AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #1 Del Skrevet 29. oktober 2018 Jeg kjenner godt til det typiske forløpet for blindtarmbetennelse. Men er det noen som har opplevd eller vet om det er mulig med et unormalt forløp, særlig hos barn? F.eks smerter som kommer og går over et par uker, at det murrer en tid før det slår ut, negativ trykk/slipp-test, at CRP ikke har vært forhøyet, eller lignende...? (Ikke nødvendigvis alt sammen, men at deler av forløpet har vært unormalt) Anonymkode: fec7a...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #2 Del Skrevet 29. oktober 2018 Jobber på sykehus, har nesten aldri sett det "typiske" forløpet, hverken hos voksne eller barn. Alle har kanskje ett symptom, men blir som regel bekreftet med ultralyd eller CT fordi de ikke finner noe klinisk. Anonymkode: ca5cc...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittDiva Skrevet 29. oktober 2018 #3 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hadde ingen av de typiske symptomene, sendt hjem 3 ganger før jeg ble operert fordi den sprakk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #4 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hos meg tok det tid før CRPen steg, og den ble ikke ordentlig høy (nesten 200) før etter operasjonen. Anonymkode: f441f...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #5 Del Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hos meg tok det tid før CRPen steg, og den ble ikke ordentlig høy (nesten 200) før etter operasjonen. Anonymkode: f441f...ec9 Hadde alle andre symptomer, og ble operert selv om blodprøvene var ok Anonymkode: f441f...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #6 Del Skrevet 29. oktober 2018 Så jeg trenger ikke nødvendigvis å være en hysterisk mor når barnet har hatt av/på-smerter i nesten to uker, og jeg mistenker at noe ikke er som det skal? Det er svært vondt når jeg trykker han under navlen og litt til høyre (Ikke vondere når jeg slipper fort, men legen bekreftet at det var der blindtarmen satt før han sendte oss hjem for 2. gang). Noen ganger vondere enn andre ganger, lengre perioder (timer) uten vondt. CRP normal, men har likevel hatt episoder med oppkast, null matlyst og frysebyer (uten feber). Flere episoder der han ikke kan hoppe eller gå fort, fordi smertene tiltar. Kjenner lite når han sitter/ligger. Han har gått på skolen, og det har stort sett gått fint. Enkelte episoder med magesmerter der også, men de har gått over etter litt. Har som sagt vært hos lege, som avkrefter blindtarmbetennelse pga negativ trykk/slipp-test, normal CRP og langt forløp. Får ikke videre utredning hos barnelege selv om jeg har bedt om det. Sliter med å falle til ro med at alt er normalt her, selv om legen sier at det ikke er noe... Det trenger selvsagt ikke være blindtarmbetennelse, men jeg reagerer på at han har vondt der uten at vi får noe mer hjelp. Er svært sjelden til lege med ungen (11), som ellers har vært "unormalt" frisk i hele oppveksten. TS Anonymkode: fec7a...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #7 Del Skrevet 29. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg trenger ikke nødvendigvis å være en hysterisk mor når barnet har hatt av/på-smerter i nesten to uker, og jeg mistenker at noe ikke er som det skal? Det er svært vondt når jeg trykker han under navlen og litt til høyre (Ikke vondere når jeg slipper fort, men legen bekreftet at det var der blindtarmen satt før han sendte oss hjem for 2. gang). Noen ganger vondere enn andre ganger, lengre perioder (timer) uten vondt. CRP normal, men har likevel hatt episoder med oppkast, null matlyst og frysebyer (uten feber). Flere episoder der han ikke kan hoppe eller gå fort, fordi smertene tiltar. Kjenner lite når han sitter/ligger. Han har gått på skolen, og det har stort sett gått fint. Enkelte episoder med magesmerter der også, men de har gått over etter litt. Har som sagt vært hos lege, som avkrefter blindtarmbetennelse pga negativ trykk/slipp-test, normal CRP og langt forløp. Får ikke videre utredning hos barnelege selv om jeg har bedt om det. Sliter med å falle til ro med at alt er normalt her, selv om legen sier at det ikke er noe... Det trenger selvsagt ikke være blindtarmbetennelse, men jeg reagerer på at han har vondt der uten at vi får noe mer hjelp. Er svært sjelden til lege med ungen (11), som ellers har vært "unormalt" frisk i hele oppveksten. TS Anonymkode: fec7a...c2f dra til en annen lege??? syns det er rart han ikke blir sendt for en vurdering på sykehuset hvis det er en sjanse det er blindtarmen. Anonymkode: f441f...