Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #1 Skrevet 23. mars 2005 I forrige uke var jeg igjen ute og spiste med en venninne. Vi bestilte typisk asiatisk mat og da vi fikk regningen bestemte jeg at vi gir kr. 45,- ekstra. Jeg synes servicen var helt grei og maten helt ok. Min venninne synes jeg er gjerrig på tipsen. Kanskje det. Men jeg tenker som følger: jeg komer so mkunde og betaler for mat og drikke. Vinflasker ute i Norge koster 4 ganger så mye som på det fra før dyre vinmonopolet.. Maten er som regel helt grei uten de store opplevelsene. Vinen er som regel ikke avkjølt bra nok og servicen er helt...verken mer eller mindre ok. Jeg tenker som så at de ansatte kelnerne/servitørene er ansatt der. De jobber i returanten og følgelig må lønnen komme derfra. Vi som er gjester betaler jo allerede dyrt nok fra før for maten og vinen. Derfor synes ikke jeg at jeg bør tipse i det hele tatt. Men jeg tipser alltid litt fordi jeg føler at de ansatte blir dritsure dersom de ikke får noe. Det ligger en klar forventning der i luften. Den liker jeg dårlig.. Hvorfor skal det være mitt ansvar som gjest å gi de ansatte noe ekstra penger? Kan de ikke motta vanlig lønn som andre folk- fra arbeidsgiver? Det samme gjelder i grunnen taxi: hvorfor skal de ha tips? De burde da ha lønnen sin basert på andre ting enn å være avhengig av at passasjeren betaler over det de allerede har fått oppgitt som pris, synes jeg. Hva synes dere om tips-praksisen?
Gjest Bellatrix Skrevet 23. mars 2005 #2 Skrevet 23. mars 2005 Jeg har ikke no imot å tipse, men er enig med deg i at det ikke bør være en selvfølge. I hvert fall ikke mye tips. De ansatte har en jobb å gjøre, som de får lønn for. Det er en tråd om det her også: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=119783
Lythande Skrevet 23. mars 2005 #3 Skrevet 23. mars 2005 Vi tipser alt etter som hvor god service vi får og alt etter som hva vi har av penger den dagen. Noen ganger har vi fått god service = god tips, andre ganger dårlig service = dårlig tips. Innimellom tipser vi ikke i det hele tatt.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #4 Skrevet 23. mars 2005 Helt enig. Jeg tipser gjerne etter en middag på resturant, men da max 10% av totalen. Viss middagen var på 531kr feks gir jeg 600. Taxi tipse jeg aldri så lenge jeg betaler med kort. Men er jeg full og betaler kontant runder jeg ofte opp til nærmeste 10 eller 20kroning. Synes at ansatte som forventer tips enten dei er servitør eller taxi sjåfører er noen rare mennesker. Det er pokker meg ingen menneske rett å få tips. Arbeidsgiver betaler disse for jobben dei gjør, det burde egentlig være nok. Er nok noen som vi si at jeg er gjerrig med sånn tankegang. OK, da er jeg gjerrig, men skjemmes ikke av det. Mange bekker små, gjør en stor å Jeg har selv kjørt taxi, og ga alltid hver krone tilbake til kundene, men har opplevd at jeg selv har vært kunde og turen kanskje var på 4-5 kroner under en hundrelapp, og disse da ungår å tilbakebetale, man må liksom spør etter de, og det er det ikke mange som gjør, ikke jeg heller.
monja Skrevet 23. mars 2005 #5 Skrevet 23. mars 2005 Jeg tipser etter service jeg og. Ofte tipser jeg stuepiker på hotell, gjerne en 50 - 100 kr. Taxi sjåfører får gjerne det som blir igjen når turen koster over 150 kroner og jeg leverer en 200 lapp. Tipser alltid servitører jeg er fornøyd med.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #6 Skrevet 23. mars 2005 Jeg registrerer at det er mange so mtipser - verden over. Mitt spørsmål er hvorfor? Er det fordi man blir så overrasket over god service at man bør betale ekstra for de falske smilene eller at en servitør anbefalte en ok vin? Hører ikke det med til yrket deres? Betaler ikke arbeidsgiver vanlig lønn til dem? Er det gjestenes ansvar å tenke på om de ansatte får "nok" lønn? Jeg er lei tipsing og jeg ser at de aller fleste blir sure når de ikke får annet enn det som runder av summen (f.eks. regning på kr. 1380,- rundes opp til 1400,-) Jeg synes rett og slett det er dyrt nok som det er. Og de ansatte jobber jo med dette: dette er yrket deres og de får lønn. Hvorfor skal jeg betale ennå mer enn den allerede dyre regningen? Det høres kanskj kjipt ut av meg men jeg stiller meg bare spørsmålstegn ved praksisen.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #7 Skrevet 23. mars 2005 Jeg registrerer at det er mange so mtipser - verden over. Jeg tipser ikke i Norge av prinsipp. I andre land er faktisk tips påberegnet. Noen arb.givere betaler så lite pga deres lønn består(skal av tips. De er faktisk avhengi av tips for å få noe å leve av. Tipsing i Norge er noe vi har dradd med oss fra utlandet, hvor det er en nødvendighet. På resturant, taxi er det avgifter og lønn innbakt i prisen vi betaler. Hva med buss, vi gir da ikke tips der. Sjåføren er da veldig høflig og hjelpsom på lik linje med en taxisjåfør. Frisører likeså. Du kan gå i en butikk og få enormt til hjelp ,men du gir da ikke tips.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #8 Skrevet 23. mars 2005 Tipsing i Norge er noe vi har dradd med oss fra utlandet, hvor det er en nødvendighet. Dette stemmer ikke nødvendigvis - tidligere var det faktisk sånn i Norge også at omtrent det eneste servitører fikk av 'arbeidsgiver' var tillatelse til å betjene kundene i kafeen/restauranten. Inntekt måtte altså komme fra de som spiste der. Nå må jeg legge til at jeg faktisk tror en del servitører har ganske dårlig fastlønn, som de godtar fordi de får tips i tillegg. Så når vi tipser, er det faktisk egentlig de sleipe sjefene som tjener på det... Forstemmende.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #9 Skrevet 23. mars 2005 Jeg synes det er latterlig å belønne folk ekstra for å gjøre jobben sin. Meget mulig at servitører har en av de laveste lønnene i Norge, men de aller fleste er ufaglærte og det er ikke akkurat hjernekirurgi de utfører. De bærer faktisk bare mat fra et kjøkken, 20 meter, ut til kunden. Hvis noen skal tipses, er det kokken, som har laget maten.
Væren Skrevet 23. mars 2005 #10 Skrevet 23. mars 2005 Jeg synes også tipsing er slitsomt! Ikke fordi jeg er gjerrig; jeg har god økonomi og råd til å betale. Men det hadde vært mye mer OK om den EGENTLIGE prisen for det man kjøper og betaler for faktisk sto på menyen/prislisten/taxameteret! Derfor synes jeg f.eks. det er et pes å handle i syden også; jeg orker ikke den evinnelige forhandlingen og maset. Betaler gjerne en høyere pris for å slippe det stresset! Jeg pleier å tipse, men gidder ikke gi så mye hvis servicen er sånn passe. Hvis opplevelsen skiller seg ut, er det likevel gjerne jeg som taler varmt for å gi litt ekstra! Jeg var innom Princess og kjøpte noen dyre spisebrikker i dag, og på vei ut av butikken tenkte jeg faktisk: "Å, så deilig å bare kunne betale og gå ut igjen!"
Lillesøster Skrevet 23. mars 2005 #11 Skrevet 23. mars 2005 Jeg er heller ikke glad i tipsing. Maten og ikke for å snakke om vinen er dyr nok som den er.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #12 Skrevet 23. mars 2005 Jeg synes det er latterlig å belønne folk ekstra for å gjøre jobben sin. Meget mulig at servitører har en av de laveste lønnene i Norge' date=' men de aller fleste er ufaglærte og det er ikke akkurat hjernekirurgi de utfører. De bærer faktisk bare mat fra et kjøkken, 20 meter, ut til kunden. Hvis noen skal tipses, er det kokken, som har laget maten.[/quote'] Dette synes jeg faktisk var en nedlatende tone. De fleste resturanter krever fagbrev og det krever mer enn å bære maten ut.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. mars 2005 #13 Skrevet 23. mars 2005 Men de får lønn og gjør bare jobben sin.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #14 Skrevet 23. mars 2005 Jeg synes det er latterlig å belønne folk ekstra for å gjøre jobben sin. Meget mulig at servitører har en av de laveste lønnene i Norge' date=' men de aller fleste er ufaglærte og det er ikke akkurat hjernekirurgi de utfører. De bærer faktisk bare mat fra et kjøkken, 20 meter, ut til kunden. Hvis noen skal tipses, er det kokken, som har laget maten.[/quote'] Dette synes jeg faktisk var en nedlatende tone. De fleste resturanter krever fagbrev og det krever mer enn å bære maten ut.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #15 Skrevet 23. mars 2005 Mange servitører har en veldig ok lønn. Et eksempel er de på Teaterkafeen. Alle vil jobbe der, men de slutter jo aldri...(nesten) Dit vil lælingene også. En servitør kan ha opp mot 500.000 i årslønn der. Dette skyldes jo klientellet der også. Jeg gir heller ikke tips der.
Lillesøster Skrevet 23. mars 2005 #16 Skrevet 23. mars 2005 Synes det var kult sagt. Er jeg også nedlatende da ...?
Mrs. K Skrevet 23. mars 2005 #17 Skrevet 23. mars 2005 Jeg tipser både servitører og drosjesjåffører, men hver gang tenker jeg på hvorfor de ikke tipser meg når de handler hos meg! Føler ofte at jeg tvangstipser. Har en kollega som har jobbet på utested og hun karakteriserte en venninnne av meg som kjip og kjedelig, fordi hun "aldrig" tipset. Har ikke lyst å bli omtalt som gjerrig, men jeg kunne godt tenke meg bare å tipse ved ekstra god behandling - f.eks drosjesjåfføren som faktisk står ut av drosjen og lemper bagasjen inn og ut. Hilsen Trille
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2005 #18 Skrevet 24. mars 2005 Bare for å si det; servitører får IKKE den lønnen de skal ha etter tariff. Sånn er det bare, ihvertfall i Oslo. De fleste restauranter ansetter dessuten ingen fast men bare ekstrahjelper, slik at dersom man melder seg inn i fagforeningen, får man plutselig ingen vakter lenger. Grunnen til at folk likevel gidder å jobbe som servitør, er tipsen. Forsvant tipsen, måtte servitørene få desto bedre lønn. Og restaurantopplevelsen ville blitt dyrere totalt sett fordi de ville måtte skatte av tipsen (=vi betaler enda mer).
Vibs Skrevet 24. mars 2005 #19 Skrevet 24. mars 2005 Jeg har aldri fått høre at jeg er gjerrig med tips. Men jeg har flere ganger snakket til venninner når jeg mener de har vært altfor rause! Når jeg nå ser tidligere svar om hva andre sier og mener om ens tips-praksis, ser det ut til at det bare er om å gjøre å være først ute Jeg er ofte ute og spiser, men svært sjelden på fryktelig dyre steder. Det meste jeg har gitt i tips noen gang er 50 kr. Da gir jeg konsekvent under 10%. 10%-regelen hører hjemme i land hvor arbeidsmiljølover og lønnstariffer er ikke-eksisterende sammenliknet med Norge (jeg har bodd mange år i et slikt land). Er jeg fornøyd med service og mat, gir jeg rundt 5%. Jeg gir ingenting om jeg ikke er fornøyd.
Vibs Skrevet 24. mars 2005 #20 Skrevet 24. mars 2005 Bare for å si det; servitører får IKKE den lønnen de skal ha etter tariff. Sånn er det bare, ihvertfall i Oslo. De fleste restauranter ansetter dessuten ingen fast men bare ekstrahjelper, slik at dersom man melder seg inn i fagforeningen, får man plutselig ingen vakter lenger. Grunnen til at folk likevel gidder å jobbe som servitør, er tipsen. Forsvant tipsen, måtte servitørene få desto bedre lønn. Og restaurantopplevelsen ville blitt dyrere totalt sett fordi de ville måtte skatte av tipsen (=vi betaler enda mer). Servitører som tar jobber uten en ålreit lønn lager ris til egen og andres bak. Fryktelig dumt, og ihverfall ingen grunn til at det skal belønnes med tips! Jeg betaler heller mer for maten og sørger dermed for at lønnen blir grei, enn å tipse underbetalte servitører som har takket ja til jobb til tross for lovbrudd fra sleipe restauranteiere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå