å dekke av bordet og leker med barnet. 

Kona: jobber i staten. Er på jobb 0700. Hjemme 1630. Henter barnehagen. Lager middag. Ordner matpakker. Legger frem klær. Vasker klærne og bretter dem. dekker på. Rydder generelt i huset. Tar seg av legging og hva det innebærer. 

Helgene: 

Kona står opp med barnet. Lager frokost. Mannen står opp i 10 tiden. Ferdig frokost. Hvsi ingen jobb er vi sosiale sammen. Kona tar seg av legging. 

Anonymkode: 79eba...276

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Funker sikkert for noen. Det høres ut som kona syns fordelingen er for skeiv og kunne tenkt seg litt mer hjelp. For eksempel burde mannen kunne lage middag mens kona henter ungen i barnehagen

Anonymkode: 74d41...ac3

• Liker 2
Skrevet

Er du morra hans også...?

Anonymkode: b6170...4df

• Liker 2
Skrevet

Kanskje kona bør snakke med mannen hvis hun føler mannen bidrar for lite? Det er sikkert noen av disse oppgavene kona har tatt på seg som mannen kan gjøre. 

Anonymkode: 9ea8e...055

• Liker 2
Skrevet

Hvem klipper gress og luker bed, vanner planter og bygger platting? Hva med snømåking og prepping av ski? Bilen(e) hvis dere har det? Det kan jo være at han gjør endel andre ting som du har glemt bort i farta, eller så gjør du alt for mye.

Viktig å  snakke om hvordan man skal fordele husarbeid og vedlikehold jevnlig. Ting endrer seg underveis 😊 Men still åpne spørsmål og bruk jeg språk.

Anonymkode: 02a01...0b3

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem klipper gress og luker bed, vanner planter og bygger platting? Hva med snømåking og prepping av ski? Bilen(e) hvis dere har det? Det kan jo være at han gjør endel andre ting som du har glemt bort i farta, eller så gjør du alt for mye.

Viktig å  snakke om hvordan man skal fordele husarbeid og vedlikehold jevnlig. Ting endrer seg underveis 😊 Men still åpne spørsmål og bruk jeg språk.

Anonymkode: 02a01...0b3

Denne. Se det store og hele bildet. Legger til hvem støvsuger, vasker generelt, hvem lager øvrige måltider? Hvem handler? Synes ellers god fordeling. Når legger du deg i ukene og helgene, får du nok søvn? Etter en kjapp oversikt, anbefaler videre å ikke føre "regnskap", men hold deg til det store og hele bildet.

Anonymkode: 1d306...24f

• Liker 2
Skrevet

Ble sliten bare av å lese hvordan dagene deres er ;) 

Er man misfornøyd så må man snakke sammen....

Skrevet

Antageligvis at de trives med ordningen siden dere har det sånn. 

Anonymkode: 1ef6d...5d2

Skrevet

Hvem vasker? Rydder? Lager frokost? Kveldsmat?  Handler mat? Handler klær? Kjøper brød?

Hjelper ikke kona med å dekke på bordet? Leker hun ikke med barnet?

Jeg syns enhver «fordeling» der en voksen person hjelper til med å rydde av sitt eget middagsbord eller ikke tar seg av sitte her barn er feil. 

Anonymkode: 3103d...7a6

Skrevet

At mannen kanskje bytter dekk to ganger i året (evt. leverer bilen et sted hvor de gjør det for han..) og klipper gress en gang i uka om sommeren syntes jeg virkelig ikke kan måles med arbeidsmengden det er å ta hånd om alt av husarbeid og matlaging. Kona gjør kanskje innkjøp også? Og å bygge platting, hvor ofte gjør man det?? Litt sjeldnere enn kona kanskje maler veggene? Nettopp, ergo er ikke dette noe som hører hjemme i regnestykket. 

Snømåking kan derimot være en temmelig stor jobb de årene det er mye snø. 

Anonymkode: 760b8...d1f

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Skjønner ikke arbeidsfordeling i hjemmet som å vaske klær, vake opp og vaske hus. Her setter begge på begge bretter klær, vasking av kåk tas sammen eller så ta den ene noe og den andre noe. I helgene stå man opp annenhver dag med barnet slik at begge får sove ut om man ønsker det.

Om begge har samme arbeidstider så er det et selvfølge at begge bidrar likt. Om ingen er særlig glad i å lage middag så kan dere lage den annenhver dag eller lage den sammen da begge har likt utgangspunkt hjemme.

Skrevet

Noen ganger tenker jeg at kvinnen må ta skylden selv for at hun ender opp med å gjøre det meste. Er kvinne selv, mor til to tenåringer. Som de sier : "Vi hjelper så gjerne, men før vi får tid til å gjøre det, har du gjort det." Må støvsugingen skje akkurat nå ? Må klærne taes ned og legges på plass dette minutt ? Eller går det an å tåle å vente til mannen (eller barna) gjør det. Kanskje de gjør det 2 timer senere, men støvet blir ikke et spesielt tykkere lag av den grunn.

Skrevet

Ts her 

For å svare dere....

Kona vasker huset og støvsuger. Planlegger og handler maten. Jo hun leker med barnet fra hun er ferdig med middagen til mannen kommer. Kona ordner hjemme med innredning og handling for dette. Hun er også den som maler og ordner, hun rydder også ute og tar bort hagemøbler osv. 

Mannen skifter dekk og måker snø og klipper gress. Jo han bistår hvis kona spør om det men ikke av eget initiativ. 

Mannen legger seg senere enn kona. Kona har en time foran TV og ser kanskje en film og legger seg ca 2230. Mannen ser gjerne film og legger seg 01 tiden. 

I helgene prøver vi å gjøre ting sammen men også sosiale. Mannen er nok den mest sosiale med venner og er kanskje ute med venner to lørdager i mnd. Kona kanskje en .... 

Skrevet

Mitt inntrykk er at de fleste menn undervurderer hvor mye jobb og tid det er med det fortløpende husarbeidet og de innbiller seg at kvinner liker det og derfor gjør det med glede.... Med andre ord forteller de seg selv at de ikke trenger bidra, det er jo bare litt og kona liker jo dette.

Dere får gå igjennom oppgavene og fordele de i kategorier av fortløpende oppgaver (typisk rydding, vasking, handling, matlaging,ta ut søppla,  barnestell...), ukentlige (fylle bensin? betale regninger?), månedlige (vaske kjøleskap, vinduer?) og sesongbetont (gressklipping, snømåking, dekkskifte). Sjeldne gjøremål som oppussing, husmaling og plattingsnekring kan gjøre sammen eller avtale ved behov. 

Anonymkode: 0e2f2...8c9

Skrevet

Det er typisk at menn drar fram dekkskifte og gressklipping som argument for at de gjør mindre husarbeid. Det er imidlertid en vesentlig forskjell og det er at dekkskifte og gressklipping og annet utendørsarbeid gjøres mye sjeldnere mens husarbeid gjøres hver eneste dag. Det vil med andre ord sjelden være en rettferdig fordeling at den ene (som oftest kona) tar alt som skal gjøres inne og med barna og en annen (som oftest mannen) tar alt som gjelder hage og bil.

Det er også typisk at menn undervurderer arbeidet som følger med å holde Familien i gang. Det gjelder ikke bare å sette i gang en maskin med klær nå og da, ta oppvasken eller støvsuge før hybelkaninene tar over. Det er en million andre, ofte mindre synlige, ting som det også skal brukes tid og energi på og som det oftest er kvinnen som gjør. Når trenger barna klær i nye størrelser? Har alle vintersko, dress, luer, hansker og ull til vinteren? Hvem følger med på leksene til barna? Hvem passer på når barna har uteskole eller turdag og at de har med det de trenger? Hvem skriver lister over ting som trenger å handles inn (poden trenger nye strømpebukser, datteren mangler finkjole til jul) og ikke minst sørger for at det faktisk blir kjøpt inn? Hvem sender kort og blomster når tante Gerda, svigerfar og oldemor har bursdag? Hvem skriver julekort? Hvem ordner penklær, kort og gave når barna skal i bursdager? Hvem planlegger ferier? Hvem planlegger jul? Hvem baker til bursdager, jul, påske, juleavslutning på skolen og andre anledninger? Hvem vanner blomster? Hvem ordner lekedater og "bli med hjem fra skolen"? Hvem kjører til/fra fritidsaktiviteter? Hvem skriver julegavelister, handler julegaver, pynter huset og baker til jul? Hvem har oversikt over når skolen og barnehagen har planleggingsdager og hvor barna skal være da? Hvem passer på at det er nok klær og utstyr i barnehagen og på skolen? Hvem følger med på når det er Luciadagen, karneval i barnehagen, skidag på skolen eller pepperkakebaking med klassen og sørger for at barna har rett tøy og utstyr til det? Og jeg kunne fortsatt i det uendelige. Familier er flinke til å fordele konkret husarbeid, men det er som oftest kvinnen som er logistikkansvarlig hjemme og dette er også et arbeid som tar tid og energi. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her 

For å svare dere....

Kona vasker huset og støvsuger. Planlegger og handler maten. Jo hun leker med barnet fra hun er ferdig med middagen til mannen kommer. Kona ordner hjemme med innredning og handling for dette. Hun er også den som maler og ordner, hun rydder også ute og tar bort hagemøbler osv. 

Mannen skifter dekk og måker snø og klipper gress. Jo han bistår hvis kona spør om det men ikke av eget initiativ. 

Mannen legger seg senere enn kona. Kona har en time foran TV og ser kanskje en film og legger seg ca 2230. Mannen ser gjerne film og legger seg 01 tiden. 

I helgene prøver vi å gjøre ting sammen men også sosiale. Mannen er nok den mest sosiale med venner og er kanskje ute med venner to lørdager i mnd. Kona kanskje en .... 

Dette velger du selv. Vil du ha lik fordeling så krev det, men husk at du da må tåle å se rot og støv ligge litt. Ikke sikkert han syntes ting er prekært å gjøre akkurat samtidig som deg. Kanskje kan ting vente litt lenger med å gjøres? 

Ikke for å være kjip, jeg er også kvinne, men men mange får angst om støvet ikke tørkes på dagen. Støv tåler å ligge litt. Mann og barn ber ikke om at du bretter klær for dem, du velger å gjøre det. Han er kapabel til å brette selv eller kanskje han vil velge å hive det rett i skapet uten å brette? Det må han vel få velge. 

Skrevet
2 timer siden, BearMama skrev:

Skjønner ikke arbeidsfordeling i hjemmet som å vaske klær, vake opp og vaske hus. Her setter begge på begge bretter klær, vasking av kåk tas sammen eller så ta den ene noe og den andre noe. I helgene stå man opp annenhver dag med barnet slik at begge får sove ut om man ønsker det.

Om begge har samme arbeidstider så er det et selvfølge at begge bidrar likt. Om ingen er særlig glad i å lage middag så kan dere lage den annenhver dag eller lage den sammen da begge har likt utgangspunkt hjemme.

Vi har en fordeling på dette, jeg tar alt som er på kjøkkenet, hun tar alt som er på vaskerommet.

Dette er hovedregelen, dag til dag, men husholdningen hadde selvsagt ikke gått rundt om hun nektet å lage middag og jeg aldri vasket, hang opp eller brettet klær, men oppgavefordelingen er i utgangspunktet satt.

Dette er greit for da slipper vi noe diskusjon om hvem som skal gjøre hva. Når jeg kommer hjem fra jobb går jeg på kjøkkenet og begynner på middagen, mens hun går på vaskerommet og får unna en maskin.

Skrevet

Når det er vanskelig å finne en fordeling begge er fornøyd med, tenker jeg det kan være nyttig i en overgangsperiode at begge legger ned like mye tid i plikter og barnepass, gjerne samtidig der det lar seg gjøre.

Hvis kona tar leggingen, kan for eksempel mannen rydde kjøkkenet/legge frem klær/handle mat eller annet imens.  Enda bedre om de bytter å legge og å rydde i det aktuelle tidsrommet.

I en slik overgangsperiode, bør man også ta høyde for timene den ene aktivt passer barn mens den andre sover.

Etter hvert vil paret forhåpentligvis få en mer felles oppfatning av hvor stor arbeidsbyrde hver av dem har. 

Og når det gjelder mer sjeldne oppgaver: Mannen min bygget platting i sommer. Veldig glad for det, det ble kjempefint.

Men nå var det ikke slik at jeg satt inne med beina på bordet mens han var ute og jobbet. For at han skulle kunne bruke tid på å bygge, var han avhengig av at jeg tok meg av barna. Og for at vi begge skulle få litt fritid også i byggeperioden, tok jeg barna med på masse husarbeid.

For det er også en ting noen trenger å bevisstgjøres. Når man har barna over litt tid, blir det fryktelig ineffektivt å bare passe barn og la alt annet være. Spedbarn er unntakstilstand, men begge foreldre kan lage middag med unger hengende i bena. Det er mer stressende, ja, men er tiden knapp, bør begge være villige til å gjøre flere ting på en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...