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #8 Del Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: dra til en annen lege??? syns det er rart han ikke blir sendt for en vurdering på sykehuset hvis det er en sjanse det er blindtarmen. Anonymkode: f441f...ec9 Kom litt utydelig frem dette med legebesøkene; Først hos fastlege som kjente på magen, og deretter sendte oss hjem. Ingen prøvetaking, men beskjed om å se det an. Legevakt (på et sykehus) når ungen begynte å kaste opp og bli slapp og blek. Tok CRP og kjente på magen. Ble sendt hjem med beskjed om å ringe opp igjen om det ble verre. Unge kviknet til utover kvelden og neste dag. Lege igjen i dag (annen lege ved det lokale legekontoret); Gutten hadde fin allmenntilstand når vi var der. De tok noen blodprøver da jeg ba om det, får svar senere i uken. Trykket ungen på magen, og han fikk fortsatt vondt da hun trykka under navlen mot høyre. Fikk beskjed om at jeg skulle ta det med ro, det var ingenting alvorlig eller ingen grunn til at barnelege skulle se på han. Se det an. Anonymkode: fec7a...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Del Skrevet 29. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom litt utydelig frem dette med legebesøkene; Først hos fastlege som kjente på magen, og deretter sendte oss hjem. Ingen prøvetaking, men beskjed om å se det an. Legevakt (på et sykehus) når ungen begynte å kaste opp og bli slapp og blek. Tok CRP og kjente på magen. Ble sendt hjem med beskjed om å ringe opp igjen om det ble verre. Unge kviknet til utover kvelden og neste dag. Lege igjen i dag (annen lege ved det lokale legekontoret); Gutten hadde fin allmenntilstand når vi var der. De tok noen blodprøver da jeg ba om det, får svar senere i uken. Trykket ungen på magen, og han fikk fortsatt vondt da hun trykka under navlen mot høyre. Fikk beskjed om at jeg skulle ta det med ro, det var ingenting alvorlig eller ingen grunn til at barnelege skulle se på han. Se det an. Anonymkode: fec7a...c2f virker jo kanskje som det har begynt å gå over?? blir det verre og han begynner å kaste opp, får feber osv, så drar dere tilbake til legen for en ny vurdering. Anonymkode: f441f...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #10 Del Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: virker jo kanskje som det har begynt å gå over?? blir det verre og han begynner å kaste opp, får feber osv, så drar dere tilbake til legen for en ny vurdering. Anonymkode: f441f...ec9 Håper absolutt på det Men det har "gått over" flere ganger de siste to ukene, og kommet tilbake. Fortsatt jevn murring når han går og løper i "de gode periodene", men han er ikke helt satt ut. Men håper såklart at det bare går over av seg selv Mister litt motet når man blir sendt hjem til og med når ungen sitter på legekontoret og kaster opp. Anonymkode: fec7a...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #11 Del Skrevet 29. oktober 2018 jeg hadde det som barn, veldig på og av - før det en dag ble skikkelig ille, for så å "gå over" idet blindtarmen sprakk.. Husker det den dag i dag.. Jeg var 12 år.. Anonymkode: bb4e4...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #12 Del Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg hadde det som barn, veldig på og av - før det en dag ble skikkelig ille, for så å "gå over" idet blindtarmen sprakk.. Husker det den dag i dag.. Jeg var 12 år.. Anonymkode: bb4e4...13a Hvor lenge var det av og på? Var det snakk om timer, dager eller uker...? Anonymkode: fec7a...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #13 Del Skrevet 29. oktober 2018 Hvis det er snakk om smerter som man er redd for at er noe som skal opereres så er det kirurg og ikke barnelege som ungen skal til. Har han hatt annen sykdom samtidig? Mye annet i magen som kan gjøre vondt. Forstoppelse, mesenteriell lymfadenitt, brokk, plager fra testiklene, urinveisinfeksjon, annen sykdom. Anonymkode: 59727...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #14 Del Skrevet 29. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er snakk om smerter som man er redd for at er noe som skal opereres så er det kirurg og ikke barnelege som ungen skal til. Har han hatt annen sykdom samtidig? Mye annet i magen som kan gjøre vondt. Forstoppelse, mesenteriell lymfadenitt, brokk, plager fra testiklene, urinveisinfeksjon, annen sykdom. Anonymkode: 59727...fe4 Jeg vet ikke helt hva jeg skal være "redd" for, tenkte at en barnelege kanskje kunne se litt nærmere på det for å vurdere om det i det hele tatt er noe kirurgisk som må til. Håper jo selvfølgelig ikke det..:) Men tusen takk for tips! Forstoppelse har de utelukket. Jeg ser jo selv at det er lite sannsynlig med blindtarmbetennelse når det har tatt såpass lang tid. Men jeg sliter med å slå meg til ro med at alt er som det skal når ungen har av-og-på-perioder med magesmerter, oppkast, blek/slapp og uvelhet.... Anonymkode: fec7a...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Berry Skrevet 29. oktober 2018 #15 Del Skrevet 29. oktober 2018 Endte opp på legevakten sommeren 2015. Hadde så store smerter, at jeg trodde jeg skulle dø! Mannen min kjørte meg i hui og all hast. Ble stoppet av politiet pga farten, men de så hvor syk jeg var og lot oss kjøre til legen. Jeg kaldsvettet, ristet i hele kroppen, store magesmerter og gråt! Kvalm og feber! Legen mistenkte blintarmen, men ba meg avvente og ga meg sterke smertestillende. Deretter følte jeg mye bedre i noen få mnd, og så smalt det igjen! Denne gangen så ille at jeg fikk ikke sove, gikk krokbøyd. Uvel, men kastet ikke opp. Men hadde diaré. Dro på legevakten igjen(skjedde på natten, akutt). De trodde det var nyrestein, og sendte meg hjem med morfin. (Hjalp absolutt ingenting). Klarte og være hjemme i 20 timer til, og da sa jeg at nå kommer jeg tilbake og nå må jeg få hjelp, for smertene er uutholdelig. Kirurgen kom inn til meg med en gang, klemte til høyre for navlen og sa: dette er ikke noe tvil, dette blindtarmen! Du skal operere om 1 time! Etter operasjonen fortalte han meg at bl.tarmen var meget betent og nær ved å sprekke. Og han forsto ikke hvordan jeg holdt ut i så mange timer. Hadde ikke så mye valg sa jeg da 😂 Vet ikke om dette var atypisk, men pågikk jo egentlig med flere mnd’s mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #16 Del Skrevet 29. oktober 2018 1 minutt siden, Absurdah skrev: Endte opp på legevakten sommeren 2015. Hadde så store smerter, at jeg trodde jeg skulle dø! Mannen min kjørte meg i hui og all hast. Ble stoppet av politiet pga farten, men de så hvor syk jeg var og lot oss kjøre til legen. Jeg kaldsvettet, ristet i hele kroppen, store magesmerter og gråt! Kvalm og feber! Legen mistenkte blintarmen, men ba meg avvente og ga meg sterke smertestillende. Deretter følte jeg mye bedre i noen få mnd, og så smalt det igjen! Denne gangen så ille at jeg fikk ikke sove, gikk krokbøyd. Uvel, men kastet ikke opp. Men hadde diaré. Dro på legevakten igjen(skjedde på natten, akutt). De trodde det var nyrestein, og sendte meg hjem med morfin. (Hjalp absolutt ingenting). Klarte og være hjemme i 20 timer til, og da sa jeg at nå kommer jeg tilbake og nå må jeg få hjelp, for smertene er uutholdelig. Kirurgen kom inn til meg med en gang, klemte til høyre for navlen og sa: dette er ikke noe tvil, dette blindtarmen! Du skal operere om 1 time! Etter operasjonen fortalte han meg at bl.tarmen var meget betent og nær ved å sprekke. Og han forsto ikke hvordan jeg holdt ut i så mange timer. Hadde ikke så mye valg sa jeg da 😂 Vet ikke om dette var atypisk, men pågikk jo egentlig med flere mnd’s mellomrom. Høres IKKE godt ut, nei!! 😮 Virker jo som om du har hatt de typiske symptomene, bortsett fra at det gikk over og kom tilbake etter noen mnd. Desto merkeligere at de ikke tok deg inn med en gang! 😮 Å gi smertestillende og sende folk hjem med så store smerter, uten å VITE hva som feiler, er jo bare helt vanvittig...! Godt de fikk fikset det i tide! I siste liten forstår jeg! 😮 Søsteren min sin blindtarm sprakk etter at legen hadde kalt det menssmerter og sendt henne hjem, så jeg burde i grunn ikke være særlig overrasket.... TS Anonymkode: fec7a...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå