Gå til innhold

Studier med lav snitt, og gode jobbmuligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lav snitt (3,2), og kan heller ikke forandre mye på den. Så, hvilke muligheter har jeg egentlig? Takk på forhånd.

Anonymkode: c81d3...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagelærer er lett å komme inn på og har gode jobbmuligheter. 

Hvis du har gode nok karakterer i norsk og matte er det også mange lærerutdanninger du kan komme inn på, og også der er jobbmulighetene bra. 

Anonymkode: 7c85b...9c3

• Liker 2
Skrevet

Lærerutdanning. Hvis du ikke oppfyller karakterkravene i norsk og matte, så kan du ta lærerutdannelse på "den andre måten", dvs at du studerer de fagene du ønsker og så tar pedagogikk til slutt.

Anonymkode: a063b...fc9

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærerutdanning. Hvis du ikke oppfyller karakterkravene i norsk og matte, så kan du ta lærerutdannelse på "den andre måten", dvs at du studerer de fagene du ønsker og så tar pedagogikk til slutt.

Man må også ha 3,5 i karaktersnitt for å komme inn på lærerutdanningen. Nå må man vel også ha master i bunn for å ta PPU.

Men 3,5 er ikke så mye over snittet til TS da, om hun har 3 i norsk og 3 i matte kan hun ta forkurs for å kvalifisere til lærerutdanning. 

Ellers er barnehagelærer nevnt, men andre utdanninger som barnevernsped, sykepleier, vernepleier, sosionom osv har ofte relativt lave snitt på mindre steder, f.eks Sogndal og Volda om det er et alternativ. 

Får du noen alderspoeng TS? 

Anonymkode: 8e029...e15

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må også ha 3,5 i karaktersnitt for å komme inn på lærerutdanningen. Nå må man vel også ha master i bunn for å ta PPU.

Men 3,5 er ikke så mye over snittet til TS da, om hun har 3 i norsk og 3 i matte kan hun ta forkurs for å kvalifisere til lærerutdanning. 

Ellers er barnehagelærer nevnt, men andre utdanninger som barnevernsped, sykepleier, vernepleier, sosionom osv har ofte relativt lave snitt på mindre steder, f.eks Sogndal og Volda om det er et alternativ. 

Hvis man tar ett og ett fag, eller bachelor (ikke går på lærerskolen mao) er det ikke noe spesielt snitt. Snittet bestemmes av hvor mange som søker. Noen steder er det for få søkere til å fylle opp plassene, og dermed kommer alle som søker inn. Noen steder i landet er ikke snittet for å komme inn på PPU så skyhøyt heller, pga få søkere. Uansett teller ikke karakterene fra vgs inn når man søker på PPU, så dersom TS gjør det bra på høyere utdanning, vil det også gå fint å komme inn på PPU. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tar ett og ett fag, eller bachelor (ikke går på lærerskolen mao) er det ikke noe spesielt snitt. Snittet bestemmes av hvor mange som søker. Noen steder er det for få søkere til å fylle opp plassene, og dermed kommer alle som søker inn. Noen steder i landet er ikke snittet for å komme inn på PPU så skyhøyt heller, pga få søkere. Uansett teller ikke karakterene fra vgs inn når man søker på PPU, så dersom TS gjør det bra på høyere utdanning, vil det også gå fint å komme inn på PPU. 

Ja, det er sant, men da må hun ha mastergrad i ett av fagene før hun kan søke PPU. I tillegg må man vel ha et visst antall studiepoeng i hvert av undervisningsfagene hun skal ha, så jeg ser for meg at det er en mye tyngre vei enn å gå på lærerskolen. Også vil det jo ta minst 6 år da (master + PPU) 

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor har du vært de siste årene? Det er dritvanskelig å komme inn på PPU på grunn av krav om mastergrad som trer i kraft neste år. Det er ingen som bare har tatt noen småfag og kommet inn på PPU de siste årene altså. Jeg tok nylig PPU og vi hadde til og med ei i klassen som pendlet 6 uker hver vei fordi hun ikke kom inn noe annet sted. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor alle råder noen som tydeligvis ikke er spesielt skolesterk til å bli lærer i utgangspunktet. 

Hvilke fag liker du, TS? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En som er skolesvak bør vel ikke bli lærer? Antar ts ikke har førstegangsvitnemål, da har hun ikke sjans på hverken sykepleie, vernepleie, sosialt arbeid eller barnevern heller, stort sett alle har snitt over 4 i ordinær kvote, og ingen går så langt ned som 3,2 i førstegangskvoten. 

Ts, du bør sjekke hvilke studier på samordna opptak som har så få søkere at de tar inn alle kvalifiserte. 

Anonymkode: 6fc6f...ba3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Ts, du bør sjekke hvilke studier på samordna opptak som har så få søkere at de tar inn alle kvalifiserte. 

Anonymkode: 6fc6f...ba3

Teologi. 

Skrevet
2 timer siden, Maude skrev:

Hvor har du vært de siste årene? Det er dritvanskelig å komme inn på PPU på grunn av krav om mastergrad som trer i kraft neste år. Det er ingen som bare har tatt noen småfag og kommet inn på PPU de siste årene altså. Jeg tok nylig PPU og vi hadde til og med ei i klassen som pendlet 6 uker hver vei fordi hun ikke kom inn noe annet sted. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor alle råder noen som tydeligvis ikke er spesielt skolesterk til å bli lærer i utgangspunktet. 

Hvilke fag liker du, TS? 

De siste årene har jeg tatt PPU (uten mastergrad) og jobbet som lærer. Jeg kjenner også mange som har gått samme vei. Jeg kjenner til og med noen som går på PPU nå, som "bare" har bachelor. Så lenge man har mulighet til å flytte et år for å ta PPU, så har det vært ganske greit å komme inn. Søkertallene vil med stor sannsynlighet gå ned når masterkravet kommer, og da blir det enda lettere for de som har master å komme inn. TS må jo ha master.

Det er vel ikke sikkert at Ts ikke er faglig sterk. Hva om det er sykdom som har gjort at h*n ikke har så høyt snitt? Jeg var i utgangspunktet faglig sterk selv, men gikk ut med et snitt på 3,5 på vgs fordi jeg slet med spiseforstyrrelser og jeg gå blanke i alt som ikke hadde med det å gjøre i den perioden. Jeg gjorde det godt på høyere utdanning allikevel. 

Skrevet
På 29.10.2018 den 19.18, AnonymBruker skrev:

....men TS må fortsatt ha en master. Kravet blir innført neste år.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utsetter-krav-om-mastergrad-for-ppu/id2482527/

Skrevet
På 29.10.2018 den 20.07, Maude skrev:

Hvilke fag liker du, TS? 

Tok hun hest og kjerre, da? 😂

Anonymkode: 86e6c...74c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fullt klar over det, men gjør det noe da? Ts har ikke sagt noe om at master ikke er aktuelt. 

Poenget er at man ikke bare kan ta ett og ett fag/bachelor/hva enn du foreslår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...