Gå til innhold

Tarmtømming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. har ei jente på 7.5 år som har slitt med forstoppelse de siste 3 årene, vi har prøvd det meste for å få avføringen til å komme normalt. Hun har også slitte med urinlekkasje og UVI grunnet for mye avføring i tarmen. Hun har for det meste fått Microlax klyster flere ganger pr mnd Men etter så lang tid så ba jeg fastlegen til å få en time på sykehuset der vi kan få tømt tarmen helt. Grunnet at hun sliter med å få ut det der bak, vi skal inn til sykehuset i morgen der hun skal få tømt tarmen med oljeklyster med kateter. Vi fikk en lappe der det sto hvordan de skal utføre det hele. Jeg har snakket med henne i dag når hun kom hjem fra skolen. Jeg sa at det kommer ikke til å gjøre vondt med at hun kan føle litt ubehag når de setter det inn og når avføringen kommer ut. Hun nikket og sa at hun håper at tarmen blir bedre etter det:) Så sa jeg at det kan hende at hun må ha på bleie eller sitte på et bekken grunnet at hun må ha oljen inne i tarmen rundt 15 min. Det sa hun var greit, men vi får vente å se i morgen. Er det noen av dere som har gjort det med barnet?? Trenger tips:)

Anonymkode: 8b2dd...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 Trenger tips:)

La sykehuset ta seg av dette, du skal bare være der og trøste. "Tips"? Hva slags tips? Du har jo forklart henne hva de skal gjøre.

Anonymkode: 5a64a...ba1

• Liker 1
Skrevet

Datteren min har gjort det. Hun var ca 11 år tror jeg. Fikk intravenøst og hadde på bleie, fordi avføringen ble nesten vann og hun hadde ikke kontroll. Gikk ca 1 uke. 

Anonymkode: a3b50...caa

Skrevet

Hva slags tips er du ute etter? Du har fått det godt forklart og forklart det videre til barnet ditt, helt riktig gjort det. Det er ikke så mye mer å si egentlig. 

Anonymkode: 04801...fce

• Liker 2
Skrevet

Ja... barnet var da under 2 år. Det er litt ubehaglig. Ikke så vondt. De fører en slange opp i rompa og sprøyter inn klysteret. Deretter starter en bæsjeeprosess som varer i 10 min. 

Så er man ferdig. 

Menn så ett spm til dere. Har jenta di blitt testet for matintoleranset? Mener ikke vanlig lege, men spesialist? 

Anonymkode: f5e97...295

Skrevet

Hei.. da er vi ferdige på sykehuset:) Det gikk knall bra:) Hun ble undersøkt først av legen som sjekket henne. Så kom det 2 sykepleiere som forklarte henne hvordan de skulle gjøre det med 1 dukke. Hun var litt redd når de skulle sette inn kateter det bak, men heldigvis har de en Ipad som hun kunne se på. Etter hun hadde fått oljen i tarmen så var det bare og vente, hun fikk på seg bleie, men klarte og holde det inne i rundt 10 min, hun hadde noen små lekkasjer. Men hun kneip igjen,  så fikk hun tatt av bleien og satt seg på toalettstolen som var satt fram, den hadde bord så hun så på ipad i rundt 30 min. Jeg har aldri sett så mye avføring komme ut av henne, men hun ble i mye bedre form og humør. Etter på fikk hun lang dusj, jeg fikk undervising hvordan jeg kan sette det på henne 1 gang pr uke. Vi fikk resept på oljeklyster, bleier og kladder. Hun sa seg enig i at hun må få gjort det litt fremover. Det kan løsne på forstoppelsen.

P.S hun har ikke form for allergier, ble teste på det for 1 år siden.

• Liker 1
Skrevet

Microlax ødelegger tarmfunksjonen, så ikke bruk det

Anonymkode: 7161e...981

Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Har dere prøvd Movicol? Er noe av det beste for barn med treg fordøyelse. Smakløst pulver blandet i mat eller drikke som gir myk avføring og med rett dose vil barnet kunne bæsje daglig.

Endret av BearMama
Skrevet

Er det ikke kostholdsrelatert?

Alle intoleranser er ikke lett å bevise. Jeg bryter ikke ned laktose, men regnes ikke som intolerant eller allergisk. Det er bare erfaringsbasert. 

Anonymkode: 55490...7a7

Skrevet

Hei igjen.. vi har testet Movicol flere ganger.. men hun har fått så løs avføring av det.. Vi har også testen henne for alt av intoleranser ikke utslag på det, hun spiser sunt. Vi har fisk som middag rundt 4 ganger pr uke, min mann er fisker. :)
Da har hun lagt seg for natten, hun fikk på seg en ekstra bleie i natt. Det kan komme lekkasjer sa de på sykehuset,
Men hun var 100 ganger bedre en i dag tidlig:) Nå i kveld, full av energi og hadde ikke lyst til å sove..

Skrevet
4 timer siden, BearMama skrev:

Har dere prøvd Movicol? Er noe av det beste for barn med treg fordøyelse. Smakløst pulver blandet i mat eller drikke som gir myk avføring og med rett dose vil barnet kunne bæsje daglig.

Movicol funker absolutt ikke for alle barn. Vi har også prøvd det, og som Ts også opplevde med sitt barn, fikk også vårt barn alt for løs avføring av movicol. Vi prøvde alle mulige doseringer, fra 1/2 pose annenhver dag til 4 poser hver dag. Ingen dosering funket. Noe lignende opplevde mitt barns fetter- der ble det heller aldri noen bedring med Movicol (men der funket imidlertid laktulose). Så det er overhode ikke noen «fasit» at Movicol er noe av det beste for barn med treg fordøyelse.

Anonymkode: 0a61f...80c

• Liker 2
Skrevet

For en tøffing du har! Sterkt barn

Anonymkode: cc9a9...e60

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Movicol funker absolutt ikke for alle barn. Vi har også prøvd det, og som Ts også opplevde med sitt barn, fikk også vårt barn alt for løs avføring av movicol. Vi prøvde alle mulige doseringer, fra 1/2 pose annenhver dag til 4 poser hver dag. Ingen dosering funket. Noe lignende opplevde mitt barns fetter- der ble det heller aldri noen bedring med Movicol (men der funket imidlertid laktulose). Så det er overhode ikke noen «fasit» at Movicol er noe av det beste for barn med treg fordøyelse.

Anonymkode: 0a61f...80c

Jeg påstår ikke at det ER det beste, men noe av det beste. 

Skrevet

Hei igjen .. Ja hun er sterk:) Jeg har gitt henne fri fra skolen i dag, hun hadde så mye luft i tarmen når hun sto opp. Så da har vi hatt en dag på storsenter der hun har fått kjøpt seg en kjole. Når vi kom hjem så sa måtte hun på do, ja ja tenkte jeg bare og tisse. Men nei da, hun satt der i 5 min, jeg fikk komme inn og da hadde hun hatt avføring. Vi begge var lykkelige:) Så nå skal vi i badeland en tur som gave for dagen i går og i dag:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...